Чому ви робите те, що ви робите? Відповідь на це запитання може надати вашій роботі напрям і сенс. На те, щоб знайти шляхи розвитку свого креативного почерку або визначити свою творчу мету, можуть піти роки. А може, і все життя. Адже світ навколо нас постійно змінюється і ці зміни почасти впливають на наше самовизначення. Незалежно від того, присвятили ви своє життя письменству або вашою метою є архітектурний проєкт, формулювання та усвідомлення сутності вашої креативної мети може надати вам стійкості та крил для злету саме тоді, коли вам це найбільше потрібно.
Міа Пінджу, авторка блогу для креаторів від Adobe 99U, попросила шістьох креаторів спробувати сформулювати те, що найбільше впливає на їхні творчі амбіції та націленість у досягненні творчої мети.
Креатив через комунікацію
Цінність соціальних зв’язків та людське оточення як джерело натхнення було важливою темою у відповідях креаторів. Відчуття приналежності та позитивний вплив, який допомагає знайти почуття споріднення, було рушійною силою багатьох творців, з якими говорила авторка.
Фотограф Реджі Блек: «Найясніше я бачу мету своєї творчості, коли контактую з людьми. Неважливо, чи через особисте спілкування, обмін творчим досвідом чи демонстрацію мистецьких робіт на виставках. Кожний випадок комунікацій з людьми — це для мене шанс чомусь навчитися».
Вступаючи в розмову з однолітками та незнайомими людьми, ви можете відкрити ваш світ і подарувати собі відчуття перспективи та співчуття. За словами Блека, діалог — це чудовий спосіб жити насичено та цікаво, живий обмін інформацією змушує нас постійно переосмислювати уяву про себе та світ.
Кожний випадок комунікацій з людьми — це для мене шанс чомусь навчитися
За словами Джона С. Коуча, віцепрезидента з продуктового дизайну в Hulu, він постійно думає про свою роль менеджера та керівника. Він відчуває себе відповідальним за те середовище, яке створює для своїх співробітників та колег. «Для мене мета полягає в позитивному впливі на інших. Головне для мене на робочому місці — це творча культура, що не базується на відчутті страху. Така культура дозволяє дизайнеру висловлювати своє справжнє “я”. Я постійно нагадую членам нашої команди, що вони отримують зарплату кожні два тижні і мають поліс медичного страхування, а натомість віддають щоденно 8-10 годин свого життя. Ці 8-10 годин втрачаються назавжди, вони не повертаються. Тому дуже важливо, щоб ці години не були витрачені дарма. Треба, щоб справа приносила результат для компанії і, що найголовніше, задоволення самому співробітнику. Якщо креатор такого задоволення не відчуває, я зроблю все, щоб виправити ситуацію, навіть допоможу знайти ту роботу, яка надихає більше».
Джон знаходить нові творчі сили та приплив рішучості, коли відчуває себе стимулятором процесу самопізнання для інших. «Я відчуваю себе найбільш енергійно та комфортно, коли можу допомогти комусь полегшити творчі страждання та дати можливість іншим створювати та висловлювати себе в повній мірі. Сьогодні світ потребує творчих мислителів як ніколи».
Сьогодні світ потребує творчих мислителів як ніколи
Ілюстраторка та художниця Мішель Ріал отримує радість від змістовних зв’язків, які роблять її роботи більш яскравими. Її графіка нібито запрошує глядачів відчути спорідненість з нею. Тема її робіт — людські переживання. І ці роботи отримують відгук в серцях людей, що доведено неабияким успіхом художниці. «Я відчуваю потребу вкласти у світ щось, що може допомогти іншому. Навіть таке просте, як сміх або момент порозуміння. Можливість творчо виразити себе дає мені глибоке відчуття сенсу життя, а також величезний привілей — мати змогу творити».
Розмірковуючи над тим, що сформувало її творчу особистість, Мішель Ріал визначає кілька шляхів, починань та зупинок, які стосуються її кар’єри. «Постійні спроби (в основному невдалі) в графічному дизайні, фотографії, ілюстрації, продуктовому дизайні, виробництві, рекламі залишили мені в підсумку цінні навички, здобуті на цьому шляху. Всі ці розрізнені пошуки поєдналися з досвідом непростого дорослішання на півдні США в родині іммігрантів з Латинської Америки. Тому мені більше властиве розмаїття думок та почуттів, ніж так званий структурований однобічний перфекціонізм».
Визнання особистих витоків професійного шляху є цінним інструментом при обмірковуванні питання про мету. Зрештою, для багатьох креаторів майже неможливо зробити чітке розмежування публічної та приватної сторін творчого становлення.
