В рамках розділу «Знакові проєкти України», створеного з ініціативи Асоціації Креативних Індустрій України, ресурс creativity.ua знайомить своїх читачів з кейсами та інтерв’ю засновників й творців креативних проєктів
Нік Лисицький, автор та керівник ініціативи Чарівний світ UA, розповідає про історію та перспективи проєкту, підтримку Українського культурного фонду та важливість міфології для державної культури.
Як виникла ідея стартапу
У багатьох країнах світу міфологія є вагомою частиною культури та національного бренду. Міфічні герої «працюють» в кіно, постають у вигляді сувенірів та іграшок, стають активними суб’єктами культурної дипломатії й надихають на створення культурних продуктів. Українська міфологія — одна з найбагатших у світі. Однак, до недавнього часу, з нашою міфологією можна було познайомитися лише на сторінках старих книжок, і потенціал українських міфічних героїв залишався нереалізованим.
Щоб виправити цю ситуацію ми започаткували ініціативу «Чарівний світ UA».
Ідея з’явилася ще у 2015 році. Розпочати її втілення вдалося через 5 років, завдяки підтримці Українського культурного фонду.
Завдання та цілі
Мета проєкту — збереження та популяризація української міфології, включення її в національний та глобальний культурний контекст.
Ми прагнемо, щоб українські міфічні персонажі з’являлися в різних секторах культури, мистецтва, туризму і використовувалися при формуванні позитивного іміджу країни за кордоном.
Простими словами — ми хочемо, щоб українські Перун та Велес, стали такими ж популярними у світі, як сьогодні є Тор та Локі.
Для того, щоб досягти цієї мети ми розвиваємо фентезійний Всесвіт з героями української міфології.
Підготовка
У 2020 році, завдяки підтримці Українського культурного фонду, ми розпочали візуалізацію та діджиталізацію української міфології.
Першим етапом стала розробка діджитал-платформи. Ми створили аудіовізуальні історії двадцяти міфічних героїв, навчально-розважальний мобільний додаток з доповненою реальністю (AR) та вебпортал.
Над проєктом працювали талановиті художники, письменники, актори, етнографи. Ми провели серію інтерв’ю з відомими людьми (які можна переглянути на youtube-каналі Чарівний світ TV) та отримали сотні позитивних коментарів в соціальних мережах. Цей, перший етап, підтвердив нашу гіпотезу про те, що в суспільстві є величезний запит на українську міфологію і сучасний цікавий контент з нашими міфічними героями.
Реалізація
У 2021 році наша ініціатива продовжила розвиватися. Ми отримали два гранти Українського культурного фонду, завдяки яким створили настільну гру і презентаційний пакет анімаційного серіалу.
Настільна гра «Чарівний світ. Джерело сили» — карткова гра, розрахована на дітей молодшого і середнього шкільного віку та сімейну аудиторію. Вона допоможе дітям та дорослим познайомитися з героями української міфології та цікаво провести час, відкриваючи їхні «суперсили». Частину коштів на створення гри нам вдалося зібрати під час краудфандингу на платформі «Велика Ідея». В рамках програми УКФ «Діти культури» перший тираж гри було розповсюджено серед шкіл з різних куточків України.
Анімаційний серіал «Чарівний світ» — масштабний проєкт, який дає початок новому кіновсесвіту, в якому живуть герої української міфології. На цей час написані сценарії 10 серій та підготовлено презентаційний пакет серіалу (подивитися тизер-трейлер можна тут). Тепер наша команда працює над залученням інвестицій для створення першого сезону серіалу.
Просування
Всі новини нашого проєкту ми розповідаємо на нашій сторінці в Facebook — це наш основний канал комунікації, за допомогою якого ми також активно спілкуємося з нашою аудиторією й отримуємо зворотний зв’язок. Крім цього, у проєкту є вебсайт, вже згаданий YouTube-канал і сторінка в Instagram.
Одним зі способів популяризації міфічних героїв і проєкту стала лінійка сувенірів, яку ми запустили наприкінці 2020 року. Випуск сувенірів також є одним з елементів диверсифікації джерел фінансування проєкту.
Складнощі
«Чарівний світ» — це незалежна культурна ініціатива, спрямована на збереження та популяризацію української культурної спадщини. Як і у багатьох інших культурних проєктів в Україні основною складністю на даному етапі для нас є формування бізнес-моделі та забезпечення стабільного фінансування.
Для цього ми, зокрема, взяли участь в програмі Creative accelerator, яку реалізує УКФ для своїх грантоотримувачів спільно з Британською радою, а також знаходимося у постійному пошуку ефективних партнерств, інвесторів, розробляємо варіанти спонсорських проявів.
Очікування
Українська міфологія може скласти достойну конкуренцію скандинавській, або грецькій на світовому ринку культурних продуктів, а всесвіт Чарівного світу — конкурувати зі всесвітом Marvel.
Однак ми також прагнемо, щоб наша міфологія стала елементом творення нових сенсів та наративів в українському суспільстві. Ми мріємо, щоб Україну сприймали сильною державою з давньою історією, яскравою культурою і глибинними сенсами, які пройшли через тисячоліття і сформували дивовижну і багатогранну країну на перетині європейських та азійських шляхів і культур. І знайомство з рідною міфологією, створення фільмів, ігор, книжок, сувенірів, заснованих на міфології, можуть допомогти цій мрії реалізуватися.
Інсайти
Міфологія — це не лише цікаві історії, казки та легенди. Це — глибинні архетипи та сенси, які лежать в основі колективної свідомості. І ці сенси можуть використовуватися для творення сучасного героїчного наративу, який необхідний для самоідентифікації суспільства.
Поради читачам
Якщо у вас є ідея і ви в неї вірите — не переставайте шукати способи її втілити. Можливо, зараз їх немає, але вони можуть з’явитися і ви маєте бути до цього готові. Коли виникла ідея Чарівного світу, Українського культурного фонду ще не існувало. Однак згодом, саме завдяки гранту УКФ нам вдалося реалізувати проєкт.
Читайте також:
«Важливо створювати якісний контент для себе про своїх». Продюсерка Кармаліта Катерина про створення українського культурного продукту
Стереотипи роблять жіночий світ невидимим і непоцінованим: кейс видання «Одна з нас»