Сьогодні відзначається Міжнародний день боротьби з гомофобією, трансфобією та біофобією. В цей день увага та активності міжнародної спільноти спрямовані на підвищення обізнаності про порушення прав ЛГБТ+ в усьому світі і стимулювання дій щодо їх захисту. Цей день відзначається 17 травня у зв’язку з тим, що 17 травня 1990 року гомосексуальність була виключена з Міжнародної класифікації хвороб.
Тим не менш у багатьох країнах гомосексуальність досі переслідується законом, засуджується, обростаючи міфами та стереотипами, а представники ЛГБТ+ спільноти піддаються різним формам насильства на ґрунті гомо- чи трансфобії. Приміром, станом на січень 2021 року лише 29 країн визнали одностатеві шлюби. При цьому в одній країні діє смертна кара за одностатеві відносини: Іран. Смертна кара за це також офіційно діє, але, як правило, не застосовується в Афганістані, Брунеї, Мавританії, частині Нігерії, Саудівській Аравії, Сомалі (в автономному штаті Джубаланд) та ОАЕ.
В Україні одностатеві відносини не переслідуються законом. Але державними органами у 2020 році (як і задовго до цього) не було ухвалено важливих рішень щодо захисту прав ЛГБТ+ в Україні. Так, одностатеві шлюби в Україні досі не мають жодного юридичного визнання, а одностатевим парам стаття 211 Сімейного кодексу України забороняє всиновлювати дитину. В Україні відсутні права ЛГБТ+ на спадок; право на те, щоб відвідати партнера в реанімації; право не свідчити один проти одного в суді.
Але спільнота людей, яка підтримує рівноправ’я для всіх, незалежно від їхньої гендерної ідентичності та сексуальної орієнтації, з кожним роком поповнюється новими союзниками та союзницями. Підтримують ЛГБТ+ спільноту не лише активісти, а й бізнес- та некомерційний сегмент у всьому світі. Об’єднуючи свої креативні потужності, агенції та бренди, НГО створюють непересічні сміливі кампанії, які привертають увагу до проблеми і показують, як про підтримку спільноти ЛГБТ+ можна говорити яскраво, драйвово та з застосуванням сучасних технологій.
У партнерстві з ГО «Точка опори ЮА» — однією з найбільших національних ЛГБТ+ організацій в Україні, яка займається адвокацією прав ЛГБТ+ ком’юніті, — та за підтримки Freedom House в Україні ми зібрали знакові кампанії та проєкти світової та української креативної спільноти в підтримку ЛГБТ+. Усі ці проєкти об’єднують три складові: реальне бажання говорити про це та щось змінювати локально і глобально, сміливість і креативність проєктів та досягнення приголомшливих результатів.
Партнерський матеріал
Використання Веселкового прапору
The Pride Shield (агенція Rethink для організації Émergence Foundation, 2018 рік)
У 2018 році до Міжнародного дня боротьби з гомофобією, трансфобією і біфобією канадська креативна агенція Rethink у партнерстві з Émergence Foundation створила єдиний прапор ЛГБТ+, спроможний зупинити кулю.
Команда креаторів провела балістичний експеримент: 112-кілограмовий прапор, створений із 193-х ЛГБТ+ прапорів (за кількістю країн, які входять до ООН) проти кулі 45-го калібру. Перший прапор куля пробила легко, але кожен наступний гасив її рух, аж доки не настав момент, коли кулі не вистачило сили пробити тканину.
Ключовий меседж кампанії: якщо ми всі виступимо проти насильства на ґрунті гомо- чи трансфобії, ми зможемо зупинити його раз і назавжди. Завдяки цій кампанії було створено креативну платформу для обговорення тих проблем, з якими ЛГБТ+ спільнота стикається в менш прогресивних країнах.
Give the Rainbow (агенція Mediacom London для Wrigley, 2017 рік)
Коли люди думають про Skittles, вони думають про веселку. Вона зображена на упаковці, у кольорах самих солодощів, у слогані бренду «Смакуй веселку», і в основі глобальних ТВ-кампаній бренду.
Але веселка також є головним символом всього, на чому стоїть і за що бореться ЛГБТ+ спільнота (до речі, Веселковий прапор має шість, а не сім кольорів, і в ньому немає блакитного). А Прайд-парад — це свято інклюзивності, яке охоплює всю популярну культуру, з кожним роком стає все більш масовим.
2016 рік був тяжким для боротьби за інклюзивність (тоді сталося немало тяжких подій, серед яких трагічна стрілянина у Флориді, Brexit та підйом Трампа). Тому на підтримку Прайд-параду бренд Skittles вирішив відмовитись від своєї веселки, оскільки під час Прайду лише одна веселка має значення. Так, бренд випустив лімітовану кількість солодощів у чорно-білій упаковці і долучився до участі у лондонському Прайд-параді.
Destination Pride (агенція FCB/SIX Toronto для PFLAG Canada, 2018 рік)
PFLAG Canada — національна некомерційна організація, що об’єднує сім’ю і друзів ЛГБТ+ спільноти в Канаді, — вирішила допомогти представникам ЛГБТ+ ком’юніті безпечно мандрувати. Адже в світі, де в одній країні гомосексуальний шлюб легальний, а в іншій тебе за це можуть ув’язнити або навіть убити, ставки для ЛГБТ+ мандрівників завжди були високими.
