Легальний період для самітників: українські митці на карантині. Частина перша

Митці, як завжди, у пошуках нових можливостей, навіть на карантині. Аби зрозуміти, як переживають ізоляцію співвітчизники, арт-консультантка, менеджерка культурних проєктів Вікторія Кулікова запропонувала відомим українським художникам поділитися власними роздумами щодо вимушеного відчуження.

Володимир Манжос

Volodymyr-Manzhos

Коли розмова добігає теми творчості, спочатку митець перелічує важливі проєкти, роботу над якими наразі припинено. Наприклад, він завершив тексти та верстку власного арт-буку, але вихід альбому поки що відкладено. За час пандемії він не отримував новин від партнерів щодо муралів, які мав створити вже цього року. Сподівається завершити монтаж твору в межах виставки «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ–ХХІ століть», що мала відкритися 16 березня.

З позитивного: він оновив інтернет-магазин, де окрім оригінальних робіт та принтів, скоро з’являться кераміка, тиражні скульптури. Разом із командою Ffface.me розробив два проєкти у доповненій реальності: скульптуру та галерею. Зізнається, що нарешті дозволив собі спокійно усамітнитися в студії та завершити вже продану картину, роботу над якою розпочав ще у 2018-му. А ще Володимир розпочав довготривалу співпрацю разом із гуртом «Мумій Тролль»: йому запропонували проілюструвати сингли та обкладинку нового альбому музичного колективу.

За його словами, усі проєкти вимагають багато часу та зусиль, тому карантин іноді потрібен — аби зосередитися на ідеях та створити щось дійсно нове. За останній час у приватному спілкуванні до Володимира звернулися колекціонери із запитом на нові роботи, тож Манжос також відзначає, що арт-ринок поступово стає інтерактивним.

«Можливо, люди нарешті навчаться дотримуватися дистанції та цінувати особистий простір інших. Мейнстримні події та практики можуть зникнути, тоді як для справжніх художників ізоляція корисна. Гадаю, що колективні проєкти зараз недоречні — тому я вважаю опанування різних медіа єдиним правильним рішенням».

Володимир Манжос у творчій студії
Володимир Манжос у творчій студії

Сергій Святченко

Serhii-Sviatchenko

У телефонній розмові українсько-данський художник перераховує усі реалізовані та відтерміновані події, якими пишається: він виступив художнім директором міжнародного фестивалю сучасного колажного мистецтва LESS, що відбудеться у місті Віборг вже у вересні; повідомив про відкриття спільного з EMI проєктом, який має на меті проілюструвати історію медіагрупи у межах фабрики Old Vinyl у Хайесі, західному Лондоні. Нагадаю, що EMI співпрацювали з такими легендами музичного світу, як The Beatles, Pink Floyd. Митець також відзначив перший кураторський проєкт Степана Рябченка «Strange Time», який презентує зокрема роботи Святченка. Окрім перерахованого, автор займається художньою практикою, створює колажі з серій «The House», «Watercolor Implement» та «Emotional Rescue».

Його стиль життя на карантині майже не змінився. Сергій, як і раніше, займається спортом, влаштовує прогулянки лісом та озером, але враховує всі застороги можновладців. У вільний від справ час приділяє увагу сім’ї, перечитує твори з власної бібліотеки, малює та пише вірші.

«Всі спостерігають за глобальними змінами, які стосуються онлайн-ініціатив. Проте за період усамітнення більшість людей встигла накопичити величезну кількість енергії, ідей. Як встигнути втілити все це у реальність? Парадно крокуємо до завершення карантину разом!»

Проєкт Сергія Святченко Old Vinyl в Західному Лондоні
Проєкт Сергія Святченко Old Vinyl в Західному Лондоні

Єгор та Микита Зігури

Mykyta-ta-Iehor-Zihury

З запровадженням карантину у майстерні братів запанувала очікувана тиша. Зменшилася кількість постійних працівників і з’явилося більше часу для творчості. Проєкти за участю Єгора та Микити (Sculpture at Scenic World у Австралії, Burlington Sculpture Park у США) наразі відтерміновано, тож у скульпторів змінилося й ставлення до категорії часу, зникли поспіх та сум’яття. У цей час вони працюють над новими еко-проєктами («Слід», «Вхідна група») та розробляють ескізи з наявних серій.

Але художники, за їхнім виразом, «досить самодостатні», тож можуть адаптуватися до будь-яких труднощів. Автори зізнаються, що ізоляція таки вплинула на робочий процес, адже ускладнився ще й товарообіг, тож діставати будь-які необхідні інструменти стало важче.

«На нашу думку, вихід з карантину в художньому світі має два варіанти: моментальний сплеск активності, галасливі й урочисті відкриття провідних інституцій, просторів тощо, або навпаки — поступове пом’якшення, а саме перші обережні, камерні заходи незламних галерей».

