Якщо свобода — це вміння обирати, то медіа- та інформаційна грамотність — це вміння обирати правду. Читати новини з перевірених джерел має стати новою корисною звичкою, так само, як мити руки перед їжею, переходити дорогу на зелене світло, чи одягати шапку, коли холодно.
У День Гідності та Свободи ГО «Детектор медіа» і PR-агентство Spinus Agency у співпраці ЮНЕСКО запустили кампанію “Медіаграмотність – це свобода”, яка пояснює, чому критичне мислення — це турбота про «їжу для мозку».
Ініціатори кампанії хочуть привернути увагу до правил медіаграмотності, які допоможуть розпізнавати маніпуляції, захищатися від оманливих новин, дезінформації та дипфейків, а також обирати надійні джерела інформації.
В одному із соціальних роликів кампанії інформаційна гігієна подається як повсякденне правило безпеки й піклування про себе ― так само як переходити дорогу на зелене світло, одягати шапку, коли холодно, чи мити руки перед їжею. Відтак читати новини з перевірених джерел має стати новою корисною звичкою.
https://www.youtube.com/watch?v=8gU8yZe6TYA
Інший ролик розкриває ідею медіаграмотності через аналогію «ти є тим, що споживаєш», тому їж корисне, читай перевірене. Зрештою, критичне мислення ― це турбота про якість їжі для мозку.
https://www.youtube.com/watch?v=efdKAaqtfyc
Соціальна реклама про медіаграмотність демонструватиметься на медіафасадах торговельних центрів Києва (Gulliver, ACADEM City, Dream Town), у поїздах “Інтерсіті” та на провідних телеканалах країни (Суспільне, 1+1, Україна+). До кампанії долучилися зірки телебачення і кіно, блогери, журналісти: Ірина Кудашова, Євген Клопотенко, Олександр Педан, Alyona Alyona, Дарія Квіткова, Георгій Судаков, гурт TVORCHI, Ахтем Сейтаблаєв, Олександра Гонтар та інші. У своїх соцмережах вони підтримують ініціативу, розповідаючи про основи медіаграмотності. Інфлюенсери пояснюють, як аналізувати інформацію, розпізнавати фейки та дотримуватися інформаційної гігієни.
«Розвінчувати фейки у вайбер-чаті ― це сприяти перемозі. Розповідати сусідам у під’їзді, де читати перевірені новини, ― це сприяти перемозі. Читати достовірну інформацію ― теж маленький внесок у перемогу. Це можуть робити не лише мої колеги, які працюють у комунікаціях, а й кожен українець. Критичне мислення — це ключ до свободи», ―Тетяна Кириленко, співзасновниця й директорка Spinus Agency.
Кампанія закликає українців долучитися до спільної боротьби проти дезінформації, поширюючи ролики з хештегом #медіаграмотністьцесвобода.
Проєкт «Підсилення медіа та інформаційної грамотності в Україні» розроблено та реалізовано ГО «Детектор медіа» і Spinus Agency у співпраці з ЮНЕСКО та за підтримки Японії. Проєкт є частиною ширших зусиль ЮНЕСКО щодо підтримки безпеки журналістів і свободи слова в Україні.