Як йдуть справи з освітою в івент-індустрії України на даний момент? Своїм досвідом, болями та ідеями діляться три експерти івент-індустрії в Україні: керівний партнер івент-агентства ANT@HILL Олексій Куліков, засновник івент-агентства Lioncom Антон Садиков і співвласник агентства Rockets Events Сергій Родінов.
Олексій Куліков, керівний партнер івент-агентства ANT@HILL
Про проблеми в освіті
Є загальна проблема переважної більшості вузів України: величезний віковий розрив між викладачами і студентами. Викладацькому складу складно звикнути до того, що в кожного покоління змінюється спосіб сприйняття інформації. Канони освіти не встигають за цими змінами. Студентів, як і раніше, вчать, як, де і що шукати, — а цей підхід актуальний для мого покоління. Наприклад, для покоління Z характерне кліпове мислення, але система освіти не встигає за зміною сприйняття інформації.
Покоління X, Z і Y відрізняються і цінностями, і сприйняттям світу, і сприйняттям інформаційного шуму. Банальний приклад: викладач сидить у фейсбуці, студент старших курсів — в Instagram, першокурсник — у TikTok.
Але не все так погано: недавно я читав лекцію на факультеті івент-менеджменту Київського університету культури і поспілкувався з викладачами. Там гідна програма підготовки: вивчають історію івентів, підходи, принципи, структури. Студенти занурюються в теорію і слухають запрошених практиків на кшталт мене.
Звичайно, не університетом єдиним: є й інші освітні можливості. Я досить довго викладав у Pro Business School, зараз співпрацюю з Академією івент-менеджменту. Це прикладні платні ресурси, куди приходять люди, які хочуть працювати у сфері, але в них немає досвіду.
Про доступність освіти
Зараз освіта стала набагато доступнішою передусім за рахунок онлайну. Коли вчився я, то не було навіть «Вікіпедії». Зараз у Google можна знайти що завгодно, було б бажання.
Зараз уже не можна звинувачувати у своїй поганій освіті непрестижний технікум і заздрити тим, хто навчався в КНУ імені Шевченка. Сьогодні є можливість слухати лекції професорів університетів «Ліги плюща», часом, навіть безкоштовно. У своїй поганій освіті винен тепер лише сам студент: будь-якій людині доступні вільні джерела знань. Було б бажання вчитися.
У мене немає спеціальної івент-освіти. Я її отримував на практиці, наступаючи на одні й ті самі граблі, іноді й по кілька разів. У процесі роботи в івент-індустрії я користувався доступністю знань, які є в Інтернеті, брав участь у майстер-класах, проходив курси, читав книги і статті, переглянув сотні making off.
У нас в ANT@HILL усталено ділитися один з одним знаннями: все, що зацікавило і може бути корисно для роботи, кидати в загальну групу, перечитувати і таким чином підтримувати тренд lifelong learning — навчання впродовж життя.
Про важливі скіли івент-менеджера
Зараз на перше місце виходить емоційний інтелект. Для людини в івент-індустрії вкрай важливі комунікативні навички: банальне вміння домовлятися, спілкуватися і доносити свою думку. Другий важливий елемент — системне мислення. Коли готуєш проєкт, потрібно бачити всю його структуру, складові та взаємозв’язок між елементами. І третій елемент — логічне мислення. Для івент-менеджера важливий тверезий погляд на речі, щоб: а) не пропонувати того, що не просять; б) пропонувати рішення, які служать поставленим завданням і цілям.
Також важливо вміти сприймати великі обсяги інформації, аналізувати її і оперативно приймати рішення.
Головна якість івент-менеджера — комунікабельність. На другому місці — творчий підхід і необхідна база знань, щоб придумувати ідеї.
Антон Садиков, засновник івент-агентства Lioncom
Про проблеми в освіті
Школи та академії, які зараз представлені на ринку, дають не ті навички, які реально необхідні в роботі.
Наше агентство Lioncom зараз саме займається навчанням майбутніх співробітників. У нас є формат тижневого інтенсиву з 9 до 17 годин, з домашніми завданнями, переглядом і обговоренням фільмів. Ми розповідаємо, як вести переговори і спілкуватися з підрядниками, про технології закупівель і продажів, монтажу і демонтажу. Навіть про те, як спілкуватися з «найголовнішою людиною в світі» — охоронцем, щоб вам дозволили пройти, куди треба. Саме це слід знати івенторам. До того ж кожна компанія навчає трішки «під себе». Часом перенавчити досвідченого івентора складніше, ніж навчити новачка з нуля.
