В 2020 році пандемія та креативний світ зіткнулися лоб у лоб. І зараз настав час підвести підсумок під усім цим. Тому файлообмінник WeTransfer спробував дослідити, яким чином хаотичний 2020 рік вплинув на креативний процес. Щоб підготувати cвій Ideas Report 2020, команда WeTransfer провела опитування, в якому взяли участь 34851 креативників. Це майже вдвічі більше, ніж минулого року. До того ж цього року до опитування долучилися представники аж 183 країн. Та й в плані представлених у звіті індустрій він охоплює креативників зі сфери музики, фотографії, кіно, технологій, видавничої справи, реклами/маркетингу, піару тощо.
1. Складні часи – рушій креативності
Пригадавши історію можна побачити, що часи змін, непевності та масових заворушень часто давали імпульс творчим ідеям. Дадаїзм приніс світло у часи повоєнної депресії, експериментальне мистецтво вибухнуло в неспокійні 1980-ті в Нью-Йорку, і, схоже, пандемія 2020 також дала поштовх креативному мисленню.
Майже половина респондентів заявила, що після зміни робочого середовища у них почало виникати більше ідей, майже третина опитаних вважає, що вони стали креативнішими, ніж зазвичай, і кожен п’ятий почуває себе натхненнішим.
Більше того, ті сміливці, які за цей рік змінили місце роботи, часто стверджують, що вони на вершині своєї креативності і як ніколи впевнені в своїх ідеях. Тут мимоволі замислишся: чи це креативність процвітає поза зоною комфорту, чи, може, вона просто є найефективнішим способом пережити складні часи?
2. Це нормально, якщо у вас все нормально
Попросивши майже 35000 людей підсумувати 2020 рік одним словом, автори Ideas Report 2020 отримали таку добірку слів, яка ледве не виявилася надто грубою, щоб її оприлюднювати. (Респект тому одному-єдиному оптимістові, який назвав 2020 рік «епічним».)
Але якщо порівняти ці відповіді з іншими результатами, то тут все не так однозначно. Бажання повернутися до «старого життя» протиставляється адаптації до нового. Попри всю погану славу 2020 року, майже половина з нас стала впевненішою у своїх ідеях, 35% опитаних знайшли в собі почуття вдячності, а 20% людей взагалі відчувають захват, енергійність та єдність з іншими людьми.
Це нормально, якщо ви почуваєтеся засмученими, сердитими, виснаженими і хочете повернути все «як було». Це також нормально, якщо вам цілком зручно в умовах «нової норми» і для вас це початок нового етапу креативного мислення.
3. Все стало з ніг на голову
В 2018 році 41% респондентів сказали, що робота заважає їм генерувати хороші ідеї. У 2019 році картина була така сама: 42% опитаних сказали, що робота їх відволікає від справжньої креативності. А цього року все перевернулося з ніг на голову. (Такий вже він 2020 рік.)
Робота раптом з’їхала вниз з вершини списку речей, які відволікають від креативності. Зараз вона заважає лише 25% опитаних, а думки більшості людей як ніколи займають родина, друзі, здоров’я (фізичне й душевне). Половина з нас добряче замислилася, чого вона хоче від життя. Люди почали більше готувати, насолоджуватися природою та вчитися чомусь новому.
Світ, в якому ми живемо, винагороджує амбітних, тих, хто прагне до більшого. Але в такі поворотні моменти всі ці амбіції піддаються сумніву і ми повертаємося до простіших речей в нашому житті.
4. Гендерна нерівність нікуди не щезла
2020 рік викликав чимало неоднозначних почуттів, але схоже, цього року, як і завжди, основний тягар невпевненості лягає на плечі жінок. Порівняно з чоловіками-респондентами жінки виявилися більше занепокоєні майбутнім, і це сказалося на їх креативних ідеях. Майже половина жінок (42%) сумнівалися, беручись за реалізацію своєї нової ідеї, чи зможуть вони її втілити в життя. З чоловіків таке питання мучило лише 29%.
В цьому, на жаль, нічого нового немає. Жінки загалом частіше потерпають від синдрому самозванця. Але, як показує Ideas Report 2020, COVID-19 цю проблему лише поглибив.
5. Натхнення ближче, ніж нам здається
Два роки тому Ideas Report 2018 довів, що ми частіше черпаємо натхнення з реального життя (природа, подорожі, музеї тощо), а не з онлайн-платформ та соціальних медіа. І хоча зараз це «реальне життя» здається нам чимось дуже далеким, загальна тенденція зберігається.
Майже половина (49%) респондентів сказали, що родина та друзі є для них головним джерелом натхнення цього року. А 40% опитаних звернулися до природи.
Більше того, коли людей спитали, кого чи що конкретно вони вважають своїм найбільшим джерелом натхнення, більшість респондентів назвала себе.
Зараз, коли темп життя вповільнився, ми починаємо зазирати всередину себе і розуміти, що те, що нам потрібно, ближче, ніж здавалося. Ми переосмислюємо своє ставлення до відомих брендів та лідерів думок. Ми переставляємо свої п’єдестали і нарешті віддаємо головне місце самим собі та своїм родинам.