Ми продовжуємо інтерв’ю з переможницями конкурсу серед жінок-підприємниць Women’s Pitch Day, створеного Центром «Розвиток КСВ» (ініціативою Дівчата STEM) та платформою з розвитку усвідомленого підприємництва n.cubator.
Друге місце та спеціальний приз, а саме 5 планшетів від інноваційного партнера заходу Lenovo, отримала команда Lingart з мобільним додатком нового формату для багатомовних інтерактивних аудіокниг, який дозволяє слухати технічну і навчальну літературу. У кожній книжці текст і аудіо синхронізовано, а до кожного речення можна додавати зображення, відео, таблиці, графіки та навіть редактор коду. На питання Creativity.ua відповідає представниця команди Lingart Ярина Бурбан.
Розкажіть як виникла ідея стартапу Lingart. Які болі «лікуєте» і чому саме їх?
Ідея стартапу виникла у нашого засновника, Михайла Малкуша, коли він їхав у метро і йому стало незручно слухати аудіокнигу. Він подумав, що класно було б перемкнутися на текст, але такої можливості тоді ще не існувало. Оскільки він розробник з десятилітнім стажем, то поставив собі за мету зробити додаток, в якому можна буде і слухати й читати одну і ту саму книжку.
Ми працюємо над Lingart уже два роки, і в процесі роботи розширюємо його можливості.
Це інструмент для читання і слухання аудіокниг, а також технічної й навчальної літератури. І лікує болі усіх, хто віддає перевагу “слуханню”, а не читанню, але через відсутність такого формату не мав нагоди освоювати літературу, яка потребує візуального супроводу.
Чи не було страху починати щось нове?
В Михайла перед запуском Lingart було 6 невдалих спроб стартапів. Тому страху не було — це був радше виклик, зробити продукт, який можна буде масштабувати та розвивати, і який почне приносити дохід.
Хто чи що підтримали Вас?
Поштовхом для швидкого розвитку і розробки для нашої команди став конкурс StartupПрорив від TechStartup School, під егідою Назара Подольчака.
Ми тоді ще не дуже твердо стояли на ногах, не дуже були впевнені у бізнес-моделі. Але перемога в цьому конкурсі й фідбек від спеціалістів, а також подальша підтримка Стартап Школи, стали для нас своєрідним стартом.
З якими викликами ви зіштовхнулися? Чи можна назвати ці виклики типовими для жінок-стартаперок?
На мою думку, стартап — це щось, що випереджає свій час. Натомість дуже багато стереотипів у нашій культурі «гальмують» прогрес жіночого бізнесу зокрема.
Неможливо займатися улюбленою справою, коли ти зі всіх боків наштовхуєшся на нерозуміння і спротив оточення.
Виклики у нас всіх одинакові — поєднувати роботу з вихованням дітей (якщо вони вже є), або навчитися ігнорувати питання про те, що ти будеш робити зі стартапом, коли станеш мамою (якщо їх ще нема).
Мені пощастило — засновник стартапу — мій рідний брат. Від моменту створення першої версії Lingart я, не припиняючи роботи над проєктом, народила двох дітей, але постійно відчувала підтримку і деколи «поблажливість» сім’ї, команди та Tech Startup School. Мої партнери розуміють, що поєднувати материнство і будь-яку роботу — складно. Не тільки через погіршення пам’яті чи відсутність сну, але й через стереотипи з цим пов’язані. Але я брала сина з собою на виставки стартапів, ходила з ним на конкурси, і ніколи не почувалася при цьому ніяково.
Чи зіштовхувалися з упередженим ставленням до жінок в галузі високих технологій? Якщо так, як боротися з необ’єктивністю оцінки успіху стартапу, створеного жінкою?
Тільки стосовно жінки можна почути питання: «А тобі чоловік дозволяє працювати?», «А хто сидить з дітьми?», «А коли ти народиш — ти ж збираєшся іти в декрет?», «А якщо ти працюєш, хто вдома готує їсти?» І тд, і тд.
Був один конкурс, де під час пітчу нас з Михайлом запитали, чи ми пара? І коли у відповідь почули, що ми — брат і сестра, то зітхнули з полегшенням і дали нам перемогу. Чому? Бо вважали, що стосунки в парі можуть зруйнуватися і двоє кофаундерів будуть ділити бізнес в судовому порядку. ))
Боротися з цим досить просто — показати, що ти професіонал у своїй справі, не боїшся викликів і незручних питань.
Що вас мотивує? Можливо у вас є role model?
Зараз все позбувається будь-яких рамок, а звичні формати книжок лишаються такими як 10 і 20 років тому. І це мене мотивує працювати самовіддано над проєктом.
Я вірю, що невдовзі всі книжки перейдуть у цей формат, бо це зручно і практично.
