Поява в українській онлайн мережі нового ресурсу Codeky.ua викликала неабиякий розголос в арт-громаді та культуному просторі України. Вперше у нас з’явився майданчик, який надає максимальні можливості митцям заявити про себе, отримати шанс стати відомими та матеріально успішними.

Про унікальність задуму і можливості нового ресурсу ми поспілкувалися з його засновницею та ідейною натхненницею Юлією Ковальовою.

Преса чомусь назвала наш проект стартапом. Я не можу його так назвати. Торговій марці Codeky вже 4 роки, це діючий бізнес. Зараз в інтернеті з’явилася бета-версія онлайн платформи, яка стає повноцінним маркетплейсом. З іншого боку, про маркетплейс, напевно, все-таки можна говорити як про стартап.

Як виникла ідея проекту? Насправді я давно пов’язана з художниками, з 2000 року. У мене була своя архітектурно-дизайнерська майстерня, і ми багато разом з художниками працювали. Спільна робота переросла в міцні партнерські зв’язки, а в деяких випадках — в міцну дружбу. Я постійно підтримую тісні контакти з художниками, галеристами, колекціонерами. Ми неодноразово обговорювали з ними питання, чого саме не вистачає нашим творцям для самореалізації. У числі інших факторів була не раз озвучена потреба у відкритті торгового онлайн-майданчика, маркетплейса.

Я багато вивчала те, як працюють подібні маркетплейси в світі. І можу з гордістю сказати, що наш проект по-своєму унікальний. Перш за все тим, що у нас є бізнес-кабінет. Ми даємо можливість майстрам фактично створити свій бізнес онлайн на нашій платформі: зареєструватися в платіжній системі, прив’язати карту і безпосередньо продавати свої роботи. Там же вони можуть давати оголошення про персональні і колективні виставки, майстер-класи. Унікальною пропозицією є також блог. Кожен художник, зареєстрований у нас, має право раз на місяць опублікувати свою статтю, яку ми будемо ранжувати і просувати в Google. Цей комплекс послуг і дає художнику реальні можливості для ефективного просування в інтернеті.

Ми даємо можливість майстрам фактично створити свій бізнес онлайн на нашій платформі

Традиційні галереї — це прекрасно, вони люблять своїх художників, і ця любов взаємна, але вони обмежені в ресурсах і площах, а значить з роботами їх художників знайомиться відносно невелике число цінителів мистецтва. Наш ресурс максимально розкриває для художників можливість представити себе аудиторії.

Яка аудиторія нашого ресурсу? Я б розділила її на дві категорії. Перша — це власне художники, які розміщуються у нас на платних, але на досить вигідних умовах. Причому під загальним поняттям «художників» ховається досить широка аудиторія. Це не тільки живописці і скульптори — це і дизайнери, фотографи, приватні колекціонери, які захочуть реалізувати через нас щось зі своєї колекції. Друга категорія – це покупці творів мистецтва. Їм в перспективі відкриється величезний асортимент творів мистецтва і творчих напрацювань, який вони навряд чи знайдуть десь ще.

Ми тільки що запустилися, художники зараз проходять у нас модерацію, тобто ми перевіряємо інформацію, яку вони розмістили. Поки цей крок зробили кілька художників, але ми впевнені, що їх число буде рости практично щодня. Ми вважаємо, що кожен місяць до нас буде приєднуватися до 50 майстрів. Може здатися, що це немало, але в рамках України це дуже скромний показник. У нас насправді величезна кількість тих, хто творить і хоче заявити про себе. Ось чому ми декларуємо, що наш маркетплейс – не тільки для професійних художників, але і для тих, які не мають професійної підготовки, але натомість мають талант і активно розвиваються. Таких дуже багато, особливо серед тих, хто опановує нові види мистецтва, наприклад, інсталяції. Ми теж будемо їх активно просувати. Взагалі ми вважаємо просування художників головним завданням нашого ресурсу. Продажі — це вже результат просування.

У нас насправді величезна кількість тих, хто творить і хоче заявити про себе.

Ми будемо пропонувати величезний асортимент творів мистецтва — найрізноманітніших, незалежно від жанрів і технік. Тому що сучасне мистецтво — перш за все концепція. Саме концепції цікавлять сьогодні людей, вони хочуть купувати унікальність. Наш ресурс покликаний максимально розкривати унікальність кожного, хто у нас розміщується.

