В рамках розділу «Знакові проєкти України», створеного з ініціативи Асоціації Креативних Індустрій України, ресурс creativity.ua знайомить своїх читачів з кейсами та інтерв’ю засновників й творців креативних проєктів.
Керівник проєкту «Читай & Фантазуй» Юрій Строїч ексклюзивно розповідає про вибір книжкового проєкту, його мету, етапи реалізації, а також ділиться улюбленими українськими авторами та книгами для натхнення й розвитку.
Читай & Фантазуй це проєкт про що? Чому саме книжковий проєкт?
Це проєкт про книги та важливість читання, «Читай та фантазуй» покликаний сформувати стійкіший інтерес до читання серед молоді задля загального розвитку в цілому, простими словами популяризації читання книг. Враховуючи загальне скорочення кількості активних читачів, популяризація читання має бути одним з пріоритетів розвитку майбутньої дорослої людини.
Особисто я не людина з літературної тусовки, але так склалося, що за деякий час до початку роботи над проєктом моя подруга познайомила мене з Галиною та Костянтином Родик, знаковими постатями в популяризації української літератури. Вони зробили багато для того, щоб українська література не розчинилася в епоху СРСР та за часів встановлення нашої незалежності. Це люди, спілкуючись з якими чітко усвідомлюєш важливість книги в житті людини як особистості.
Не менш важливим для мене було моє особисте бажання зробити великий всеукраїнський проєкт, який матиме просвітницьку мету для українців та яким можна буде пишатися. Складових чимало, але певно це найважливіші, які вплинули на вибір саме книжкового проєкту.
Звідки така любов до книг?
Не так любов, як важливість читання загалом. Особисто для мене книга не є чимось унікальним та канонічним, але при цьому я переконаний, саме книга є важливою складовою розвитку людини. Чимало досліджень чітко вказують на те, що читання книг сприяє розвитку критичного та креативного мислення конкретної людини, підвищенню інтелектуального рівня та освіченості загалом.
Майбутнє нашої країни в перспективі визначатиметься людьми, які народилися вже за часів незалежної України. Це молодь, яка знаходиться в постійному інформаційному полі та розвивається в епоху турбулентної диджиталізації, тож чому би не інвестувати в молодь для успішного спільного майбутнього.
Яка мета створення проєкту?
Основною метою проєкту була розробка і реалізація комплексної всеукраїнської соціальної PR-кампанії популяризації читання, адресованої українській молоді віком 16-25 років з використанням сучасної ненав’язливої промоції, залучаючи провідних спеціалістів, експертів галузі та лідерів думок.
Які були етапи створення та реалізації промо-кампанії?
Проєкт був інноваційний для України з точки зору застосування передових рекламних технологій та досвіду, що раніше не використовувалися для промоції читання. Культурно-мистецькі процеси, дотичні до промоції читання здебільшого носять застарілий формат комунікації з аудиторією. Молодь подібний формат не сприймає. А конкретні кроки в цьому напрямку вимагають урахування змін, які відбулися в суспільстві з розвитком технологій.
Загалом проєкт тривав 5 місяців з врахуванням паперової роботи та документообігу. Якщо врахувати ще передпроєктну підготовку, то десь близько 8 місяців.
Маю віддати належне УКФ, вони у своєму розпорядженні мають готові універсальні зручні робочі плани реалізації проєкту. Адаптувавши їх під свої потреби, отримуєш хорошу дорожню карту. Я людина, яка працює з бізнесом, тому завжди розписую етапи реалізації до дрібниць. Думаю, для людей культури, які не мають відповідний досвід, подібні плани реалізації стають в хорошій нагоді.
Для зручності сприйняття розділю етапи на три основні складові:
- Перше — це сама підготовка до створення продукту.
- Другий етап — проведення подій онлайн та офлайн.
- Власне сам інформаційний супровід включав: розміщення інформаційних матеріалів на онлайн інформаційних ресурсах, де тусить молода аудиторія, типу телеграм канал, пабліків тощо. Таргетування контенту проєкту за допомогою просування челенджів, постів, банерів Instagram, Telegram та відео YouTube, підтримка проєкту інфлюенсерами в мережі.
Які складові промо-кампанії «Читай & Фантазуй»?
Їх чимало, але постараюсь виділити цікаві для читачів.
Фотопроєкт «Я читаю, а ти?», у якому взяли участь молоді люди, які відносять себе до різних субкультур та мають свій унікальний стиль. Головний меседж — незалежно від зовнішнього вигляду та способу життя, нас об’єднує читання та бажання розвиватися. Розміщувалися в метро та на громадському транспорті, адже ми багато часу витрачаємо на дорогу до школи, інституту та роботи. Але, чи ефективно ми його заповнюємо? Наше завдання було — підштовхнути людей замислитися, чи не марнують вони такий великий проміжок часу.
