Хтось може згадати рік, подібний до 2020-го? Це було складне випробування для багатьох сфер нашого життя і бізнесу. Ясно одне: так, як раніше, більше не буде. Цей рік перегорнув нашу реальність.
Креативні індустрії не виняток. А, скоріше, навіть зразок. Бо так яскраво долати труднощі та впроваджувати зміни, як це роблять представники креативних індустрій, мало в кого виходить.
Як ми пройшли ці випробування? Чи завершаться вони 1 січня 2021 року в 00:01? Що принесе нам 2021 рік?
Редакція creativity.ua попросила колег з креативно-індустріальної спільноти коротко, ємко і по суті підвести підсумки 2020 року для індустрії в цілому і компанії зокрема, а також спробувати спрогнозувати, що чекає на індустрію в 2021 році.
До вашої уваги підсумки і прогнози від ANGRY Agency, Vandog Agency, Havas Kyiv Design, Publicis Groupe Ukraine та агентства Arriba!.
Сергій Малик, співзасновник та креативний директор ANGRY Agency
Підсумки-2020 і прогнози-2021:
Підбивати підсумки простіше, коли загинаєш пальці, тому нумо загинати.
Великий: бережіть людей. У 2020-му бренди зменшували рекламні бюджети й багатьом креативним агенціям доводилося звільняти людей. Тільки у США без роботи лишилося 35 000 копірайтерів, дизайнерів, менеджерів. У компанії Zenith кажуть, що у 2021-му колишні бюджети повернуться і навіть на 5,8% зростуть. Але за даними аналітиків з Forrester, за наступний рік на креативному ринку Сполучених Штатів звільнять ще 17 000 людей. І цікаво, що не лише через карантин, але й через автоматизацію: до 2023 року 11% агентських задач там виконуватимуть «машини». Як наслідок, на ринку з’являтиметься ще більше малих агенцій (як мінімум на 5%).
В ANGRY ми на якийсь час зменшували зарплати, але нікого з цих причин не звільняли. Структурою ми більше схожі на спецпідрозділ з бойовиків дитинства, де в кожного є своя спеціалізація і кожен для процесу важливий, а не на безлику армію, де неважливо хто, головне — щоб зброю тримати вмів.
Вказівний: будьте дорогими. У 2020-му бренди відчули, що креативну роботу можна робити ще швидше й дешевше. І на 50% я з ними згоден. Сьогодні креативна робота — оперативна робота. Але оперативна зовсім не значить непродумана. В ANGRY ми віримо: дві чудові роботи для двох чудових клієнтів — краще, ніж 10 нормальних робіт для 10-ти чудових клієнтів. Саме тому ми намагаємося не хапати проєкти, щоб мати можливість сконцентруватися. Саме тому ANGRY — достатньо дороге агентство.
Середній палець: топіть за те, у що вірите. Молодому поколінню важливо не тільки те, як бренд виглядає, але й те, що він робить. Бореться за права жінок? Надає фінансову підтримку лікарям? Публічно підтримує прайд? Щоб зберегти контакт із цим поколінням, українським брендам доведеться вчитися брати участь у соціальному житті країни й відстоювати те, у що вони вірять. Зі своїми клієнтами ми регулярно говоримо про це. Навіть спеціальний девіз маємо, який позичили в SAS: Who dares wins. Так от dare.
Ірина Метньова, СЕО та креативна директорка Vandog Agency
Підсумки-2020:
У нас в агентстві очікувався повний колапс, але в результаті було терпимо, а місцями взагалі круто. У нас вийшло зробити декілька чудових кейсів з комстратегії існуючих і лончу нових брендів. Ми багато стали працювати з соціальним напрямком. Зробили проєкт «Обличчя Пандемії» з МОЗ і UNICEF, який двічі став фіналістом Effie і в Європі отримав золото на PR-премії European Excellence Awards. Виграли тендер по роботі з громадською думкою на тему декретних відпусток спільно з Фондом Народонаселення ООН, виграли Red Dot за брендинг для проєкту Plus 1 про загиблих в АТО. Зробили ребрендинг для Ботсаду Гришка, а також проєкт з гігієни для українських шкіл спільно з UNICEF. Створили брендинг для снеків Бащинському, підготували лонч і зробили бренд готової їжі для компанії Асторг «Фудмама», мене запросили в суддівство нового фестивалю Gerety Awards і це був цікавий досвід — журі складається з одних жінок.
Цього року вперше зіткнулися з ситуацією, де стали заручниками проблем клієнта. Він не зміг втілити куплені у нас послуги, оскільки втратив можливість реалізувати свій проєкт. Так само вперше зіткнулися з припиненням відносин посеред роботи над проєктом: «не зійшлися характерами», а насправді — через відсутність професіоналів у команді клієнта.
