«Найлегший спосіб поглибити проблему — мовчати про неї»: чи існує рівність у креативному секторі

У 2019 році Британська Рада в Україні спільно з PPV Knowledge Networks завершила україномовний переклад звіту «Стан та просування рівних можливостей для жінок та чоловіків у культурних та креативних індустріях в Азербайджані, Вірменії, Грузії та Україні». Протягом року було проведено презентації звіту на найбільших майданчиках для креативного сектору в Україні, таких, зокрема, як Форум Креативних Індустрій та конгрес HeForShe. Крім того, організовано декілька майстерень (зокрема для журналістів Суспільного та студентів KAMA), а також створено серію ілюстрацій у колаборації із художницею Алевтиною Кахідзе.

За час роботи над дослідженням у 2017-2019 роках, Україна встигла піднятися у позиціях з 65 на 59 місце у Global Gender Gap Index, а Грузія зробила неймовірний стрибок із 99 на 74 місце. Вірменія і Азербайджан незмінно тримають позиції у дев’ятій десятці рейтингу, а Ісландія, Норвегія, Фінляндія і Швеція продовжують змагатися за трійку лідерства.

Ілюстрація: Алевтина Кахідзе

З ключовими висновками звіту українською і англійською мовами можна ознайомитися на сторінці Британської Ради, а тим часом — декілька спостережень за результатами презентацій для широкої аудиторії:

  1. Креативний сектор України зацікавлений у тому, щоб дізнаватися про себе більше. Українські культурні інституції та представники й представниці креативного бізнесу охоче відвідують профільні події, і щоразу більше асоціюють культурні і креативні індустрії із сферою економіки, яка створює додану вартість.
  2. Успіх у креативному секторі розуміють насамперед як можливість самореалізуватися, спосіб впливати та надихати. Проте не завжди праця у креативному секторі вважається гідною («серйозною») працею. І це є особливістю суспільного сприйняття у пострадянському просторі.
  3. «Гідна» праця у креативному секторі — це безпечне середовище, що не тільки дозволяє вільно висловлюватися та генерувати божевільні ідеї, а й є достатньо загартованим до критичних та прямолінійних висловлювань.
  4. Одночасно в Україні та країнах Південного Кавказу саме культура та креативний сектор є творцями сенсів (в тому числі стереотипів), які формують або суттєво впливають на суспільну думку.
  5. Представники та представниці креативного сектору здебільшого неохоче говорять про питання ґендерної рівності загалом. Коли ж справа торкається особистого досвіду кожного/кожної, емоційність «зашкалює». Питання є чутливим рівною мірою як для чоловіків, так і жінок.
  6. Часто презентації звіту та фокус-групи в рамках дослідження ставали майданчиками, де представники та представниці сектору вперше могли побачити себе очима інших. Соціальну емпатію, здатність глибинно почути/побачити позицію колег називали одним із найбільш затребуваних і найбільш продуктивних факторів як комерційної, так і художньої успішності.
  7. Для сектору реклами та маркетингу надзвичайно великим викликом виявилася потреба з одного боку слідувати запитам ринку (продавати те, що клієнт купує), а з іншого боку — відповідальність за змісти та наслідки рекламного контенту. Серед основних пасток: стереотипні рольові образи жінок та чоловіків, об’єктивація людського тіла, гра із «смаженими» темами. Візуальне та смислове наповнення інформаційного простору, який споживають як дорослі, так і діти, є з одного боку широким полем для креативності, з іншого боку – полем битви за права людини і людську гідність.

Ілюстрація: Алевтина Кахідзе

І замість висновків: найлегший спосіб поглибити проблему — мовчати про неї. Найкоротший і найболючіший шлях — голосно говорити мовою цифр, фактів та цитат. Найбільш гуманний шлях — визнавати власну недосконалість, бути готовими бачити «сліпі зони» своїх проектів та матеріалів, встановлювати стандарти професійності і спільно шукати рішення для досягнення цих стандартів. Можливо, тоді креативний сектор буде не лише гідним, безпечним високооплачуваним професійним середовищем, але й двигуном просування України вгору по сходинках світового рейтингу ґендерної рівності.

Катерина Кравчук

Про автора: економістка, культурологиня, координаторка дослідження «Стан та просування рівних можливостей для жінок та чоловіків у культурних та креативних індустріях в Азербайджані, Вірменії, Грузії та Україні».

Теги:

ТОБІ СПОДОБАЄТЬСЯ

Хто зі світових знаменитостей має вищу освіту (і на кого вони вчилися)?

Портал DegreeQuery проаналізував освіту 125 світових знаменитостей, серед яких були зірки Голлівуду, спортсмени, музиканти, моделі, письменники...

Рідлі Скотт запрошує всіх долучатися до створення сіквелу «Життя за один день»

У 2010 році Рідлі Скотт та Кевін Макдональд створили за допомогою краудсорсингу документальний фільм, який показував один день життя на Землі.

Кабмін проголосував за виділення фінансування на розвиток культури і креативних індустрій

Сьогодні на засіданні Кабінет міністрів України проголосував за виділення фінансування культури та креативних індустрій. На даному етапі кошти виділено в ...

Гурт Twenty One Pilots запустив нескінченний музичний кліп

Ті, хто останнім часом зазирали на канал Twenty One Pilots на YouTube, бачили, що трансляція потоку мінливих зображень, дійсно все ще триває.

В Україні розпочали ґрунтовне дослідження музичної індустрії

Скільки насправді заробляють музиканти? Яким є експортний потенціал української музики? Як працює наш музичний ринок у реальному житті та яких ...

Піаніст Павло Гінтов про креативність музиканта-виконавця і майбутнє класичної музики

Український піаніст Павло Гінтов сьогодні добре відомий в багатьох країнах світу. В його доробку — призи й нагороди на міжнародних ...