Спільно в колаборації з українськими мережами книгарень, провели акції: запустили в мережу декілька конкурсів та челенджів з розіграшами фірмового мерчу, випустили на сторінках інфлюенсерів інформацію про проєкт та важливість читання для підписників.
В окрему важливу категорію я б виділив роботу з інфлюенсерами в мережі, адже саме вони в більшості формують вектор інформаційної свідомості молодої людини. Не хочеться виділяти когось окремо, адже це були більше сотні людей (хтось дуже відомий, хтось менш), але я їм всім однаково щиро дякую за інформаційну підтримку цього проєкту на своїх ресурсах.
Цифри:
- Аудиторія охоплення проєкту загалом складала орієнтовно понад 5 млн. Не включаючи зовнішньої реклами, яку порахувати можна приблизними показниками охоплення прямої та опосередкованої аудиторії.
- Охоплено понад 1,1 мільйона користувачів мереж за допомогою челенджів, просування сайту, постів, банерів Instagram, Facebook та відео в YouTube, медійної підтримки.
- YouTube 613 тис. +.
- Facebook та Instagram, tiktok 600 тис. +.
- Інфлюенсери: їхня сумарна кількість підписників становить 2 883 103 осіб.
- Підтримка медійного контенту (інтернет ЗМІ) становила понад 150 тисяч, прочитаного матеріалу. Це 57 ЗМІ.
- ТБ не використовували принципово… Де телевізор, а де молодь?)
Загалом якісного контенту зроблено чимало від смішних наліпок в телеграм, молодіжного мерчу до тематичних коротких смішних відео.
Про що «Літературний батл»?
Це жартівливі змагання, де виконавці читають тексти відомих українських літературних діячів з відповідним своїм бітом та власними піснями. Всі хлопці до речі, самі обирали, кого вони хочуть цитувати й додати.
Чому для «Літературних батлів» було обрано саме Kalush, OTOY, XXV кадр, Шершень, Ритмовар і Рижуня?
Бо всі вони талановиті та україномовні хлопці, які просувають українське серед молоді. Молодь любить їх. Олег aka Псючий Син той, що в народі Kalush робив пост та сторіс в інсті про важливість читання і це бачили понад 100 тис. молоді. Взагалі це дуже круто, що в нас з’являються нові круті україномовні реп виконавці, які формують свій контент окремо від російського ринку.
У вас є подкаст «Почуй Голос іншого». Які основні теми зачіпає автор та запрошені гості?
Подкаст було створено в рамках проєкту «Читай фантазуй» в партнерстві з компанією «АБУК» для просування аудіо книг. Додатково запустили знижку на всі книжки українських сучасних авторів, а також організувати розіграш подарунків проєкту для аудиторії. Самі випуски вийшли досить цікавими, оскільки знайомлять з сучасними людьми з літературного середовища, які висвітлюють різні теми: від яскравого життя сучасних письменників до психотерапії, війни та трендів книги у світі.
Розкажіть про труднощі, з якими ви стикалися під час створення проєкту
Пам’ятаю була метушня з державними органами, допусками для зйомок на майданчики, розміщення на локаціях тощо. В одному з парків на знімальну групу, наприклад, викликали патруль поліції декілька разів, хоча попередньо все було узгоджено. Насправді труднощі будуть завжди, це нормально, але якщо поруч топова команда людей, яким ти довіряєш, це все дрібниці. Капітал людей в проєктах — це найцінніший ресурс, неважливо, бізнес чи культурний продукт ви створюєте.
Моя особиста подяка: Катерині Кармеліті, Ірині Корнецькій, «Книжці року», команді «SPN Agency», бухгалтерам, юристам, проджектам, ssmникам та всім, хто над тим працював.
Поділіться улюбленими українськими авторами та книгами для натхнення й розвитку
Раджу почитати роман Валерія Маркуса «Сліди на дорозі», і не тому, що він мій друг, а тому що це дійсно сучасне українське читво, яке містить роздуми, варті вашої уваги. Дуже круту літературу видає «Лабораторія» Антона Мартинова цікавий non fiction для натхнення та саморозвитку.
Особистий лайфхак для того, щоб заснути рекомендую «Лавкрафта». Правильно засипати не менш корисно ніж читати… До речі, нещодавно дізнався цікавий факт, що його жінка народилась в Україні.
Як змусити людей читати?
Це саме той випадок коли примушувати взагалі людей не варто, бо користі це не принесе. А от нативно підштовхнути до думки користі читання, формуванню критичного мислення чи саморозвитку — так.
Що можете порадити нашим читачам?
Вакцинуйтесь, не хворійте, читайте цікаві книги та притомних людей, розвивайтесь різносторонньо і все буде гаразд!
Читайте також:
Стереотипи роблять жіночий світ невидимим і непоцінованим: кейс видання «Одна з нас»