Креатив через продовження
Інколи однозначної відповіді на таке захоплююче запитання не існує. Так вважає культурна оглядачка порталу BuzzFeed Анне Хелен Петерсен. «Відчувати себе націленим та натхненним — це означає, головним чином, чітко визначити і зрозуміти свою творчу мету. А я не завжди знаю, чи є в мене мета взагалі. Іноді здається, що моя мета — просто намагатися щось пояснити широкому загалу, а іноді — знайти відповідь на запитання шляхом розв’язання гострої дискусії».
Відчувати себе націленим та натхненним — це означає, головним чином, чітко розуміти свою мету. А я не завжди знаю, чи є в мене мета взагалі
Для Петерсен її кар’єра зазнала принципового зрушення, коли вона покинула університетський світ, де цілі чіткі і алгоритм досягнення мети були міцно вкорінені в традиції. «Коли я була викладачкою, було набагато простіше, тому що мета була єдина — передача знань. Зараз як журналістка я нібито роблю те саме, але до цього додалося щось на кшталт боротьби за збереження незалежності четвертої влади та ще багато іншого».
Розширення меж будь-якого структурованого середовища повинне порушити основні питання щодо того, що надає вашій роботі сенс і чому ви обрали шлях, яким ви рухаєтеся. Для Петерсен свобода журналістики дозволила їй дослідити особисте питання, яке виявилося визначальним культурним моментом. «Висвітлення питань власного творчого вигорання і водночас вигорання цілого покоління міленіалів стало для мене творчим проривом, який дозволив мені по-новому побачити та описати безліч явищ на макро- і мікрорівні».
Креатив через самозанурення
У генерального директора і засновника лабораторій Sylvain Алена Сильвейна є власний метод, який допомагає йому визначити свою творчу мету і надихнутись. «Чесно кажучи, я найбільш натхненний і націлений, коли я один. Я знаю, що це може комусь здатися некреативним або егоцентричним, але я впевнений, що сутність креативу — річ глибоко індивідуальна та суто особиста».
Я впевнений, що сутність креативу — річ глибоко індивідуальна та суто особиста
Прислухатися до власного голосу під час вивчення стратегічних або кадрових питань може бути найкориснішим способом, доступним вам. Хоча навколо є багато факторів, які впливають на ваше натхнення та цілеспрямованість (іноді їх занадто багато), знайти власне рішення часто вдається, сфокусувавшись на власних думках та відчуттях.
Сільвейн вважає небезпечним дозволяти чужим вподобанням та смакам впливати на таке дуже особисте поняття, як натхнення та мета. На його думку, цій спокусі треба жорстко протистояти. «Ми ризикуємо втратити свою індивідуальність, коли на нас агресивно впливають щодня. І в цей божевільний момент натхнення та мета починають втрачати значення. Ці поняття стають більш абстрактними, пафосними і все частіше експлуатуються брендами, бізнесом і знаменитостями. Справжнє розуміння моєї мети приходить лише тоді, коли я один — фізично чи розумово».
Креатив через поєднання
Якщо хтось прямує до творчих вершин єдиним, раз і назавжди визначеним шляхом, інші досягають мети через поєднання декількох чинників. Для Нішат Ахтар, креативної директорки агенції Instrument, мета визначається тим, що вона називає «триангуляцією». За її словами, громада, креатив, самоосвіта та наставництво — це те, що дає їй реалізуватися якнайкраще. «Мої ролі як художниці, педагогині, креативної менеджерки, співробітниці і навіть просто як подруги задовольняються цими іпостасями і є основною причиною того, що я чогось досягаю».
Ахтар знаходить радість і мету в «інтенціональності, яка збагачує моє життя і роботу, допомагаючи іншим у великих і малих областях». Більше того, тріангуляція її цілей забезпечує постійний потік натхнення та драйву, а лідерство на всіх цих напрямах акцентує увагу Ахтар на головному. «Я дбаю про людей, креатив мене підживлює, і я все життя віддаюсь навчанню. Між важкими моментами в житті і станом творчої ейфорії є моменти, коли в результаті обговорень та дискусій ми знаходимо перлину в брудній калюжі. Саме ці моменти — мої улюблені. Це час, коли я реалізую дві найсильніші та найпотаємніші частини своєї особистості: цікавість та співпереживання».
Я дбаю про людей, креатив мене підживлює, і я все життя віддаюсь навчанню
Фото в заголовку: Jamie Street / Unsplash
Деякі шляхи пошуків креативних рішень безнадійно застаріли. Наприклад, мозковий штурм. Так вважає спеціаліст з інновацій та лідерства, викладач Marquette University Чак Свобода і обґрунтовує своє бачення в статті.
Дійсно, на те, щоб визначити свою творчу мету, може піти все життя. Але що робити, якщо під час цього пошуку креатив тебе перестає надихати? Головна UX-дизайнерка Microsoft, художниця-ілюстраторка Джоанна Нгай ділиться власними рецептами боротьби з невдачами та проблемами в креативному процесі.