Як змінювалися тренди хелловінських костюмів впродовж останніх 150-ти років

Американці почали вбиратися в маскарадні костюми, щоб відзначити Хелловін, десь наприкінці 19-го століття. Але з того часу головні тренди хелловінських костюмів встигли суттєво змінитися під впливом суспільних подій та поп-культури.

Зокрема, всілякі криваві жахіття стали дійсно популярною темою для костюмів лише в 1980-х роках, після виходу на екрани фільму жахів «Хелловін» у 1978 році. А результат майже кожних президентських виборів в США можна було передбачити за продажами масок з обличчями кандидатів.

Щоб з’ясувати, як хелловінські костюми змінювалися впродовж останніх 150 років, онлайн-видання Insider поспілкувалося з письменницею Леслі Баннатін (Lesley Bannatyne), яка є справжньою експерткою у всьому, що стосується Хелловіну. Ось те, що вона розповіла журналістам (плюс декілька вінтажних фото на підтвердження її слів).

У 1870–1890-х роках люди переважно робили костюми своїми руками.

1865 рік.

Наприкінці 1800-х років готових костюмів у магазинах ще не продавалося, тому люди виготовляли костюми власноруч. Найпопулярнішими тоді були, насамперед, класичні символи Хелловіну – відьми та привиди.

Америка Вікторіанської епохи захоплювалася культурою Далекого Сходу…

Діти у костюмах, що імітують китайське національне вбрання. 1919 рік.

…і взагалі усім тим, що вважалося екзотичним. Наприклад єгипетські принцеси були дуже популярною ідеєю для костюму наприкінці 19-го століття.

В наш час такі костюми навряд чи будуть сприйняті схвально, відколи люди почали усвідомлювати, що собою являє культурна апропріація.

«Тогочасних американців дуже цікавило все, що було «екзотикою» і належало іншому світу: чи-то далеким планетам, чи-то паралельним вимірам», – зазначила Леслі Баннатін.

Паперові костюми та маски заполонили полиці магазинів у 1900–1920-ті роки.

Костюми привидів. 1925 рік.

Популярність Хелловіну різко зросла на зламі століть. Його почали святкувати в громадських закладах (зокрема в школах) та проводити святкові паради. І практично кожен тоді носив готові костюми, виготовлені Dennison Paper Company.

«Всі виглядали однаково: паперові фартушки з надрукованими на них зображеннями котів чи відьмочок, паперові маски та капелюхи. Такі костюми надягалися лише один раз, а потім викидалися, як креповий папір, – пояснила Баннатін. – Саме тоді Хелловін і отримав свою традиційну кольорову гаму: жовтий, чорний, оранжевий та пурпуровий. Все завдяки виробам з паперу».

У 1930-ті та в 1940-ві одноразові паперові костюми були витіснені костюмами різноманітних персонажів.

Коробки з костюмами.

Такі готові костюми зазвичай складалися з пластикової маски та одягу з віскозного волокна (штучного шовку). Вони зображали відомих персонажів книжок, радіопостановок та мультфільмів. Втім, у 1930-ті навіть з початком масового виробництва вони вважалися розкішшю й стали дійсно по кишені пересічному американцеві лише у повоєнні часи.

У 1950-ті поп-культуру творило телебачення і воно ж визначало, якими будуть хелловінські костюми.

Костюм головного героя з серіалу Have Gun – Will Travel. 1959 рік.

«Поп-культуру в 1950-х почало визначати не радіо, а телебачення. Раптом з’явилося щось, що було всім зрозумілим, – розповіла Баннатін. – Стандартні хелловінські костюми, про які знали б всі, просто не могли з’явитися, доки не з’явилася спільна для всіх культура».

Найбільшим попитом в той час користувалися костюми Міккі та Мінні Маус, Дональда Дака, Білосніжки, Пітера Пена та феї Дінь-Дінь.

Тренди хелловінських костюмів визначалися телебаченням і в 1960-ті роки…

Персонажі типу Людини-павука були дуже популярні в 1960-х.

…і в той час, як поп-культура розвивалася, їх ставало все більше: сімейка Адамсів, дельфін Фліппер, Бітлз, Барбі тощо.

«Погляньте на фільми 1970-х та на хелловінські костюми того часу, і ви одразу побачите, що вони практично перекриваються», – зазначила Леслі Баннатін.

Костюм Дарта Вейдера. 1970-ті.

Персонаж Джона Траволти в фільмі «Бріолін» та «яйцеголові» з комедійних скетчів Saturday Night Live були тоді особливо популярними.

1980-ті були ерою фільму «Інопланетянин».

Діти в масках Інопланетянина. 1982 рік.

Цей фільм 1982 року здобув численні Оскари і залишається одним з найбільш комерційно успішних фільмів усіх часів. Природно, що геть усі хотіли собі костюм маленького добродушного інопланетянина.