А ще мене мотивує наша команда, бо це не просто працівники, а доброзичлива і небайдужа спільнота однодумців.
Розкажіть про команду, яка працювала над стартапом. Вона винятково жіноча чи баланс. Чому?
В нашій кор-команді 10 людей, серед них 5 чоловіків і 5 жінок. Ми не ставили собі за мету створити команду за принципом гендерних квот, а оцінювали спеціалістів лише за їхню кваліфікацію і вміння. І наша команда доводить, що жінки можуть працювати й викладатися в стартапі на рівні з чоловіками.
Що було найскладнішим в роботі над ідеєю та презентацією стартапу?
Якщо говорити про запуск Lingart, то найтяжче було знайти перших видавців і перші книжки для співпраці. Це було настільки тяжко, що для нас виявилося легшим шляхом створити власну студію звукозапису і писати там книжки самостійно. Після першого підписаного договору (це було видавництво Vivat), справи пішли значно краще, бо видавці перестали нас відверто ігнорувати.
Що дала участь у Women’s Pitch Day у професійному та особистому плані?
Мені здається, що найцікавіший досвід — це вміститися в час, враховуючи, що пітч був без запитань-відповідей. Тобто за 2 хвилини ми мали розказати не лише інформацію про проєкт, але й розкрити все, що могло б зацікавити журі, причому у зрозумілій для всіх формі.
Взагалі структура лекцій, практичні та домашні завдання на нашому двотижневому курсі перед пітчем на Woman’s Pitch Day були дуже ретельно підготовані. Такий рівень організації й комунікації поки що зустрічається рідко.
Участь у цьому заході дала нам не лише друге місце і приз, але й розуміння того, що жінки — могутні! Вони запускають і розробляють супутники, програмують, роблять розрахунки, прототипи, і змінюють світ на краще!
Що означає для країни та для вас особисто створення спільноти в ході Women’s Pitch Day?
Створення такої спільноти — це велика підтримка й усвідомлення того, що є організації, які розуміють нашу проблему і готові підтримувати жіночі стартапи. Бо проблема жінок у стартапах присутня.
Ми подавалися на європейські конкурси, де в заявці ти мусив відповісти на питання, скільки жінок працює у твоєму стартапі, і чи дорівнює ця цифра половині команди.
Я думаю, це дуже хороша ініціатива і радію, що в Україні стартап-спільнота теж до цього прямує. До рівності не лише на словах. До дієвої активної підтримки жінок.
Можливо у вас з’явилися ідеї потенційних колаборацій з учасницями конкурсу?
Ніт) Принаймні поки що.
Традиційне питання: ваші плани на майбутнє?
Минулого року ми додали можливість розширювати текст додатковим медіаконтентом (інтегровані відео, зображення, посилання, тести, таблиці), а зараз працюємо над інтерактивними елементами (реакція на дотик, редактор коду, визначення локації та вподобань користувача). А також над впровадженням підписки.
В перспективі плануємо вийти на інші ринки.
Яку б пораду ви дали жінкам, які хочуть створити та просувати свій стартап?
Якщо жінка чогось хоче — її не спинити! Якщо у вас є ідея створення стартапу — розвивайте ідею, сформулюйте короткий опис, говоріть з потенційною цільовою аудиторією, дізнайтесь, чи потрібен ваш продукт ще комусь крім вас самих.
Якщо ваш стартап поки що існує на рівні ідеї — ви теж можете шукати партнерів і команду, якісь ресурси на його втілення.
В нас, на жаль, немає конкурсів окремо для pre-seed i seed рівнів стартапів, тому, зрозуміло, що в стартапу на рівні ідеї шанси на перемогу менші, ніж в стартапу з готовим прототипом чи демоверсією, але ніхто ж не забороняє вам на них подаватися!
Головне — вірити у свої сили й не здаватися. Шукати однодумців. І ставити свій проєкт в пріоритет.
Ми колись жартували з Михайлом, що всі їдуть на море, а ми робимо стартап. Всі беруть відпустку, щоб побути з родиною, а ми робимо стартап. Всі купують нові машини, а ми робимо стартап. Бо це пріоритет.
Це як з дитиною — ти вкладаєш в неї багато сил і переживань, ресурсів, радієш найменшим успіхам і крокам, хвалишся всім навколо маленькими перемогами, думаєш, що твоя дитина — прекрасна. І що вона зможе змінити світ на краще. І залишиться на цьому світі після тебе.
Перше ж місце в конкурсі стартапів отримала команда iCardy. Читайте інтерв’ю з представницею команди Оксаною Севрюковою, яка розповіла про ідею стартапу й її реалізацію, а також про участь у Women’s Pitch Day і про упереджене (чи все ж ні?) ставлення до жінок-стартаперок.