Віртуальна реальність здатна перенести нас в інше місце з усіма його характерними пейзажами, інтер’єрами та звуками. І цього в принципі достатньо, щоб переконати нас, що ми вже не там, де щойно були. Але якщо мова заходить про інші види чутливості, тут ще існує непочатий край роботи. І температурні відчуття – це одна з тих, речей, які віртуальна реальність поки що не здатна відтворити. Тож віртуальна відпустка, щоб погрітися у віртуальному сонячному промінні, нам поки що не світить. Можливо, лише поки що, оскільки дослідники з Чиказького університету знайшли дуже оригінальний спосіб імітувати зміни температури у віртуальній реальності. Вдалося їм це за допомогою впорскування в ніс користувача спеціальних хімічних речовин без запаху.
Ментол, перець та інші
Справа в тому, що людський мозок влаштований доволі дивно. У людей є чимало рецепторів, які відповідають за сприйняття перепадів температури. Розташовані вони в шкірі, а реагують, серед іншого, на ряд хімічних речовин, як пояснив Джес Брукс (Jas Brooks), один із науковців проєкту.
Ось чому, коли ми їмо щось, що містить капсаїцин (наприклад перець), у нас виникає відчуття жару. Ця хімічна речовина змушує спрацьовувати спеціальний рецептор TRPV1, який зазвичай реагує на високі температури.
Аналогічно, ментол, тобто головний інгредієнт різних жуйок для свіжого подиху, викликає реакцію рецептора холоду TRPM8.
Брукс зазначив, що, хоча цей ефект досить докладно досліджується рядом наукових дисциплін, досі ще нікому з дослідників не спадало на думку дозовано застосовувати ці речовини під контролем комп’ютера, щоб імітувати зміни температури у віртуальній реальності.
Саме це й робить пристрій віртуальної реальності, створений дослідниками з Чиказького університету. VR-симуляція здатна точно контролювати, коли відповідні температурні відчуття слід активувати. І робить вона це, «хакнувши» шкіру на обличчі користувача. До VR-дисплея кріпиться енергоощадний пристрій, який виділяє відповідні хімічні речовини без запаху.
Наразі ця робота перебуває на стадії доказу концепції. Але якщо такий пристрій дійсно вийде на ринок, не складно уявити, наскільки корисним він буде для будь-якої VR-продукції: від ігор до освітніх програм. І, так, для тієї віртуальної відпустки, про яку зараз лишається лише мріяти, також.
Ще одним цікавим технічним рішенням є конструкція, що практично перетворює на маріонетку користувача VR-пристрою.
Великі перспективи окреслює перед VR-технологіями першопроходець у сфері VR та AR Тоні Парізі (Tony Parisi).