Багато хто з нас більшу частину 2020 року працював удома і вже встиг до цього звикнути. Є чимало людей, яким віддалена робота навіть більше подобається, і працюють вони в такому режимі продуктивніше, ніж у офісі. Але є й ті, для кого ситуація прямо протилежна. Коли роботу довелося перенести з офісу до віртуального середовища, одразу стало помітно, що здатність різних людей адаптуватися до безофісного періоду є дуже неоднаковою і декому складно працювати віддалено.
Існує цілий ряд перешкод на шляху до ефективної віддаленої роботи. Найочевидніші з них такі:
- необхідність розподіляти час між роботою, доглядом за дітьми та іншими сімейними обов’язками (працювати вдома простіше, якщо ви неодружені й ніхто не потребує вашої опіки);
- відсутність зручного робочого місця (життєвий простір, тиша, швидкий та надійний Wi-Fi тощо);
- потреба у спілкуванні та товаристві (чим сильніше виражені в людині риси екстраверта, тим самотніше вона почувається, працюючи вдома).
На щастя, полегшити роботу вдома для тих, кому вона складно дається, все ж можливо. Для цього варто дотримуватися трьох принципів.
Вивчіть вподобання інших людей
Віддалена робота, так само як і робота в офісі, пов’язана з численними індивідуальними звичками та вподобаннями. Та й обставини у кожного склалися свої. Тож розпочинати варто зі спроби їх зрозуміти. Зокрема, не зайвим буде дізнатися:
- якому способу зв’язку люди надають перевагу (відеодзвінки, електронна пошта, WhatsApp, месенджери чи стара добра телефонна розмова);
- коли з ними краще спілкуватися (який час доби, день тижня чи місяця, як часто, як довго, спонтанно чи заплановано тощо);
- з якого приводу варто виходити на зв’язок (у рамках порядку денного, для роботи над конкретним проєктом чи завданням, щоб вислухати звіт чи просто щоб поспілкуватися та попліткувати);
- як людина ставиться до неофіційного спілкування з колегами (дружні посиденьки в Zoom, книжкові клуби, бесіди за келихом в онлайн-барі тощо).
Звісно, у кожної компанії є своя культура, але віддалена робота для багатьох з них — нова та незвідана територія. Тож «порядок речей», скоріше за все, ще не усталений і залежатиме саме від вподобань співробітників. Пам’ятайте, більшість проблем на роботі можна вирішити, якщо просто спробувати зрозуміти інших.
Будьте гнучкими, але головне — будьте передбачуваними
Якими б не були ваші вподобання, впорядкуйте їх певним чином, щоб ваші колеги знали, чого від вас можна очікувати, і могли, відповідно, підлаштуватися під вас. Будь-яка криза стає шоком тому, що людям доводиться пристосовуватися до незвичних обставин. А отже, більшість людей (а не лише ті, кому складно працювати віддалено) намагаються зробити своє оточення максимально передбачуваним, щоб мати хоч трохи контролю над ситуацією.
Аналогічно, всім нам приємніше працювати з передбачуваними людьми, чиї реакції, вподобання та поведінка нам знайомі. В такому разі нам легше підготуватися до спілкування з цими людьми та включити їх в свої плани, не сумніваючись щодо їхніх думок і поглядів і не завдаючи собі зайвого стресу. Наша довіра до людини прямо залежить від того, як добре ми здатні передбачити її поведінку. Тож хай ваша поведінка буде зрозуміла іншим. Не ускладнюйте своїм колегам життя, дестабілізуючи його ще більше.
Будьте добрішими та проявіть трохи турботи
Емпатія багато на що здатна. Ще до пандемії корпоративний світ почав усвідомлювати, що емпатія важлива. Особливо для лідерів. І глобальна криза це тільки підкреслила. Зараз добре ставлення до інших важливе як ніколи. Навіть якщо вам доводиться висловлювати його через Zoom. Емпатія онлайн може видаватися недолугою, але ваші колеги, особливо ті, кому складно працювати віддалено, навіть такій емпатії будуть раді. Адже коли весь день забитий відеоконференціями і все підпорядковане ефективності та продуктивності, таке життя просто витягує душу.
Навіть якщо ви були не надто близькі з колегами, коли ще працювали в офісі, змінити ситуацію ніколи не пізно. Спитайте людей, як вони почуваються, який у них настрій, як вони тримаються у цей період адаптації. Запропонуйте свою підтримку та допомогу.
Що ще є хорошого в цих порадах, то це те, що вони не стануть менш корисними, коли ви повернетеся до офісу. Якщо ви спробуєте зрозуміти колег та взяти до уваги їх вподобання, будете передбачуваним, а не хаотичним і проявите трохи доброти й турботи – робота в колективі стане набагато приємнішою. Теж непоганий аргумент на користь такого підходу, згодні?
Автор статті — д-р Томас Чаморро-Премуцік, психолог, письменник та підприємець.
А ще ми тут зібрали для вас топ речей, які зазвичай беруть із собою у відпустку українські креатори, аби допомогти вам прискорити ваші збори і тим самим залишити більше часу на планування дозвілля і налаштування на потрібну хвилю.