«Найлегший спосіб поглибити проблему — мовчати про неї»: чи існує рівність у креативному секторі

У 2019 році Британська Рада в Україні спільно з PPV Knowledge Networks завершила україномовний переклад звіту «Стан та просування рівних можливостей для жінок та чоловіків у культурних та креативних індустріях в Азербайджані, Вірменії, Грузії та Україні». Протягом року було проведено презентації звіту на найбільших майданчиках для креативного сектору в Україні, таких, зокрема, як Форум Креативних Індустрій та конгрес HeForShe. Крім того, організовано декілька майстерень (зокрема для журналістів Суспільного та студентів KAMA), а також створено серію ілюстрацій у колаборації із художницею Алевтиною Кахідзе.

За час роботи над дослідженням у 2017-2019 роках, Україна встигла піднятися у позиціях з 65 на 59 місце у Global Gender Gap Index, а Грузія зробила неймовірний стрибок із 99 на 74 місце. Вірменія і Азербайджан незмінно тримають позиції у дев’ятій десятці рейтингу, а Ісландія, Норвегія, Фінляндія і Швеція продовжують змагатися за трійку лідерства.

Ілюстрація: Алевтина Кахідзе

З ключовими висновками звіту українською і англійською мовами можна ознайомитися на сторінці Британської Ради, а тим часом — декілька спостережень за результатами презентацій для широкої аудиторії:

  1. Креативний сектор України зацікавлений у тому, щоб дізнаватися про себе більше. Українські культурні інституції та представники й представниці креативного бізнесу охоче відвідують профільні події, і щоразу більше асоціюють культурні і креативні індустрії із сферою економіки, яка створює додану вартість.
  2. Успіх у креативному секторі розуміють насамперед як можливість самореалізуватися, спосіб впливати та надихати. Проте не завжди праця у креативному секторі вважається гідною («серйозною») працею. І це є особливістю суспільного сприйняття у пострадянському просторі.
  3. «Гідна» праця у креативному секторі — це безпечне середовище, що не тільки дозволяє вільно висловлюватися та генерувати божевільні ідеї, а й є достатньо загартованим до критичних та прямолінійних висловлювань.
  4. Одночасно в Україні та країнах Південного Кавказу саме культура та креативний сектор є творцями сенсів (в тому числі стереотипів), які формують або суттєво впливають на суспільну думку.
  5. Представники та представниці креативного сектору здебільшого неохоче говорять про питання ґендерної рівності загалом. Коли ж справа торкається особистого досвіду кожного/кожної, емоційність «зашкалює». Питання є чутливим рівною мірою як для чоловіків, так і жінок.
  6. Часто презентації звіту та фокус-групи в рамках дослідження ставали майданчиками, де представники та представниці сектору вперше могли побачити себе очима інших. Соціальну емпатію, здатність глибинно почути/побачити позицію колег називали одним із найбільш затребуваних і найбільш продуктивних факторів як комерційної, так і художньої успішності.
  7. Для сектору реклами та маркетингу надзвичайно великим викликом виявилася потреба з одного боку слідувати запитам ринку (продавати те, що клієнт купує), а з іншого боку — відповідальність за змісти та наслідки рекламного контенту. Серед основних пасток: стереотипні рольові образи жінок та чоловіків, об’єктивація людського тіла, гра із «смаженими» темами. Візуальне та смислове наповнення інформаційного простору, який споживають як дорослі, так і діти, є з одного боку широким полем для креативності, з іншого боку – полем битви за права людини і людську гідність.

Ілюстрація: Алевтина Кахідзе

І замість висновків: найлегший спосіб поглибити проблему — мовчати про неї. Найкоротший і найболючіший шлях — голосно говорити мовою цифр, фактів та цитат. Найбільш гуманний шлях — визнавати власну недосконалість, бути готовими бачити «сліпі зони» своїх проектів та матеріалів, встановлювати стандарти професійності і спільно шукати рішення для досягнення цих стандартів. Можливо, тоді креативний сектор буде не лише гідним, безпечним високооплачуваним професійним середовищем, але й двигуном просування України вгору по сходинках світового рейтингу ґендерної рівності.

Катерина Кравчук

Про автора: економістка, культурологиня, координаторка дослідження «Стан та просування рівних можливостей для жінок та чоловіків у культурних та креативних індустріях в Азербайджані, Вірменії, Грузії та Україні».

Теги:

ТОБІ СПОДОБАЄТЬСЯ

KYIV MEDIA WEEK Global Marathon анонсує програму секції Азія: аналітичний огляд, ключові події, кейси, цифри

Азія стане першим регіоном на шляху навколосвітнього онлайн марафону KYIV MEDIA WEEK Global Marathon, який організовує компанія Media Resourses Management ...

Cannes-Lions-x-Warc-Effectiveness-Code-Hero

Lions Live: 10 запитань авторові концепції шести сходинок креативної ефективності

Експерт-маркетолог Джеймс Гарман відповів на 10 найтиповіших запитань про концепцію шести сходинок креативної ефективності, співавтором якої він є.

Директор по аналитике PRIME Group проанализировал состояние рынка украинской наружки

Игорь Лазарев, директор по аналитике PRIME Group, участник техкома Индустриального комитета наружной рекламы, анализирует состояние рынка украинской наружки на данный ...

Агенція BBH пропонує віртуальний коучинг від сера Джона Хегарті

Кінематографічна VR-платформа агенції BBH пропонує всім віртуальний коучинг від легенди рекламної індустрії сера Джона Хегарті.

Музей Голодомору розпочав роботу над чотирма масштабними проєктами за підтримки УКФ

Експедиція разом із Ukrainer, доступний сайт, освітня програма для незрячих та додаток, який розповідає історію Києва під час Голодомору: Музей ...

Исследование Admixer: Влияние пандемии коронавируса на рекламную индустрию в CEE

30 июня компания Admixer провела опрос брендов, рекламодателей, рекламных агентств и поставщиков технологий для запуска цифровой рекламы, которые работают в ...