В рамках розділу «Знакові проєкти України», створеного з ініціативи Асоціації Креативних Індустрій України, ресурс creativity.ua знайомить своїх читачів з кейсами та інтерв’ю засновників й творців креативних проєктів
Нік Лисицький, автор та керівник ініціативи Чарівний світ UA, розповідає про історію та перспективи проєкту, підтримку Українського культурного фонду та важливість міфології для державної культури.
![](https://creativity.ua/wp-content/uploads/2021/11/lysytskiy2.jpg)
Як виникла ідея стартапу
У багатьох країнах світу міфологія є вагомою частиною культури та національного бренду. Міфічні герої «працюють» в кіно, постають у вигляді сувенірів та іграшок, стають активними суб’єктами культурної дипломатії й надихають на створення культурних продуктів. Українська міфологія — одна з найбагатших у світі. Однак, до недавнього часу, з нашою міфологією можна було познайомитися лише на сторінках старих книжок, і потенціал українських міфічних героїв залишався нереалізованим.
Щоб виправити цю ситуацію ми започаткували ініціативу «Чарівний світ UA».
Ідея з’явилася ще у 2015 році. Розпочати її втілення вдалося через 5 років, завдяки підтримці Українського культурного фонду.
Завдання та цілі
Мета проєкту — збереження та популяризація української міфології, включення її в національний та глобальний культурний контекст.
Ми прагнемо, щоб українські міфічні персонажі з’являлися в різних секторах культури, мистецтва, туризму і використовувалися при формуванні позитивного іміджу країни за кордоном.
Простими словами — ми хочемо, щоб українські Перун та Велес, стали такими ж популярними у світі, як сьогодні є Тор та Локі.
Для того, щоб досягти цієї мети ми розвиваємо фентезійний Всесвіт з героями української міфології.
![Чарівний світ UA](https://creativity.ua/wp-content/uploads/2021/11/magic_world_board_game_1-934x900.jpg)
![Чарівний світ UA](https://creativity.ua/wp-content/uploads/2021/11/magic_world_board_game_1-934x900.jpg)
![Чарівний світ UA](https://creativity.ua/wp-content/uploads/2021/11/magic_world_board_game_1-934x900.jpg)
Підготовка
У 2020 році, завдяки підтримці Українського культурного фонду, ми розпочали візуалізацію та діджиталізацію української міфології.
Першим етапом стала розробка діджитал-платформи. Ми створили аудіовізуальні історії двадцяти міфічних героїв, навчально-розважальний мобільний додаток з доповненою реальністю (AR) та вебпортал.
Над проєктом працювали талановиті художники, письменники, актори, етнографи. Ми провели серію інтерв’ю з відомими людьми (які можна переглянути на youtube-каналі Чарівний світ TV) та отримали сотні позитивних коментарів в соціальних мережах. Цей, перший етап, підтвердив нашу гіпотезу про те, що в суспільстві є величезний запит на українську міфологію і сучасний цікавий контент з нашими міфічними героями.
Реалізація
У 2021 році наша ініціатива продовжила розвиватися. Ми отримали два гранти Українського культурного фонду, завдяки яким створили настільну гру і презентаційний пакет анімаційного серіалу.
Настільна гра «Чарівний світ. Джерело сили» — карткова гра, розрахована на дітей молодшого і середнього шкільного віку та сімейну аудиторію. Вона допоможе дітям та дорослим познайомитися з героями української міфології та цікаво провести час, відкриваючи їхні «суперсили». Частину коштів на створення гри нам вдалося зібрати під час краудфандингу на платформі «Велика Ідея». В рамках програми УКФ «Діти культури» перший тираж гри було розповсюджено серед шкіл з різних куточків України.
Анімаційний серіал «Чарівний світ» — масштабний проєкт, який дає початок новому кіновсесвіту, в якому живуть герої української міфології. На цей час написані сценарії 10 серій та підготовлено презентаційний пакет серіалу (подивитися тизер-трейлер можна тут). Тепер наша команда працює над залученням інвестицій для створення першого сезону серіалу.
![Чарівний світ UA](https://creativity.ua/wp-content/uploads/2021/11/MW_tiser_poster-636x900.jpg)
![Чарівний світ UA](https://creativity.ua/wp-content/uploads/2021/11/MW_tiser_poster-636x900.jpg)
![Чарівний світ UA](https://creativity.ua/wp-content/uploads/2021/11/MW_tiser_poster-636x900.jpg)
Просування
Всі новини нашого проєкту ми розповідаємо на нашій сторінці в Facebook — це наш основний канал комунікації, за допомогою якого ми також активно спілкуємося з нашою аудиторією й отримуємо зворотний зв’язок. Крім цього, у проєкту є вебсайт, вже згаданий YouTube-канал і сторінка в Instagram.
Одним зі способів популяризації міфічних героїв і проєкту стала лінійка сувенірів, яку ми запустили наприкінці 2020 року. Випуск сувенірів також є одним з елементів диверсифікації джерел фінансування проєкту.
Складнощі
«Чарівний світ» — це незалежна культурна ініціатива, спрямована на збереження та популяризацію української культурної спадщини. Як і у багатьох інших культурних проєктів в Україні основною складністю на даному етапі для нас є формування бізнес-моделі та забезпечення стабільного фінансування.
Для цього ми, зокрема, взяли участь в програмі Creative accelerator, яку реалізує УКФ для своїх грантоотримувачів спільно з Британською радою, а також знаходимося у постійному пошуку ефективних партнерств, інвесторів, розробляємо варіанти спонсорських проявів.
Очікування
Українська міфологія може скласти достойну конкуренцію скандинавській, або грецькій на світовому ринку культурних продуктів, а всесвіт Чарівного світу — конкурувати зі всесвітом Marvel.
Однак ми також прагнемо, щоб наша міфологія стала елементом творення нових сенсів та наративів в українському суспільстві. Ми мріємо, щоб Україну сприймали сильною державою з давньою історією, яскравою культурою і глибинними сенсами, які пройшли через тисячоліття і сформували дивовижну і багатогранну країну на перетині європейських та азійських шляхів і культур. І знайомство з рідною міфологією, створення фільмів, ігор, книжок, сувенірів, заснованих на міфології, можуть допомогти цій мрії реалізуватися.
Інсайти
Міфологія — це не лише цікаві історії, казки та легенди. Це — глибинні архетипи та сенси, які лежать в основі колективної свідомості. І ці сенси можуть використовуватися для творення сучасного героїчного наративу, який необхідний для самоідентифікації суспільства.
Поради читачам
Якщо у вас є ідея і ви в неї вірите — не переставайте шукати способи її втілити. Можливо, зараз їх немає, але вони можуть з’явитися і ви маєте бути до цього готові. Коли виникла ідея Чарівного світу, Українського культурного фонду ще не існувало. Однак згодом, саме завдяки гранту УКФ нам вдалося реалізувати проєкт.
Читайте також:
«Важливо створювати якісний контент для себе про своїх». Продюсерка Кармаліта Катерина про створення українського культурного продукту
Стереотипи роблять жіночий світ невидимим і непоцінованим: кейс видання «Одна з нас»