Тому PFLAG Canada разом з агенцією FCB/SIX Toronto створили проєкт Destination Pride. Це мобільна пошукова data driven-платформа, яка використовує прапор Прайду як динамічну гістограму для візуалізації світових законів, прав та соціальних настроїв щодо спільноти ЛГБТ+.
Користувачі платформи шукають будь-яке місто, штат чи країну. Потім алгоритм обчислює шість ключових показників прийняття: рівність шлюбу, закони про сексуальну активність та настрої суспільства у реальному часі. Потім він генерує візуалізацію ЛГБТ+ прапора на основі отриманих даних. Кожна візуалізація забезпечує швидкий знімок і порівняння того, наскільки далеко знаходиться пункт призначення на шляху до прийняття спільноти ЛГБТ+.
Платформа також включає блок з коментарями, який дозволяє відвідувачам сайту ділитися своїми думками з приводу будь-якого пункту призначення. Відео на сайті містять фактичні інтерв’ю з мандрівниками з ЛГБТ+ спільноти, створені у вигляді анімації і призначені для візуалізації кожної історії і всього, що залишилося «за кадром».
Провокативний креатив
The Hidden Flag (агенція LOLA MullenLowe для FELGBT, 2018 рік)
У 2018 році увага світу була прикута до Російської Федерації, яка приймала у себе Чемпіонат світу з футболу. Той же час припав і на місяць Прайду. Іспанська ЛГБТ+ федерація FELGBT вирішила використати таку можливість для вираження протесту проти законів та настроїв громадян Росії стосовно спільноти ЛГБТ+.
В межах кампанії The Hidden Flag федерація FELGTB направила до Москви шість активістів із шести різних країн (Іспанія, Нідерланди, Бразилія, Мексика, Аргентина і Колумбія). Кожен із них вдягнув футболку своєї національної збірної з футболу і разом вони сформували Веселковий прапор ЛГБТ+: червоний — Іспанія, помаранчевий — Нідерланди, жовтий — Бразилія, зелений — Мексика, синій — Аргентина та фіолетовий — Колумбія. І в такому складі вони прогулювались по вулицям Москви, фотографувались у метро та біля головних пам’яток міста.
Активісти вирішили показати «прихований прапор» ЛГБТ+ спільноти, тому що в Росії гомосексуальність переслідується, а іноді навіть карається тюремним ув’язненням.
Коли фото опублікували на сайті Reddit, реакція користувачів була неоднозначною. Більшості з них сподобалась креативна подача, інші ж засуджувати активістів за те, що вони поводили себе в Росії не так, як годиться себе поводити гостям.
Love Verses Hate (агенція Propel Manila і ряд філіппінських періодичних видань, 2019 рік)
Філіппіни — країна переважно католицька. І релігія, Біблія та вірші з неї завжди використовувалися як зброя проти ЛГБТ+ спільноти. Жоден Прайд-парад на Філіпінах не обходився без зіткнення з тими, хто використовує релігію, щоб сіяти ненависть. Це виглядає якось так:
Тому в 2019 році ряд періодичних видань (Team Magazine + Young Star + Preen Ph + Scout Magazine + Village Pipol) спільно з агенцією Propel Manila обернули зброю цих релігійних активістів проти них самих, перетворивши її на послання любові. Під час кампанії в підтримку ЛГБТ+ спільноти ці провокативні плакати були розміщені у місцях скупчення ненависників. Око за око, зуб за зуб, вірш за вірш.
Комунікація рівності
Proud Whopper (агенція DAVID Miami для Burger King, 2014 рік)
26 червня 2014 року під час Прайд-параду в Сан-Франциско мережа фастфудів Burger King презентувала свій новий бургер під назвою Proud Whopper.
Коли гості заходили до ресторану Burger King, який знаходився якраз по маршруту параду, їм пропонували спробувати новий бургер із лімітованої серії — Proud Whopper — без пояснення того, чим саме цей «Воппер» відрізнявся від інших «Вопперів» мережі. Приховані камери, розташовані в ресторані, фіксували гостей, коли вони розгортали бургери, загорнуті в упаковку з ЛГБТ+ прапором. Гості принюхувались до бургеру, куштували їх, повільно жуючи і намагаючись зрозуміти, що саме робить цей бургер унікальним. Через кілька хвилин гість звертав увагу на повідомлення, надруковане на обгортці всередині: «Ми всі однакові всередині».
Вся активаційна кампанія — від зйомок до випуску фільму — проходила лише тиждень, але створений культурний резонанс і результати кампанії перевершили всі очікування. Proud Whopper заробив понад мільярд показів у ЗМІ, значно збільшив шанувальників бренду Burger King і став популярною темою в Twitter. Однак найсуттєвішим впливом Proud Whopper на бізнес Burger King стало ініціювання внутрішніх змін, що призвело до покращення Індексу корпоративної рівності Burger King з 45-ти пунктів до 80-ти.