Для індустрії в цілому був черговий непростий рік, але обійшлося без істотних втрат. Виникла велика кількість цікавих соціальних і культурних ініціатив, було багато яскравих рекламних кампаній. Загострилася конкуренція — через появу нових агентств існуючим гравцям доводиться бути більш поступливими, динамічними і крутими. Але, з моєї точки зору, це добре. Це веде до прогресу і відмирання нежиттєздатного.
Прогнози-2021:
Ми в агенції створимо окремий напрямок для роботи з проєктами соціально-громадського сектору. Це рішення напрошувалося давно, але ось тільки недавно я отримала чарівний пендель, який чітко мені змалював можливості, що дуже співзвучні з моїми потребами і можливостями агентства.
В цілому, я рада, що такі приставки, як діджитал або PR у назвах агентств, стають не потрібні. Так як увесь світ — це один великий клубок комунікацій, які взаємно доповнюють один одного, і компетенції окремого агентства тепер будуть складатися не тільки з уміння створити діджитал-стратегію, а з того, щоб по-візіонерськи побачити необхідне майбутнє бренду і працювати від тієї кінцевої мети.
Я вважаю, що нішевий консалтинг від людей з великою експертизою — це майбутній вибір клієнтів, особливо середнього і малого бізнесу. Звертаючись в агентства, люди йдуть до певних людей, а не за вивіскою. У мене є приклад моїх «Лаборанток» — б’юті-консалтинг, де ми робимо бренди, що називається, під ключ. Жодне рекламне агентство не зробить того, що робимо ми, просто тому що не тримає в своєму штаті хіміка і технолога, а копірайтери або стратеги не створювали і не керували великим б’юті-ресурсом. І якщо такі консалтинги будуть з’являтися в інших категоріях, це складе вагому і відчутну конкуренцію агентствам.
Михайло Головачко, Head of Design, Havas Kyiv Design
Підсумки-2020:
2020-й виявився дуже нетиповим роком. Він вплинув на багато сфер, у тому числі й на рекламу. Але в дизайні і візуальних комунікаціях, на мій погляд, кардинальних змін не сталося.
Скоротилася кількість запитів, але роботи від цього менше не стало 🙂 Запускалися проєкти, в яких компанії були впевнені на 100%, оскільки 2020 рік — точно не час для півмір. На мою думку, саме з цієї причини в цьому році було досить багато цікавих проєктів. І дуже сподіваюся, що в наступному році їх буде ще більше 🙂
Перехід на віддалену роботу пройшов досить гладко. Складно було тільки перший час знайомитися з новими клієнтами через екран. Все-таки живе спілкування дає про людину набагато більше інформації, дозволяє зчитувати емоції і краще зрозуміти завдання. Але і до цього ми згодом адаптувалися.
Чи змінилися тренди в візуальних комунікаціях? Глобально може бути, але ми в своїй роботі це не відчули. Як і раніше, у нас в пріоритеті — завдання, яке ми вирішуємо для бренду. Залежно від того, яку мету ставить перед нами клієнт, підбираються відповідні рішення і прийоми.
Прогнози-2021:
В цьому році ми всі вийшли із зони комфорту. Навіть швидше усвідомили, що були в ній до 2020-го. А після струсу зазвичай починаєш по-іншому дивитися на звичні речі і змінюватися, пробувати щось нове. Впевнений, що в майбутньому нас чекає більше хорошого, якісного і нестандартного дизайну.
Олена Бакум-Рамола, Business Director of Creative Operations, Publicis Groupe Ukraine
Підсумки-2020:
За 23 роки роботи у рекламі мені вдалось пережити не одну кризу. І я переконана, що кожна криза — це завжди можливість для креативу стати кращим та сильнішим. Важлива умова на цьому шляху — не сидіти й чекати, а швидко трансформуватись, стати реальним партнером для своїх клієнтів та знаходити правильні рішення їхніх задач.
2020-й — рік протиріч та перманентних викликів, у межах яких ми, крім зовнішніх факторів, змагались, зокрема: і самі зі собою. Адже перед нами стояла потрійна задача: «вижити — трансформуватися — стати сильнішими».
Приємно, що всі три креативні агенції Publicis Groupe Ukraine — Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, Publicis — швидко адаптувались та гідно пройшли цей рік. Активно освоювали нові форми комунікації.
Провели першу корпоративну вечірку в форматі VR Party (авторство та in-house production — Saatchi & Saatchi), якою зацікавилися вже чотири клієнти.
Ми не звільнили жодного співробітника!
Успішно запустити PR-агенцію MSL в Україні. І почали активно застосовувати унікальний мережевий інструмент Fluency.