Але в ті ж 1980-ті костюми стали страшнішими та кривавішими.

1987 рік.

«Хелловін» (1978) Джона Карпентера додав цьому святу елемент хоррора, якого в минулі роки не спостерігалося.

«Цьому святу завжди було властиве моторошне, потойбічне та химерне, але кров та насильство не були частиною його атмосфери, аж доки фільм Джона Карпентера не випустив все це назовні», – пояснила Баннатін.

Костюми брендових продуктів пережили злет у 1990-х.

Костюми брендових продуктів залишаються в моді.

Тренди хелловінських костюмів завжди тяжіли до політичної сатири, і костюми, які самим своїм існуванням коментували, що відбувається у суспільстві, були не рідкістю. Але 1990-ті викрутили градус іронії на максимум. Люди вдягалися як цукерки Tootsie Rolls, льодяники Lifesavers, продукти МакДональдз… Словом, на костюм можна було перетворити все, за що око зачепиться.

Головною темою 2000-х були політичні скандали.

Маски з обличчями Лори Буш, Джорджа Буша та віцепрезидента Діка Чейні.

Політичні скандали та гасла стали плідною темою для хелловінських костюмів. І до цього дня маска президента Ніксона лишається однією з найпопулярніших.

За словами письменниці, обсяги продажу хелловінських масок з обличчями кандидатів в президенти щоразу дозволяли точно передбачити результат виборів. За винятком 2016 року. Маски Трампа розходилися, як гарячі пиріжки, але ніхто не міг сказати напевно, була публіка «за» чи «проти».

В 2010-ті в моду увійшли «сексуальні» версії костюмів (і досі з неї ще не вийшли).

В стилі «Гаррі Поттера».

Деякі костюми за визначенням є сексуальними, а деякі – ні. Але 2010-ті принесли нам «сексуальні» версії абсолютно всіх персонажів, професій і навіть харчів.

«У 1980-ті та 1990-ті мене постійно питали: Чого Хелловін такий кривавий? А зараз мене питають: Чого Хелловін такий зациклений на сексі?» – пригадує Баннатін.

Про проблему привласнення чужої культури в хелловінських костюмах мова зайшла лише в останні років п’ять.

Вбрання корінних американців – це культура, а не костюм.

Поняття культурна апропріація використовується на позначення ситуацій, коли елементи культури меншин (зазвичай тих, що історично зазнавали утисків чи дискримінації) присвоюються привілейованою більшістю, тобто тими, кому належить влада в суспільстві. В контексті Хелловіну це часто приводило до появи костюмів, які були карикатурними та стереотипними. Усвідомлювати це починають лише зараз.

Очікується, що цього року буде чимало костюмів, натхненням для яких стануть телесеріали.

Зендея в «Ейфорії».

Такі, наприклад, як серіал «Ейфорія», що приніс акторці Зендеї премію «Еммі». Принаймні зачіски та макіяж в стилі «Ейфорії» ми в цей Хелловін точно побачимо.

Тож загалом тренди хелловінських костюмів є результатом культурних трендів. І якщо ви хочете знати, який хелловінський костюм стане найпопулярнішим, стежте насамперед за великими подіями у поп-культурі та суспільному житті, які у всіх на слуху.

Джерело

Теги:

ТОБІ СПОДОБАЄТЬСЯ

Олесь Манюк та Дем’ян Ом про філософію бізнесу та культуру

Існує таке поняття, як світ VUCA. Ця абревіатура англійською розшифровується як: «volatility», «uncertainty», «complexity» та «ambiguity», а перекладається, як «мінливість», ...

Філософський Сад

Проєкт «Філософський Сад» відкриває доступ до серії подкастів та лонгрідів про культуру

Кожен подкаст і лонгрід проєкту «Філософський Сад» — це бесіда і пошук відповіді на запитання: «Якою мовою люди мистецтва говорять ...

Паперові мотоцикли та пластилінові зайці: шість кампаній, що вражають майстерністю анімації

Серед кампаній, що відзначилися майстерністю анімації, можна побачити теплі різдвяні історії, метаморфози мотоциклу та різнокольорових пластилінових зайців.

Kyiv Art Fair онлайн відкрився для відвідувачів

Цього року фестиваль сучасного мистецтва Kyiv Art Week проходить онлайн. Традиційний ярмарок трансформувався в єдину діджитал-платформу для експонування та продажу ...

Опубліковано перше ґрунтовне дослідження українського музичного ринку

Перше ґрунтовне дослідження українського музичного ринку провела агенція музичного консалтингу Soundbuzz за грантової підтримки Українського культурного фонду. Повна версія доступна ...

Creative Digest CIAU. Випуск #010

Creative Digest CIAU. Випуск #010

Чао, креатори! В ефірі вже десятий випуск Creative Digest CIAU. І сьогодні ми маємо для вас цікаві новини зі світу ...