Ми намагаємося ставити мінімальні фільтри і бар’єри на шляху від художника до покупця. Модерація, яка передбачена на нашій платформі, носить насправді переважно рекомендаційний характер. Ми радимо, рекомендуємо художникам деякі кроки і прийоми для ефективнішого презентування себе. Так, ми можемо в принципі відхилити якісь роботи, які, на наш погляд, мають негативну конотацію, викликають ненависть або закликають до агресії, пропагують національну, расову або гендерну нетерпимість.

Ми намагаємося ставити мінімальні фільтри і бар’єри на шляху від художника до покупця

Більш тонке питання — це питання плагіату. Ідеї ​​як відомо, носяться в повітрі, і один майстер цілком може надихнути іншого. Звідси схожі штрихи і прийоми. Чи це плагіат? Ми вважаємо, що ні. Є стилізація як свідомий прийом, є допомога учнів, яка ніколи не вважалася криміналом. Хто в кого запозичив — це дуже тонка матерія, де головне для нас — «не нашкодь».

Тому, повторюся, ми ні в якому разі не цензори. Ми даємо художникам можливість представити себе. Але, з іншого боку, до звинувачень і чорного піару ми в принципі готові. На кваліфіковану критику ми готові реагувати, сперечатися, обговорювати, навіть іноді погоджуватися. А відволікатися на безпідставні звинувачення, образи і чорнуху — по-моєму, просто нерозумно.

На будь-яку агресію потрібно реагувати з любов’ю. Навіть якщо якась людина на вашу адресу виплеснула негатив — це не означає, що вона — мерзенний негідник. Це означає тільки те, що у неї в даний момент з якихось причин накопичився негатив. Завтра це може бути зовсім інша людина. Якщо підсумувати: ми готові скільки завгодно разів пояснювати свою позицію і свої принципи тим, хто готовий слухати і розуміти.

Ми готові скільки завгодно разів пояснювати свою позицію і свої принципи тим, хто готовий слухати і розуміти.

Зараз багато говорять про те, що технології витісняють креатив. Звичайно, це перебільшення. Наш проект, наприклад, цілком і повністю про креатив. А з технологіями історія особлива. Проект готувався три роки, і ми намагалися використовувати новітні технологічні розробки, оптимізацію та інновації. Цей процес продовжується до цих пір, підозрюю, що він ніколи і не завершиться, тому що немає межі досконалості. Той формат, з яким ми сьогодні присутні в мережі — далеко не остаточний, у нас навіть деякі розділи до кінця не розроблені. Наприклад, партнерська програма з’явиться десь через тиждень-два. Ми готуємо спеціальну програму для партнерів, у нас вже є безліч запитів, тому що ідея підтримки і розвитку сучасного мистецтва насправді приваблює і об’єднує багатьох. Вже є серйозні пропозиції від меценатів з розробки програми підтримки талановитих студентів, яка передбачає конкурсні відбір і надання грантів на навчання в найкращих профільних закладах світу.

Ще одна важлива місія нашого проекту — просвітницька. Ми бачимо наш ресурс як один з ефективних інструментів прищеплення високого смаку, навчання розумінню сучасного мистецтва. Не секрет, багато хто не відвідує музеї й галереї виключно з уявного сорому, вони бояться, що їх вважатимуть профанами і дилетантами, які нічого не розуміють в високому мистецтві. Їм простіше зробити вигляд, що це їм просто нецікаво.

З іншого боку, багато галерей нічого в цьому напрямку не роблять, прикриваючись певною елітарністю, спрямованістю на обрану публіку. Я приходжу на нову концептуальну виставку, бачу там цікаві авангардні роботи. У мене особисто є певний багаж знань і досвіду, що дає мені можливість зрозуміти і задум автора, і засоби його реалізації. Але чому б поруч не повісити табличку з інформацією, чим керувався художник, створюючи цю картину, який сенс в неї вкладав, яке бачення світу ця картина відображає. Замість цього ми бачимо стандартний набір: «Ім’я автора — назва картини — полотно, олія ..».

Існує стереотипна думка, що художник сам іноді не може пояснити, що спонукало його створити ось цей шедевр. Це неправда, заявляю відповідально. Будь-який художник може пояснити, що він хотів створити і як він це творив. Тому на нашому ресурсі поруч з репродукцією роботи завжди є невеликий опис, і ми просимо художників охарактеризувати коротко своє дітище. Зрозуміло, що, якщо майстер працює в реалістичній манері — це простіше описати. А ось якщо це абстракція, мінімалізм, колористика — тоді багатьом потрібне пояснення. Отримавши таке пояснення, людина зовсім інакше дивиться на скульптуру або картину – вона починає не просто дивитися, а БАЧИТИ. Бачити задум художника, бачити, з яким емоціями і відчуттями це створювалося. Звичайно, швидше за все розуміння не прийде з першого разу. Але буде відкрито шлях до розуміння – а це вже дуже багато. І при цьому людина розвивається — культурно, емоційно, інтелектуально. І ось так проста анотація до картини стає соціально значущим фактором, а через цю деталь проступає місія нашого проекту.

