Комп’ютерна гра EndeavorRX, випущена компанією Akili Interactive, може, і не найзахопливіша на світі гра, але в історію вона точно увійде: це перша відеогра, яку в США цілком законно можна маркувати як ліки і призначати пацієнтам. Таке доленосне рішення було нещодавно прийняте Управлінням з продовольства і медикаментів США (Food and Drug Administration). Оскільки цю відеогру визнали як лікарський засіб, лікарі відтепер можуть її призначати дітям у віці від восьми до дванадцяти років, у яких було діагностовано синдром порушення активності та уваги (СПАУ).
Гра EndeavorRX йде на iPhone та iPad. Впродовж останніх семи років вона проходила клінічні випробування, які охопили понад 600 дітей і були покликані з’ясувати, чи дійсно відеогра може їм чимось допомогти. EndeavorRX було присвячено п’ять наукових праць і найпозитивніший з висновків стверджує, що так, дійсно, третина дітей, які брали участь в цих випробуваннях, позбулися ознак порушення уваги чи принаймні зменшили їх. Для цього їм достатньо було протягом чотирьох тижнів, п’ять днів на тиждень, впродовж 25 хвилин грати у відеогру, що передбачає проходження повного перепон маршруту та збирання предметів.
Ще не панацея, але вже прогрес
«Покращення, яке настало після місяця такої терапії від СПАУ за допомогою EndeavorRX, трималося ще місць після її завершення», – зазначили дослідники. Побічні ефекти у вигляді головного болю та знервованості можливі, але якщо порівняти з побічними ефектами медикаментозного лікування такого розладу, це просто дрібниці. Що, власне, й спонукало науковців до пошуків так званих «віртуальних ліків».
Втім, навіть найоптимістичніше налаштовані вчені радять все ж в першу чергу звертатися до усталених та рекомендованих практик терапії проти СПАУ. Але тепер, коли відеогру визнали як лікарський засіб, у батьків та дітей є ще одна альтернатива.
Це – не перший раз, коли відеоігри чи віртуальна реальність розглядали як можливий засіб терапії, наприклад, для боротьби з фобіями чи взагалі як спосіб допомогти людям з розладами аутистичного спектру. А тепер відеогра за призначенням лікаря з планів на майбутнє перетворилася на реальність.
Наступним кроком має стати запуск гри EndeavorRX для широкого загалу. На сайті компанії Akili Interactive можна дізнатися про це докладніше.
Когнітивно-поведінкова терапія у віртуальній реальності для боротьби з різними фобіями, зокрема, може набувати й такого вигляду. Для цього навіть VR-шоломи не потрібні.