This Coke is a Fanta (агенція DAVID Sao Paulo для Coca-Cola, 2018 рік)
Червона «кока-кола» з помаранчевою «фантою» всередині, а на самій банці написано: «Ця “кока-кола” — це “фанта”. То й що?».
Саме таку лімітовану серію банок випустила Coca-Cola на підтримку Міжнародного дня прайду. Банок, які ігнорували ярлики, кидали виклик забобонам та стереотипам. Таким чином бренд показав: в тому, що «кока-кола» — це «фанта», немає нічого поганого. Знакові банки, що містили це просте повідомлення, були розроблені, щоб засвідчити боротьбу бренду з упередженнями.
Universal Love (агенція McCann New York для MGM Resorts International, 2018 рік)
Команда креативників створила музичний альбом, який переосмислив класичні весільні пісні, змінивши в текстах займенники. Мета кампанії — порушити норми і кинути виклик традиційним уявленням про пісні про кохання, які традиційно писалися з гетеросексуальної точки зору.
Для запису нових версій класичних пісень про кохання автори кампанії залучили виконавців, які були на передньому фронті культурної революції (Боб Ділан); авторів, чия робота має особливий резонанс із ЛГБТ+ ком’юніті (співачка Kesha); та авторів, які ідентифікують себе як ЛГБТ+ (співак Келе Окереке, співачка Сент-Вінсент). За словами креативників, вони навмисно охоплювали різні жанри та покоління.
Пісні можна послухати, зокрема, на Spotify.
Розширення спільноти союзників ЛГБТ+
«Союзники в дії» (ГО «Точка опори ЮА» за підтримки Freedom House в Україні, 2020 рік)
Громадська організація «Точка опори ЮА» — одна з найбільших національних ЛГБТ+ організацій в Україні, яка з 2009 року займається адвокацією прав ЛГБТ+ спільноти, розвіюванням міфів та забобонів щодо ЛГБТ+, подоланням упереджень та дискримінації у суспільстві та проблемами здоров’я ЛГБТ+.
На початку 2016 року організація об’єднувала 9 регіональних відділень та займалась питаннями здоров’я ЛГБТ+, лобіюванням законодавства про заборону дискримінації та цивільного партнерства (що включає і одностатеві партнерства), протидією дискримінації ЛГБТ+, підтримкою батьківського руху ТЕРГО (батьки, що мають ЛГБТ+ дітей), долучалась до культурних ініціатив та просвітництва серед населення.
Один із знакових проєктів ГО — «Союзники в дії», який команда організації запустила минулого року. «Союзники в дії» — це сайт та серія активностей для тих та про тих, хто розуміє, що всі люди рівні і мають мати однакові права. «Ми, гетеросексуальні люди, та представники ЛГБТ+ спільноти хочемо, насправді, одного і того ж», — говориться на сайті проєкту.
Користувачам пропонується підписати Маніфест союзника та виказати тим самим підтримку ЛГБТ+ ком’юніті. Також на сайті є інструкція, як можна бути активним союзником ЛГБТ+, тести-вікторини, словничок коректної термінології та онлайн-магазин із брендованими сувенірами — їх користувачі отримуватимуть за виконані кроки.
В межах проєкту «Союзники в дії» 26 листопада 2020 року у Києві відбувся перший Форум союзників ЛГБТ+ ком’юніті «БАМ!» (Бізнес/активізм/медіа). На Форумі говорили про те, як український бізнес може підтримувати принципи рівності та різноманіття на робочих місцях; як військові захищають права своїх побратимів та посестер із ЛГБТ+ ком’юніті; чому та як потрібно говорити про сексуальну освіту в Україні та багато іншого.
Колекція Рівності (агенція isdgroup для Rizni.Rivni x BEVZA, LITKOVSKAYA, KSENIASCHNAIDER, 2021 рік)
Колекція Рівності — це одяг для тих, хто підтримує рівність для всіх, незалежно від гендерної ідентичності та сексуальної орієнтації. Кожна із українських дизайнерок, яка долучилась до проєкту, створила одну унікальну річ для Колекції Рівності: KSENIASCHNAIDER — джинсову куртку з фрагментами айдентики «Різні.Рівні»; LITKOVSKAYA — вітровку з елементами стилю Анрі Матіса та Кіта Гарінґа; BEVZA — яскравий жилет, в’язаний з переробленого океанічного пластику.
У колекції кілька рівнів рівності:
- Gender-neutral — підходить для чоловіків, жінок, небінарних особистостей, квір-людей.
- Universal sizes — куртки one size, жилет представлений у двох розмірах, що адаптивні завдяки плетінню.
- Zero-owner — у колекції немає власника.
Кожен, хто одягне річ з колекції, засвідчить свою дружню позицію. Щоб отримати річ на тиждень, треба підтримати спільноту ЛГБТК+ на сайті та залишити свої контакти. Організатори проєкту рандомно обирають людей, яким надсилають речі. Через тиждень річ треба передати іншим, таким чином продовживши хвилю підтримки.
Читайте також про те, як українські компанії боряться з ейджизмом на робочому місці.