Марія Марченко, співачка та тренерка з вокалу, засновниця проєкту «Голосова йога», розповідає про особливості методики, про унікальність проєкту та як знайти природну позицію голосу та запобігти вигоранню.

Що таке голосова йога?

Голосова йога – це система постановки голосу й оздоровлення голосового апарату; екологічне зняття психологічних блоків. Хочу пояснити, чому «екологічне»: в багатьох практиках, особливо вокальних, будь-які трансформації голосового апарату — це майже завжди подолання та дискомфорт. Людина відчуває опір. Або вона сором’язлива й не готова голосно говорити, кричати, співати — це складно для її психотипу. Голосова йога передбачає м’який та медитативний процес роботи з голосом і в цьому перевага методу перед іншими.

Звідки взялась методика?

Методика авторська. Я закінчила консерваторію, але багато вчилася не тільки за методами європейських шкіл. Індійська класична музика цікавить мене ще з дитинства. Я з 5-ти років займаюсь медитацією та з юного віку практикую спів індійських раг (жанр індійської класичної музики). Займалась з багатьма вчителями-вокалістами з Індії. Як людина, яка навчалася одразу за двома протилежними методиками, я сформулювала власну — суміжну.

Марія Марченко. Фото – Тетяна Винниченко

У деяких людей слово «йога» сприймається як щось езотеричне та навіть релігійне. Йога-спорт вже пройшла цей етап і стала навіть трендом, а що з вокальною йогою?

Чесно кажучи, не зустрічала, щоб хтось говорив про відчуття релігійного. Є класичний європейський вокал. Ми ж не відчуваємо оперний чи естрадний вокал, як щось релігійне? Індійська школа має ціль знайти природний індивідуальний голос кожної людини. Не поставити його правильно чи неправильно, а саме знайти власний. Методика побудована на співі стародавньої індійської музики — рага, — яка допомагає людині зосередити увагу на незвичайних мелодійних зворотах. Завдяки цьому розум розслабляється. Навіть травматичні чи нав’язливі думки зникають. В результаті людина відчуває себе добре і при цьому ресурсно. Це все. Тому релігійного підтексту зовсім немає.

Як з’явилась ідея проєкту «Голосова йога»?

Ми вирішили впроваджувати голосову йогу в корпоративну культуру, коли я вперше провела майстер-клас для групи психотерапевтів. Тобто, це була перша невокальна аудиторія. Тоді, мабуть, вперше з’явилась ідея розповсюдження цієї практики. Зрозуміла, що в багатьох сферах це буде корисним. Я почала експериментувати, давала учням ті вправи, які відчувала ефективними й для себе. Це як частина мого світогляду: я медитую і бачу, що це допомагає відчувати себе краще. А людська мова, голос — це все в першу чергу про стан. Коли людина не може зачепити увагу та розум іншого — не має сенсу у тому, що вона говорить. Ця практика надає такий стан, коли слово, мова, спів доходить до розуму та серця.

У чому різниця індивідуальної практики та групової?

Індивідуальні тренінги й групові дуже відрізняються за змістом. Індивідуальні — для тих, хто хоче займатися прицільно вокалом або відчуває певні страхи й хоче виправити. На групових заняттях людина все одно отримує методи індивідуальної роботи, але це робота в команді в першу чергу. Ми вчимося гнути свою лінію і водночас чути іншого. Команда ділиться на три групи й кожен співає свою партію, як в хорі. Але щоб це було гарно, треба не тільки співати, ще й слухати та будувати звук.

Як проходить груповий тренінг?

Дихальні вправи. Спочатку я даю дихальні практики, які допомагають увійти в контакт з тілом. В сучасному ритмі ми часто відчуваємо відсутність контакту, особливо перед важливими моментами, коли потрібно щось говорити. Цей важливий момент може бути навіть тост на корпоративній вечірці. Тремтить голос, руки, ти робиш якісь невідомі рухи (сміється). Але я вважаю, що людина  може зачепити, коли вона кайфує. Якщо їй добре — іншим теж стає добре. Цей перший етап допомагає налагодити алгоритм дихання під час виступу. 

Голосові вправи. Потім ми робимо голосові вправи. Кожна людина відчувала, що в будь-якій стресовій ситуації вона одразу відчуває блок в голосі. Зв’язки — це індикатор. Людина асоціює себе з голосом на 40%. Коли вона відчуває, що їй не до вподоби власний голос, процес виступу стає неможливим. За допомогою цих голосових вправ людина знаходить природну позицію, в якій будь-який голос буде звучати приємно. Може, не голосно, але приємно. Голосові зв’язки неможливо контролювати, бо ми їх не бачимо. Ми можемо тільки уявити, відчути. Ця практика формує голос і розвиває фантазію.

Як саме плануєте впроваджувати цю систему в корпоративну культуру? Які інструменти маркетингу і канали комунікацій плануєте використовувати?

