Важко сказати, яка з креативних індустрій постраждала від пандемії коронавірусу найбільше. Проте з упевненістю можна сказати одне: так швидко і креативно переформатовуватись, як це зробила і продовжуює робити креативна спільнота, виходить не в усіх.
Музична індустрія, зокрема, зазнала чималих втрат: переноси або повна відміна концертів і музичних фестивалів — це тільки вершина айсбергу. Але тим не менш, вона може похвалитись і деякими досягненнями, серед яких: створення Української музичної профспілки, всеукраїнська акція #СтопКультурнийКарантин, проведення першого в Україні грунтовного дослідження музичної індустрії. Та багато інших перемог, про які згадуватимуть нижче.
В останньому матеріалі серії підбивають підсумки 2020 року та намагаються зробити прогнози на 2021 рік представники музичної сфери: Kyiv Music Days, концертна агенція Lighthouse та формація DJBuro.
Нагадуємо, серію матеріалів «Підсумки-2020 та прогнози-2021» розпочали креативні агенції, а підхопили естафету представники івент-індустрії та культурна спільнота.
Євгенія Стрижевська, засновниця Kyiv Music Days
Підсумки-2020:
Головний висновок: потрібна швидка адаптація до змін і віднаходження нових рішень. Якщо це вдалося — ви вижили в індустрії. На жаль, серед «нових рішень» є й робота в таксі у деяких музикантів. І це об’єктивно найгірше — якісні втрати. Втім, якщо більш прагматично підійти до цього питання, врешті-решт залишаться ті, хто має залишитися.
Ми були одними з перших, хто перейшов в онлайн-формат, і вже 10-12 квітня провели перший Kyiv Music Days Online. Далі з’явилося чимало напрацювань і проєктів, яких би просто не було в інших обставинах. Це і чат концертної індустрії, і #СтопКультурнийКарантин. І чимало нових законодавчих актів, соціальних ініціатив, що стали можливими в першу чергу через те, що у функціонерів індустрії з’явився час на щось, окрім свого бізнесу.
Тож, якщо узагальнено: здивуванню й сюрпризам не було кінця й краю, але багато чого з них все-таки можна було трансформувати в конструктив.
Прогнози-2021:
Цей рік довів нам, що прогнозувати щось — це смішити Бога. Можна лише сподіватися.
Якщо спробувати бути оптимістом, то сподівання наступні. Наприкінці весни вірус почне занепадати, вакцина буде дієвою. Відповідно, під кінець весни-на початку літа ринок музичної індустрії почне більш насичені активації, а восени всі, хто залишився на ринку, спробують зробити те, що не встигли зробити у 2020-му. Це буде нова гра на виживання, і я переконана, що така конкуренція спричинить нові креативні підходи до роботи з аудиторією, щонайменш. А може, виникне щось зовсім революційне.
Власне й велику сесію Kyiv Music Days в офлайн-форматі ми також плануємо на осінь 2021-го. Зусилля мають принести плоди, а осінь — пора збирання врожаю.
Анастасія Волокіта, піар-менеджерка Comic Con Ukraine, Lighthouse CA, Osocor Residence, культурних проєктів та нової української музики
Підсумки-2020:
Минулого року музична індустрія України відчула та зрозуміла, наскільки вона вразлива та незахищена в державно-правовому полі. Більше 250 тисяч людей в один момент опинились у фінансовій та моральній кризі. Відмінялися («Білі Ночі+) та переносилися концерти й великі фестивалі (Atlas Weekend, UPark, Сomic Con Ukraine), зачинилися чи опинилися під загрозою закриття відомі клуби («Бінго», Сloser).
Більшість представників індустрії шукали альтернативні виходи із ситуацій. Ось деякі кроки:
- Утворилася Українська музична профспілка, яка змушує Міністерство культури та інформаційної політики визначити статус музичної індустрії.
- Музична конференція Kyiv Music Days була доступна для всієї України онлайн. SoundBuzz провелили ґрунтовне дослідження музичного ринку.