Допомагали іншим. Leo Burnett, наприклад, розробила «Екоденник», що містить більше 50 еколайфхаків й допомагає людям ставати більш екологічними; створила соціальні кампанії для «Таблеточок», які сумарно допомогли зібрати 11,2 млн грн для підопічних фонду. А Saatchi & Saatchi підтримала в скрутні часи telegraf.design роликом та віжуалами.
Так, на жаль, нам довелося в цьому році відмовитись від участі у фестивалях. При цьому, розуміючи важливість визнання для починаючих креативників, ми, незважаючи на кризу й карантин, провели другий конкурс молодих талантів Power of Young.
Ми перейшли в онлайн і переконались, що віддалена робота так само ефективна, якщо твоя команда — це свідомі люди, які люблять свою справу. У нас саме такі!
Парадоксально, але розділені та закриті у власних помешканнях, ми стали більше спілкуватись між собою. Регулярні статуси різного рівня (а короткі — вранці та ввечері — навіть щодня); обмін досвідом та успішними кейсами; проактивність у створенні ідей, які на зустрічах креативних директорів ми допомагали один одному дотончити.
Відомо, що у кожного тренду є й антитренд. У часи тотальної діджиталізації нам жахливо не вистачає звичайного людського спілкування. І це спонукає нас ставати людянішими. Принаймні тепер ми з емпатією реагуємо на гамір та дітей під час онлайн-зустрічей.
Що ж, 2020-й видався цілком незвичним. А це означає, що у життя набагато більше фантазії і непередбачуваності, ніж нам здавалось…
Прогнози-2021:
Невизначеність довгострокових планів перейде разом із нами і в 2021 рік. Тож будьте проактивними.
Діджитал — наше усе, але ж не діджиталом єдиним. Шукайте нові форми, будьте креативними, цікавими, непередбачувані… або міняйте роботу
Захист навколишнього середовища та загалом соціальні питання нарощуватимуть свою актуальність. Брендам важливо визначити свої позиції у цьому контексті й переходити до маркетингу дій. Роль креативу в цьому буде визначальною, адже він здатен впливати на формування суспільної поведінки та культури.
Тож робіть свою справу добре, з любов’ю та емпатією до людей, а визнання та нагороди наздоженуть вас приємним бонусом.
Про це говорили, але в 2021-му році це питання постане ще гостріше — потрібно навчитись керувати власною енергією та енергією команди, поповнювати її та направляти в необхідне русло.
Не станьте «батарейками» для власних ноутбуків!
Макс Бурцев, креативний директор Arriba!
Підсумки-2020:
Невелика, як ця, криза посилює антикрихкість індустрії за рахунок відходу з ринку неконкурентоспроможних, і кілька агентств дійсно закрилися. «Слабкі помирають» — звучить драматично, але такий еволюційний процес корисний всім.
Бренди стали менше говорити про себе і більше уваги звертати на людей — це приємний факт.
Змінилося ставлення до віддаленої роботи: якщо раніше це було символом свободи, чогось прекрасного і творчого, то карантин усім дав відчути силу міжособистісних комунікацій команди, що зібралась разом. Креатив на відстані неможливий: немає хімії, що виникає між людьми, які знаходяться поруч один з одним.
Головне, що сталося з Arriba!: ми навчилися робити швидкі, в плані реакції на ситуацію, і бюджетні рішення. З рекордною кількістю клієнтів розгорнули взаємодію по широкому спектру робіт, особливо з тими, хто зайшов у другій половині року. Раніше у нас частка одиничних проєктів була більшою, а зараз, на наш подив, йде замовлення і на це, і на друге, і на третє, і на наступний проєкт. Не знаю, з чим це пов’язано. Але в результаті ми не просіли в проєктах і грошах, як очікували в березні.
Зміцнили внутрішньоагентські зв’язки: біль, який ми разом прожили навесні, ще більше нас усіх зблизив.
Прогнози-2021:
Я, як диспетчер в аеропорту, не довіряю прогнозам. Диспетчери орієнтуються на проміжок часу в півгодини, зате у них є спеціальний телефон, який повідомляє поточні погодні умови. Прогнозатори завжди помиляються, це показав Даніель Канеман у книзі «Мислення швидке і повільне».
Пропоную замінити прогноз на плани і побажання.
Плани Arriba! на 2021 рік — розвивати стратегічний департамент і посилити відеопродакшн, продовжувати складати кістки за ідеї.
Бажаю креативній індустрії в цілому і нашій компанії зокрема ще більше говорити про людей, «продавати» клієнтам більше сміливих рішень і позбутися ілюзії, що віддаленість — це прекрасно.
Фото в заголовку: Kelly Sikkema / Unsplash
А для святкового настрою пропонуємо вам переглянути нашу добірку 31+7: зарубіжні та вітчизняні різдвяні кампанії 2020.