Ви колись замислювалися, звідки беруться прибутки у безкоштовних мобільних застосунків?
Коли ви завантажуєте безкоштовний застосунок з Apple Store, компанія, якій цей застосунок належить, отримує не лише вашу увагу, а й ваші дані. Деякі такі компанії потім продають ці дані рекламістам або інформаційним брокерам. Як показало дослідження Оксфордського університету, середньостатистичний застосунок передає ваші дані приблизно 10 іншим компаніям. А компанії використовують дані про ваші звички, місцеперебування, інші застосунки у вас на телефоні тощо, щоб отримати про вас чітке уявлення.
Тому, щоб дізнатися, які мобільні застосунки збирають про вас найбільше і найменше даних, VPN-провайдер Surfshark переглянув Privacy Labels, запроваджені Apple для всіх застосунків на Apple Store. Дослідивши понад 200 застосунків з різних категорій, команда Surfshark склала рейтинг мобільних застосунків за їх «жадібністю» до користувацьких даних.
Пошукайте свої улюблені застосунки в цьому рейтингу!
Висновки
- Загалом найбільше даних збирають застосунки соцмереж та доставки їжі.
- А браузери та редактори зображень – найменше.
- Топ-трійка «найжадібніших» застосунків цілком належить Facebook: власне Facebook, Instagram і Messenger.
- А найменш жадібні до ваших даних застосунки зазвичай розробляються спеціально з акцентом на конфіденційність.
- Найпопулярніші застосунки (з найбільшою кількістю завантажень) зазвичай охоплюють найбільше категорій користувацьких даних.
Які застосунки збирають про вас найменше даних?
Команда Surfshark розглянула 32 види даних, про збирання яких застосунки на Apple Store мусять попереджати користувачів. Кожен тип даних, який збирається, було позначено квадратиком відповідного кольору.
Наприклад, Popcornflix збирає два види контактних даних (ім’я та email), один вид даних про місцеперебування, один вид ідентифікаторів (ID пристрою) і один вид даних про використання (взаємодія з продуктом).
Деякі з розглянутих застосунків взагалі не збирали користувацькі дані (чи принаймні нічого з того, про що треба повідомляти Apple Store). Серед них:
- навігатор InRoute;
- планувальник особистого бюджету Mvelopes;
- редактори зображень TouchRetouch і Pixelmator;
- месенджери Cisco Webex Meetings і Dust.
Відповідно, постає питання: а звідки ж прибутки у застосунків, які не продають дані своїх користувачів?
Деякі з них (наприклад Pixelmator) є платними. Інші мають платну та безкоштовну версії (так званий freemium). Ще інші, як Mvelopes, пропонують робити покупки у своєму застосунку.
Які категорії застосунків збирають про вас найбільше даних?
Соцмережі охочі до чужих секретів. Та й категорія доставки їжі виявилася дуже жадібною до особистих даних. Такі застосунки збирають найбільше користувацьких даних: в середньому 20 з 32 видів даних, про які треба попереджати. В першу п’ятірку «найжадібніших» категорій входять також:
- шопінг (18 видів даних);
- сервіси знайомств (16 видів даних);
- платіжні застосунки (15 видів даних).
А браузери та редактори зображень є в цьому плані найменш «допитливими». І ті, й інші збирають десь шість видів даних.
Різні «альтернативні» браузери, такі як Brave чи DuckDuckGo, позиціюють конфіденційність як одну зі своїх головних переваг. Їх спеціально розробляють так, щоб вони не збирали стільки даних, як, наприклад, всім відомий Google Chrome.
Як обрати найкращий для себе застосунок?
Команда Surfshark створила інтерактивну таблицю, де за допомогою фільтрів можна знайти для себе застосунки, які збирають найменше даних і водночас відповідають вашим потребам.
Скористатися цією таблицею можна тут.
Найбільш та найменш «жадібні» до ваших даних застосунки
Електронна пошта
Месенджери та відеодзвінки
Соцмережі
Стрімінг
Браузери
Платіжні застосунки
Шопінг
Доставка їжі
Замовлення авіаквитків
GPS-навігатори
Сервіси знайомств
Календарі місячних
Календарі вагітності
Застосунки для дітей
Планування особистого бюджету
Криптовалюти
Погода
Редактори зображень
Що про вас знає екосистема застосунків?
Кожен хотів би, щоб його особисті дані лишалися конфіденційними. Але дедалі частіше вони використовуються не лише для реклами, а й для того, щоб інфраструктура працювала належно.
Коли, наприклад, на дорогах з’являться автомобілі-безпілотники, що керуються зібраними в реальному часі даними, заборонити їм доступ до цих даних вже не вийде.
Але якщо в сучасному світі не можна й кроку зробити, не лишивши по собі сліду з даних, тим важливіше бути добре поінформованими щодо характеру свого внеску в середовище даних і ставитися до нього критично.
Читайте також: Як змінилося користування мобільними застосунками за 5 років: дослідження Kantar CMeter.