12 травня, о 22:00, на знакових локаціях в українських містах увімкнули спрямовані в небо промені світла. Так пройшла всеукраїнська акція представників креативної індустрії — #СтопКультурнийКарантин. В інтерв’ю creativity.ua Євгенія Стрижевська, засновниця Kyiv Music Days (проєкт, який виступив одним із ініціаторів акції), розповідає про ідею та особливості підготовки акції, про те, чи звернула влада увагу на акцію і що планується далі. А також Євгенія спробувала спрогнозувати, що чекає на креативні індустрії після того, як ми всі поступово вийдемо з кризи.
Як прийшла ідея провести акцію саме таким чином?
Тиждень тому мені зателефонував Максим Шульженко (засновник Stereo Plaza) та поділився ідеєю провести видовищну акцію на підтримку креативної індустрії. Планували спочатку зробити це у Києві, тож запропонували приєднатися до нас ще 5-7 компаніям. Партнерам сподобалася ідея, і тоді вирішили масштабуватися на інші міста: Харків, Одесу, Черкаси, Вінницю, Хмельницький, Львів. Всього в акції взяли участь 25 міст України.
Хто ініціатор? Скільки людей брало участь в організації?
Кілька українських компаній та концертних майданчиків, що долучили до співорганізації сотні своїх колег. Наразі важко порахувати кількість людей, але є перелік усіх компаній, які приєднались до акції на сторінці івенту у Facebook.
На які кошти було організовано акцію?
На власні кошти кожного з організаторів.
Які інструменти та канали промо задіяли?
Комунікували переважно у Facebook та Instagram. Робили адресні розсилки по власних базах. Кроспостинг онлайн-марафону також робили у Facebook, що дало нам 150 000 переглядів на сьогодні. Враховуючи те, що до акції ми приєднали кілька піар-агенцій, то преса звернула увагу на інфопривід достатньо швидко.
Акція проти кризи в період кризи: з якими складнощами (організаційними, технічними, особистими) в процесі підготовки зіштовхнулись?
Ми не проти кризи. Ми — за діалог. Це є дуже важливою тезою.
Представники української креативної індустрії, нині, — це експерти неймовірно високого рівня. Тому організаційних чи технічних складнощів відшукати важко. Здивувала відверто Чернігівська та Івано-Франківські мерії, що заборонили проведення мирної акції у місті, Рівненський ТЦ Zlato Plaza, що також останньої хвилини передумав. У Києві таким майданчиком, що передумав (незважаючи на всю необхідну документацію), виявився Національний музей історії України, біля якого також мала бути розташована локація зі світлом.
Так, важко було не спати майже 4 доби та мерзнути під страшенним вітром 12.05 та +7… Втім — це наші нормальні робочі реалії. Й ми за ними, напевно, навіть скучили.
Як керували підготовкою віддалено?
Чати у Telegram, особисті дзвінки. Ми не зрозуміли, як технічний чат з 15 людей доріс до 140-а. Втім, на швидкості процесів це не відобразилося. А для онлайн-марафону була задіяна нова медіаплатформа, розроблена у Харкові.
Ваш особистий найскладніший момент у цьому процесі.
З’їсти за день 6 шматків піцци (яку я не їм) й жодного овоча.
Ви написали, що до акції долучилися КМДА і Нацполіція. Як загалом домовлятися із владою? Чи легко підтримують культурні ініціативи? Чи бюрократія заважає?
Про бюрократію й що заважає — трошки вище.
Загалом, у багатьох містах Нацполіція та місцева влада, навпаки, посприяли проведенню цієї акції з тезами, що: «Культуру необхідно підтримувати, підприємців необхідно зберегти».
Мета акції – щоб уряд вийшов на відкритий діалог з індустрією і разом розробити план виходу з кризи. Які першочергові кроки очікуєте від влади? І які кроки першочергово змогли б допомогти індустрії пережити цей період?
Розумієте, саме від поетапного плану та нових «правил гри», що будуть розроблені усіма сторонами процесу й залежать подальші дії та кроки.
Якщо, наприклад, галузі скажуть «так» повноцінно лише через рік — то об’єктивно її більша частина перейде в інші бізнеси, напрями, індустрії. Й все це, на жаль, також не можна спрогнозувати, оскільки ми не є санітарні лікарі. Й у будь-якому прогнозі або дії завжди треба ставити кому, після якої писати: «Якщо не буде другої хвилі». Це станом на сьогодні.
Якщо ж «все буде добре» і певні пом’якшення відбуватимуться найближчим часом (як в Естонії, Німеччині) — то й більшість індустрії буде кадрово збережена й з’явиться чимало нових креативних форматів спілкування з аудиторією, проведення подій і т.п.
Чи зв’язався з вами хтось із представників влади після проведення акції? Чи відомо щось взагалі про те, чи бачили вони цю акцію?
Так, ми вже є на контакті із паном Олександром Ткаченком та кількома народними депутатами. Ми комунікуємо з Міністерством культури та інформаційної політики. А головне, що інформацію про акцію було озвучено наступного ж дня на засіданні Верховної Ради України. Й ми були почуті усіма політсилами.
На вашу думку, чому уряд не взяв до уваги ККІ при розробці плану виходу з карантину?
Я би не хотіла думати, чому не зробив. Ми би хотіли допомогти зробити разом. Виважено й адекватно до сьогоднішніх реалій.
У декількох реченнях спрогнозуйте, що чекає на ККІ після того, як ми всі поступово вийдемо з кризи.
Є кілька можливих сценаріїв. Мені хотілося б вірити в оптимістичий, з неймовірним зростанням попиту на національний культурний продукт, й через малу кількість концертних майданчиків, що будуть забиті вщент, побудову нових й розвиток у галузі.
Більш реалістичний сценарій існує вже сьогодні. Є приклади відомих митців, які пішли працювати в таксі чи кур’єрами. Мистецьким професіям навчаються найдовше, як і медичним. І це не та професія, де за півроку паузи ти знову будеш у формі. Дуже не хотілося би втратити той рівень і ту якість креативного контенту, що ми мали до кризи.
Декілька висновків після запуску акції. І що в планах далі?
Люди різні, їх мільярди. Їх мільярди, хай їм грець.
Ми — не німі. Німі — не ми. В нас голос є. Лунає.
Українці й справді дуже різні. Але світлі ідеї можуть об’єднувати навіть конкурентів. Ми зробили цю акцію ще й через те, що ми не поїхали кудись, де добре. Ми хочемо робити добре там, де ми народилися й живемо.
Чи українці зможуть колись дозволити собі чути один одного й поважати іншу думку? Запитання складне. Але подібні акції, що точно якісно працюють на самоідентифікацію, розвивають ці глобальні процеси.
А наша галузь продовжує інституціонуватится. Й подальші кроки — це ще більша консолідація, задля розвитку сучасної української культури.
Запитання ставила головна редакторка creativity.ua Марина Корчака.
Фото на головній – Андрій Довгань.
Читайте також: Kyiv Music Days 2019 — найяскравіші цитати з форуму.
І наостанок: про правила благодійної колаборації — в ефірі CELEBRITY MARKETING live #2, онлан-проєкту Анни Міщенко та Kyiv Music Days. Нагадаємо, гостею ефіру була Анна Давіденко, PR-агентка БФ «Жизнелюб», Гаріка Корогодського та Володимира Дантеса.