Отримавши пояснення, людина зовсім інакше дивиться на скульптуру або картину — вона починає не просто дивитися, а БАЧИТИ.

Від культурного розвитку конкретного відвідувача галереї прямий шлях до культурного розвитку нації. Плюс нашої платформи, я вважаю, ще й в тому, що вона ненав’язливо, майже непомітно занурює людини в середовище високої культури. Спочатку роздивляння картинок, потім інтерес до іншої думки про картини, звідси читання блогів, згодом постійне відстежування творчості художника, який раптом, якось непомітно став улюбленим. Ну, а далі — одна куплена робота, друга, третя — і з’являється зібрання, колекція. І все це можна зробити на одному ресурсі – нашому.

Скільки випадкових відвідувачів стануть справжніми колекціонерами-цінителями — ніколи не можна сказати. Особисто мені динамічність нашого життя, стрімкість цього світу не дає можливості щось прогнозувати. Коли 25-річні мільйонери в рваних джинсах руйнують всі усталені стереотипи про наше життя, нічого не можна стверджувати або обіцяти напевно. Україна поки що перебуває в ролі наздоганяючого світові тренди. Але наша країна зверх багата саме на  креатив. Наш основний ресурс — не газ, чорнозем або бурштин. Наше головне багатство — люди. Те, що котирується в світі і те, що Україна могла б продавати — це інтелектуальні напрацювання. Впевнена: рано чи пізно ринок дасть нашим мізкам гідну ціну.

Коли 25-річні мільйонери в рваних джинсах руйнують всі усталені стереотипи про наше життя, нічого не можна стверджувати або обіцяти напевно.

У пресі вже спробували оцінити наш бізнес в конкретних сумах, причому не завжди коректно. Але справа в тому, що успіх нашого бізнесу ми, як не дивно, оцінюємо не в грошах, а в соціальній значущості. Я вже бачу, як реагують на появу нашої платформи меценати, компанії, колеги, просто небайдужі до мистецтва люди. Всі наші дні сьогодні проходять в переговорах. Буде неправдою сказати, що на них не зачіпаються матеріальні питання. Але вони там далеко не на першому плані. А на першому плані — те, що ми надихаємо людей на саморозвиток і приєднання до прекрасного. У нас в суспільстві стільки негативу, що іноді здається: наше життя втрачає яскравість, стає сірим. Ми ж намагаємося нести позитив, тому що вважаємо, що дарувати добрі почуття — основна місія мистецтва, тому що, зіткнувшись з прекрасним, людина стає добрішою, і до себе, і до інших.

Ми надихаємо людей на саморозвиток і приєднання до прекрасного.

ТОБІ СПОДОБАЄТЬСЯ

Креативна Практика створює «Добре портфоліо»

Креативна Практика створює «Добре портфоліо»: волонтерські дизайн-проєкти для соціальних ініціатив

Минулого року в Україні запустилася освітня платформа для фахівців креативних індустрій — Креативна Практика (Creative Practice). В рамках навчання на ...

Італійський фотограф знімає на вебкамеру

Італійський фотограф робить фотосесії через вебкамеру

Фотограф Алесіо Альбі (Alessio Albi) з міста Перуджа, Італія, знайшов спосіб займатись улюбленою справою під час карантину. Він почав фотографувати ...

З гумором про сумне: абетка коронавірусу та приладдя, щоб не торкатися обличчя руками

«Абетка коронавірусу» була створена креаторами-фрілансерами, щоб допомогти людям зайняти себе чимось і підбадьорити їх у цей нелегкий час.

coronavirus-fight-club-platforma-1

Platforma пропонує вступити до Coronavirus Fight Club…

…і випускає колекцію мила. А точніше – скрінсейвери для смартфонів, які нагадують про найважливіші на сьогодні дії. Зазвичай люди торкаються ...

Художниця Олена Левська про роль книжкової ілюстрації в розвитку креативного мислення

Коли людина починає креативно мислити? З перших днів, з першої миттєвості, коли вона починає розрізняти предмети, з першого почутого слова. ...

Без галасливих туристів: композитор записав звуки затихлого Лондону

Дизайнер звуку та композитор Вілл Коен створив серію бінауральних записів, які відтворюють звуки затихлого Лондону у ці дивні часи.