- Music Export Ukraine разом із представниками ще 8-ми країн заснували Східно-Європейську Академію, де 50 артистів, зустрічаючись лише онлайн, обмінювалися досвідом та створювали музичний матеріал.
- Green Grey зробили серію вертикальних концертів. «Без Обмежень» проїхали тур з автоконцертами. Події відбувались із зонуванням території та навіть у човнах на воді. Фестиваль Respublica частково пройшов у грі Minecraft.
- Артисти почали активно змінювати піар-стратегії та розвивати діджитал, піднімати продажі на стрімінгових сервісах.
- З’явилася серія документальних передач про стан нашої культури «Фантастичні Українці».
Моя агенція зосередилась на побудові кризових піар-стратегій: фестиваль Сomic Con Ukraine було перенесено на наступний рік. «Фіолет» першими анонсували онлайн-концерт, GannaBaby створювали розважальний відеоконтент для українського YouTube, а Сloudless прозвучали в рейтингових телешоу.
Прогнози-2021:
Прогнозувати щось дуже складно. Ми досі не маємо чіткого визначення правил для всіх, плану виходу із кризи від нашої влади. Але я знаю, що українці — настільки креативний народ, що кожен шукатиме вихід для себе та своєї справи. Ми з концертною агенцією Lighthouse анонсували вже понад 5 концертів (Asaf Avidan, NILETTO, Pain, Richard Clayderman) і плануємо провести їх із посадкою та дотриманням усіх норм. Одне я знаю точно: без культурної індустрії не буде ідентифікації нашої нації. Отже, друзі, тримаймося!
Альона Лапенко, PR-менеджерка, менеджерка формації DJBuro
Підсумки-2020:
Це був важкий, але водночас цікавий період. Думаю, що кожен оцінив, у якому положені знаходиться, що у його роботі працює вдало, а що потрібно виправляти. Крім того, з’явилась можливість проявити себе з неочікуваної сторони, спробувати щось нове та закрити оті самі прогалини, на яких часу ніколи не вистачає.
Для музичної індустрії рік був хвилеподібним. Згадайте, як на початку весни взагалі ніякої роботи не було. Та без діла намагались не сидіти, увірвались в онлайн, намагаючись не зникати з радарів аудиторії. Комусь це вдалося помітно і яскраво, комусь не дуже, та, гадаю, кожен свої висновки зробив. Потім розпочалось літо, оупен-ейр події та, наче, ми трохи знову вдихнули життя у музично-танцювальний світ.
Формація DJBuro так само скористалася новими можливостями. Одними з перших в Україні ми створили онлайн-вечірки з хорошим продакшном та отримали класний фідбек від аудиторії. Створили музичний маніфест разом з Радіо Аристократи у порожньому Мистецькому арсеналі та боролись за збереження бельгійської спадщини зі східною промо-групою Shum.Rave. Провели великі онлайн- та офлайн-корпоративи та багато іншого.
Наразі я постійно стикаюся з якоюсь дивною сумішшю онлайну з офлайном, пошуком нових форм та форматів, аби пристосуватись до нової реальності. Гадаю, ті, хто намагався, знайшов свою нішу та вектор, у якому йому працювати далі.
Прогнози-2021:
Важко сказати, чого очікувати у новому році, адже ми навіть не знаємо, які нові обмеження вигадають завтра, як зміниться ситуація. Очевидно тільки, що в онлайні контенту стало забагато.
Мені здається, що наступний рік залишить лише найсильніших гравців з достойним контентом, а інші будуть чекати можливості повернутись в офлайн, якщо їм вдасться знайти на це ресурс. Але це не перша криза і точно не остання, тому зовсім скоро ми познайомимось з новими формами, контентом, на ринку з’являться неочікувані гравці.
Фото на головній: Olya Kobruseva / Pexels
Читайте також інтерв’ю про внутрішню кухню фестивалю популярної культури Comic Con Ukraine, судові розгляди та інші складнощі, а також про проблеми сприйняття теми коміксів і косплея в Україні.