У майбутньому ми плануємо вийти на ринок навчальних курсів у івент-індустрії: уже зараз наші курси більш насичені, ніж у будь-якої існуючої школи.
Про відкриті співбесіди
Під час найму ми в Lioncom — за відкриті співбесіди з тестами та завданнями на кмітливість. Часто у нас є необхідність найняти одночасно двох-трьох співробітників. Раніше найм відбувався так: ми розміщували вакансію на джоб-порталах і в тематичних спільнотах, нам надсилали 100500 резюме, ми відбирали, кого покликати на співбесіду, потім вони приходили і щось розповідали… У підсумку відбір двох-трьох кандидатів займав два тижні. З відкритими співбесідами все динамічніше й цікавіше. Людина приходить і відразу бачить, що конкуренція на місце велика. Ми поміщаємо кандидатів у рамки, зіштовхуємо з викликом вийти, розповісти про себе, пройти психологічний тест, щоб визначити ставлення до грошей та інших сфер. Після тесту ми відправляємо кандидатів на вулицю на дві години виконати певне завдання. Мета — відсіяти несміливих. Так, до кінця дня з 50-ти осіб залишається 20-30, яких можна брати на наше безкоштовне навчання. А далі — холоднокровне виключення із загального чату під час навчання. Наприклад, за невиконане домашнє завдання. Так з 20-ти осіб до кінця навчання залишається 15. З них виберемо тих, кого візьмемо в команду.
Ті, хто пройшли навчання, залишаються в захваті від компанії і стають її амбасадорами, навіть якщо не отримують у ній роботу.
Ще одна перевага відкритих співбесід — можливість повноцінно презентувати компанію. Збираєш багато людей і можеш цілу годину розповідати про компанію, її досягнення. На традиційних співбесідах так робити не будеш.
Сергій Родінов, співвласник агентства Rockets Events
Про реалії освіти
Багатьом івенторам не вистачає системних навичок. Усе через те, що немає системної профільної освіти у цьому напрямі. Просто приходять люди, яким захотілося займатися івентами, і вчаться методом проб і помилок.
Усі самоучки, і всіх фактично доводиться перенавчати.
Є курси, але більшість менеджерів все одно стартують без будь-якої основи. Поступово, проходячи курси і паралельно набуваючи досвіду, вони знаходять якусь системність.
Фактично реалії такі, що більшість людей у сфері — ремісники, а не професіонали.
В Академії Івент Менеджменту ми якраз даємо базу і пояснюємо, що таке івент-менеджмент і для чого він потрібен. У багатьох людей склалося хибне уявлення, що це про свято заради свята. Але ж якщо ми говоримо про бізнес-івенти, то це конкретний робочий інструмент. І цей інструмент не призведе до очікуваних результатів замовника, якщо менеджер бачить своїм завданням зробити свято, а у замовника є конкретні цілі та очікування.
Можливо, компаніям варто брати тільки навчених співробітників. Коли самоучки створюють події, страждає репутація всього івент-ринку. Є думка, що івент-маркетинг неефективний, але насправді проблема в тому, що за нього беруться некомпетентні люди.
Років п’ять тому в сферу приходили зовсім «зелені» люди без досвіду й освіти. Зараз до себе в Rockets Events ми беремо тільки тих співробітників, які пройшли навчання в нашій школі. Навчання платне. З усієї групи ми відбираємо найкращих, які пройшли навчання у нас же і точно розуміють суть івент-менеджменту, отримали базові знання та необхідні компетенції: знають, як створюються події, вміють планувати, розбираються в основах проджект-менеджменту, вміють створювати презентації, писати елементарні сценарії, вести переговори, знають основи режисури та вміють прораховувати кошторис.
Про перспективи для новачків
У зв’язку з пандемією багато івенторів пішли в інші професії і з’являються нові вакансії. У новачків, охочих увірватися в івент-сферу, буде можливість зайняти звільнені місця, коли ринок оживе, але в даний момент сфера не дуже перспективна.
Що стосується онлайн-івентів, то хороших фахівців у їх організації не так уже й багато, а ті, кому сподобалося робити онлайн-івенти, навряд чи захочуть повернутися в офлайн. Тому попит на фахівців у онлайн-івентах буде рости.
Читайте також:
- Івент-менеджер 2021: яким він має бути, що повинен знати та вміти?
- Офлайн як розкіш. Підсумки-2020 і прогнози-2021 представників івент-індустрії України.