Еко-проєкт Микити Зігури «Слід»
Еко-проєкт Микити Зігури «Слід»

Олег Тістол

Oleh-Tistol

З початку оголошення стану пандемії митець встиг не тільки завершити масштабне полотно «Європа-2», а й представити його в межах проєктів:  віртуальної виставки Strange Time та онлайн-музею сучасного українського мистецтва Корсаків у Луцьку. На картині зображено скульптурну композицію родини радянського періоду, образи якої були «підглянуті» ще у 2017 році в Мукачево. Роботи з цієї серії можна було побачити в Інституті проблем сучасного мистецтва.

Художник не залишається осторонь подій, проте зазначає, що загалом ніби достатньо чуйно і зважено реагує на реальність, опікаючи близьких людей та уникаючи зайвих контактів, оскільки метушня відбирає безліч часу. Тістол сподівається, що інтерактивні комунікації позитивно вплинуть на суспільство, і спілкування наживо нарешті набуде майже втраченої цінності.

«Представники творчих професій усе життя працюють віддалено… А зараз ми всі опинилися в подібних умовах усамітнення. Так чи інакше, кожен на карантині стає художником. Це стосується не тільки роботи, а й побутових справ. Зазвичай, у майстерні я вдягаю фартух, респіратор тощо. Для захисту, звісно. Змінилося лише те, що я вперше опинився з маскою на обличчі поза межами студії».

Олег Тістол, «Європа-2»
Олег Тістол, «Європа-2»

Роман Мінін

Roman-Minin

Поки весь світ пішов на карантин, митець не витрачає життя даремно, а займається опануванням нового інструментарію. Це, зокрема, графічні та 3D-редактори, які допоможуть створити контент для VR- та AR-реальності. Водночас Роман працює над власними композиціями, а також доповнює серію «Оптимізм», яка має на меті розповсюдити світлі віяння, тим самим не обтяжуючи інформаційне середовище.

Художник зізнається, що відчуває внутрішні зміни. Аби не допустити апокаліптичний настрій та ізолюватися від медійного шуму, він обмежив перегляд новин. Хвилювань поменшало, тож митець переглянув свій вже усталений порядок денний. За його словами, кожна, навіть невелика прогулянка відтепер сприймається інакше. Не дивлячись на позитивний настрій, автор вдумливо дає настанову:

«Я не можу сказати, що вихід із карантину буде легким. Усі ми повинні діджиталізуватися — перейти у віртуальну реальність, навчитися існувати за умовами нової епохи».

Роман Мінін і його стріт-арт
Стріт-арт Романа Мініна

Ілюстрація в заголовку: Колаж Сергія Святченко з серії Less home

Далі буде

 Матеріал створено за підтримки Abramovych.Art


Деякі митці спроможні творити на карантині навіть краще та креативніше, ніж у звичайних умовах. Наприклад, художник та письменник Джон Маршалл створює фантастичні сцени за допомогою картонних силуетів

А ось ці британські митці на карантині створили кумедний арт-проєкт — крихітний музей для домашніх улюбленців.

Теги:

ТОБІ СПОДОБАЄТЬСЯ

Нарбут

Вийшла друком книга «Нарбут» з унікальною обкладинкою кожного примірника в накладі

Вийшла друком книга «Нарбут» — перша книга в Україні, кожний екземпляр якої має унікальну обкладинку, згенеровану алгоритмом. Дизайн книжки та ...

Паперові мотоцикли та пластилінові зайці: шість кампаній, що вражають майстерністю анімації

Серед кампаній, що відзначилися майстерністю анімації, можна побачити теплі різдвяні історії, метаморфози мотоциклу та різнокольорових пластилінових зайців.

Як зробити ідеальне фото: підготовка та результат

Завісу таємниці трохи відхиляє новий тренд в соцмережах The Setup vs. The Shot. Тобто підготовка до того, як зробити ідеальне фото, та її результат.

Як змінювалися тренди хелловінських костюмів впродовж останніх 150-ти років

Американці почали вбиратися в маскарадні костюми на Хелловін наприкінці 19-го століття. Але з того часу тренди хелловінських костюмів дуже змінилися.

Альтернативні емодзі шведського ілюстратора: мінімалізм та багатозначність

Разом із видавничим домом Nieves ілюстратор Андреас Самуельссон створив свої альтернативні емодзі, які не містять нічого зайвого.

Чим дивуватимуть українські бренди Європу та світ: The Phygital Show проєкту Ukrainian New Fashion Days 2020

Пандемія не тільки внесла глобальні зміни до міжнародного ринку моди, але й подарувала можливість українському fashion зайняти гідне місце серед ...