Арт-резиденцію в ZK/U — Центрі мистецтва і урбаністики в Берліні, фокусом якого є «місто», було переформатовано в онлайн VR-проєкт, що працює з темою «міста і кордони». «VR Колайдер» об’єднує попередні стадії розвитку проєкту і дослідження за темою «міста і кордони», де розглядаються міста:
- Берлін, що до 1989 року був розділений Берлінським муром, зведеним за наказом державного керівництва СРСР від 13 серпня 1961 року;
- Прип’ять, атомне місто, що 34 роки тому спорожніло і опинилося в Чорнобильській зоні;
- Слов’янськ і Маріуполь, що знаходяться найближче до «гарячого» кордону на Сході України;
- Луцьк та Ужгород, що знаходяться найближче до Західного кордону, що межує з ЄС.
Колайдер у фізиці досліджує зіткнення квантових часток, аби досліджувати дивну речовину, антиречовину, бозон Гіґґса, частку, здатну подорожувати назад в часі. Проєкт стосується подій, які відбувалися в різних урбаністичних ландшафтах і вплинули на подальший історичний розвиток. Часопростір в проєкті відображається у відеопанорамах, які складаються з 24-60 відеофрагментів. Рухаючись з прискоренням в арт-колайдері, вони активують механізм аудіовізуальних стрибків, де певні фрагменти поступово заміщаються архівними кадрами з наступними «трансмутаціями» (термін Марі Кюрі).
«VR Колайдер» — це архітектурна структура, яка складається з чотирьох платформ, що зависла як космічна станція на орбіті планети Земля, вловлюючи і декодуючи вібраціії нашого часу.
Платформа Прип’яті демонструє мультимедійний проєкт «Генезис», що працює з темою генофонду нації. Проєкт трансформований у VR за участі Mult VR для виставки ARTEFACT+MADATAC за підтримки УКФ.
Чорнобильська катастрофа слугувала поштовхом для утвердження самосвідомості народу і, власне, формування нації. У проєкті визначаються два вектори, направлені у минуле та в майбутнє. Він демонструє простір зі стінами-екранами з відео 2D і 3D УЗД плоду і мізансценами, які розігруються на тілі вагітної жінки, як відсилка до цивілізаційних та екзистенційних катастроф. Адже мініатюрні фігурки людей, що завмерли на поверхні сфери живота матері, формують образ цивілізаційного поля планети Земля. А над головою зависла повітряна куля із зображенням немовляти, що змінюється, приблизно, через 1,5 хвилини — при кожному наступному народженні в Україні. Цей об’єкт працює як моніторинг народжуваності в реальному часі. Форма кулі була обрана не випадково — бінарність опозиції мікро-макро виявляється сутнісною, коли відео на повітряній кулі, що демонструє зображення немовляти в променях ультразвуку, трансформує Біологічну клітину в Планету Людей.
Звертаючись до подій, які сформували наш сьогоднішній світ, «VR Колайдер» піднімає такі питання:
- Чи люди є елементарними частками в системі прискорювачів глобальних сил?
- Чи енергія взаємодії здатна породити нові значення, нові форми мислення і нові шляхи існування в світі, наполягаючи на тому, що «інший світ можливий»?
Проєкт про відповідальність і залученість.
Всі віртуальні простори чотирьох платформ відтворюють певну хронологію та контексти. Зануритись у них можна з будь-якої точки світу просто з браузера комп’ютера, смартфона, чи у VR-шоломі.
Проєкт реалізується і презентується за підтримки Українського культурного фонду, Sensorama і Carbon Community.
Довідка:
Оксана Чепелик — художниця, режисерка, архітекторка, провідна фахівчиня Інституту проблем сучасного мистецтва України і авторка численних статей і монографії «Взаємодія архітектурних просторів, сучасного мистецтва і новітніх технологій». У 2007 Оксана заснувала Міжнародний фестиваль соціальної скульптури в Києві.
- 1997, 2007 — Премія ArtsLink та Independent Projects Award, США
- 1999 — A.I.D.O. FilmVideo Award, Італія
- 2003 — Werklietz Award, Німеччина
- 2003, 2010 — Премії Фулбрайта (США)
- 2013 — Премія Artraker, Лондон, Великобританія
- 2013 — Премія Cinemadamare на МКФ у Венеції, Італія.
- 2018 — Кращий проєкт року, Тайвань.
Її твори демонструвалися на численних фестивалях кіно, відео і нових медіа по всьому світу: у Нью-Йорку, Лондоні, Таллінні, Санкт-Петербурзі,, Лінці, Москві, Парижі, Берліні, Ліверпулі, Карлових Варах (категорія А), Тель-Авіві, Анкарі, Санта-Фе, Штутгарті, Барселоні та інших. Оксана організувала 15 кураторських виставок (Україна, Франція, США, Канада, Бразилія, Казахстан і Німеччина), 30 персональних виставок в Європі й Америці, і взяла участь у ряді колективних виставок (Росія, Німеччина, Литва, Україна, Франція, США, Швеція, Хорватія, Бразилія, Австрія, Македонія, Боснія і Герцеговина, Чорногорія, Тайвань).
Пропонуємо вам поглянути на добірку останніх культурних і технологічних трендів, яку підготувала команда Nebo ideas agency.