Ми тільки починаємо працювати у цьому напрямку, поки що все на етапі тестування. Стосовно інструментів маркетингу: почалося все з сарафанного радіо. Люди почали цікавитись, запитувати в ФБ про майстер-класи. При тому, що я ніяк навіть не намагалась просувати. Коли помітила активність, вирішила вкласти в цей проєкт більше ресурсу. Зібрала невеличку команду, з якою ми штормимо, постійно вигадуємо нові формати тренінгів для можливого бізнесу. Наприклад, вигадали, що в рамках майстер-класу для креативної агенції можна створити гімн компанії. Це може стати цікавою традицією, яка згуртовує. Заявляємо про це в ЗМІ; плануємо співпрацювати з керівниками компаній та робити кейси; шукаємо лідерів нашої ЦА та запрошуємо відвідати, щоб отримати відгуки, зробити висновки. Соціальні мережі, звичайно, це головний майданчик для нас. Згодом будемо робити сайт. Такі плани.

Розкажіть про візуальну частину, дизайн

Щодо візуальної подачі, вирішили, що має бути екологічний символізм. Ми дуже поспішаємо сьогодні. На майстер-класі повертаємося до природного ритму життя. Я тримаю цю велику квітку, яка символізує нашу природну сутність, повільність, голос, як головний інструмент самовираження. До речі, ця бутафорна квітка зроблена з того ж самого матеріалу, що і килимок для йоги. Це екологічно безпечний матеріал, бо це було б дуже весело мати таку концепцію подачі та тримати в руках пластикову квітку, яка виділяє в атмосферу хімічні речовини 🙂

Зараз існує багато пропозицій по тімбілдінгу, чому компанія повинна обрати саме вас? Хто конкуренти вашому проєкту та чи є йому аналоги?

Голосова йога — доволі унікальна пропозиція на ринку. Ми опитували керівників компаній — ніхто навіть не знає, що таке голосова йога. Тобто, для них це щось нове й унікальне. І ця унікальність для нас як плюс, так і мінус: плюс в тому, що незвичайний формат; мінус — немає довіри до невідомого. Зараз дійсно є багато тренінгів, які розвивають креативну сторону мислення: малювання картин, гра на барабанах та інше. Є вокальні тренінги й окремо медитативні дихальні вправи. Ми — це тандем дихальної та голосової практики. Але треба бути сміливим, щоб спробувати щось незвичайне.

Для кого цей тренінг?

В першу чергу для людей, яким треба виступати, презентувати, переконувати, консультувати, щось розповідати та рекламувати.

Крім того, цей тренінг може бути корисним для людей, в яких високий рівень інтелектуальної роботи. Ми знаємо, що таке вигорання. Перше, що ми втрачаємо — це здатність до креативу, можливість творити. Пошук ідей в стані втомленого розуму стає неможливим. Людина ще працює на старих навичках, але нові файли не видає. Головна ціль вокальної йоги — перезавантаження, надання ресурсу. Я вважаю, що тренінг підійде навіть для інтровертів. Мені завжди цікаво прокачувати закриту аудиторію. Звичайно, легше працювати з екстравертами, але на моїй практиці люди йдуть на вокальну йогу саме за тим, щоб щось подолати всередині.

Який відгук ти чуєш найчастіше після тренінгу?

Дуже класно, коли людина відчуває баланс між розслабленістю та бажанням діяти, робити та створювати щось нове. Коли я чую такий відгук — це кращий показник для мене. Люди йдуть іншими не тільки з точки зору голосового апарата, а з точки зору ментального балансу.

Спілкувалась Варвара Гаєнко

Ще декілька цікавих ідей від світових брендів:

Sony створила кліп, але побачити його ви не зможете. Принаймні без допомоги.

Burger King із гордістю рекламує свій пліснявий воппер. Навіщо?

ТОБІ СПОДОБАЄТЬСЯ

Що читати на карантині: поради для коммунікаційників

Що читати на карантині: поради для коммунікаційників

Коммунікаційна агенція prcom підібрала 9 книг, які стануть у нагоді всім маркетологам, піарникам і коммунікаційникам, та допоможуть провести карантин із ...

NESCAFE_3in1_XXL_Informer_040220b

Розмір стіка має значення. Запуск Nescafé 3в1 у новому XL-форматі

Чим більший стік, тим більше позитивних вражень. І кожний рекламний матеріал став відображенням цього твердження у новій кампанії Publicis Ukraine ...

Союзники в дії

ГО «Точка опори ЮА» запускає проєкт для союзників ЛГБТ

«Союзники в дії» — це сайт та серія активностей для тих та про тих, хто розуміє, що всі люди рівні ...

Спортсмени-олімпійці у соціальній рекламі від Visa закликають мити руки та сидіти вдома

Спортсмени-олімпійці у соціальній рекламі від Visa показали, що вони миють руки, не забувають про антисептик і взагалі тренуються вдома.

Асоціація ANAIS, яка бореться з домашнім насильством, нагадує, що не кожен дім – безпечний

У Румунії агенція Cheil та асоціація ANAIS попереджають, що випадки домашнього насильства за час карантину лише почастішали.

Ракета анонс

Бургер в ізоляції, а ти? Інструкція з правилами карантину від RAKETA

Перша українська доставка їжі RAKETA нагадує про можливість безпечної безконтактної доставки, а такоє інші прості правила самоізоляції в новій серії ...