• Про проєкт
  • Контакти
  • Логін
CreativityUA - Official CIAU Media
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
Головна Інсайти

Креативні індустрії мовою цифр, або Чому культурі важливо заявляти про себе не лише емоційно

28 Травня, 2020
Час прочитання: 3 хв.
A A
Креативні індустрії мовою цифр, або Чому культурі важливо заявляти про себе не лише емоційно
Share on FacebookShare on Twitter

Луіза Мороз, менеджерка міжнародного форуму «Креативна Україна», про те, чому креативні індустрії України повинні підкріплювати інтелектуальну інтуїцію, моральне почуття та історичні уроки економічним словником.

Луіза Мороз фото

Українська культура має опанувати нову мову

Навесні 2020 року українську культуру спіткало два лиха: зменшення бюджету й криза, викликана карантином. Культурна спільнота взялася відстоювати бюджетне фінансування та пропонувати антикризові заходи підтримки митців. Серед аргументів переважали думки про важливість гуманітарної політики для розвитку людського капіталу, зростання інновацій та соціального благополуччя. Аргументи виглядали метафорами, цитуванням істориків і міркуваннями за аналогією.

Українській культурі не варто переконувати у своїй доречності та важливості саму себе — вона й так це розуміє. За обмежених ресурсів і перерозподілу пріоритетів головний адресат її бажань і пропозицій — це Кабінет Міністрів, ще точніше — Міністерство фінансів. А lingua franca Уряду — це докази та обґрунтування, що здебільшого виглядають фінансово-економічними розрахунками з поясненнями.

«Книга Природи написана мовою математики», — казав Галілей.

У книгу сучасного управління у сфері культури теж було б непогано додати кілька цифр. Їй слід навчитися підкріплювати інтелектуальну інтуїцію, моральне почуття та історичні уроки економічним словником.

Доказовість — це єдиний шлях культури впливати на тих, хто приймає рішення

Розробляючи статистичну й економічну аргументаційну базу, культура тим часом може використовувати потенціал креативних індустрій — саме вони здатні стати її щитом і відстояти доведеними даними. Йдеться про економічно активний офіційно зареєстрований бізнес, що використовує уяву, творче вираження і культурні сенси з метою отримання прибутку. Це компанії-юрособи та фізичні особи-підприємці: дизайнери, режисери, архітектори, музиканти, ІТ-фахівці, книговидавці, ілюстратори, рекламники та медійники тощо.

  • Креативні індустрії у 2018-му згенерували 3,86% доданої вартості України.
  • Креативні індустрії дали роботу 3,57% офіційно зайнятих осіб в Україні.  

Що ми знаємо, оперуючи цими показниками перед Мінфіном? 3,86% — це багато чи мало? У Великобританії, піонера світової креативної економіки, креативні індустрії у 2018-му згенерували 5,8% валової доданої вартості Сполученого Королівства (£111,7 млрд), а Німеччині принесли 3,1% ВВП (€102,4 млрд) у 2017-му. Але міжнародного бенчмаркінгу недостатньо, щоб оцінити власні сили й перспективи, тому порівняємо креативні індустрії з іншими секторами української економіки.

У структурі економіки України переважає аграрно-сировинна сфера

За даними 2018 року, добувна промисловість і розроблення кар’єрів приносить приблизно Україні 9,5% доданої вартості, майже стільки ж дає транспорт, складське господарство, поштова та кур’єрська діяльність. Обсяг доданої вартості сільського, лісового та рибного господарства сягає 8,27 %. За секторами найбільше великих платників податків — у добувній (22 підприємства) і транспортній (17 підприємств) галузях.

Хоча креативні індустрії не можуть називатися сферами, які утворюють економіку, на тлі інших, більш традиційних секторів їхній внесок виглядає вагомо. Додана вартість, створена креативними індустріями, більша за аналогічний показник у машинобудуванні, будівництві, фінансовій та страховій діяльності, фармацевтичній індустрії.

Креативні індустрії мовою цифр - додана вартість

Ці показники трансформуємо у важливий індикатор — скільки в середньому доданої вартості створює один зайнятий працівник на рік? У креативних індустрій цифра сягатиме 313,5 тис. грн на рік, їх трохи випереджає сільське господарство, а також добувна промисловість. Позаду себе креативні індустрії знову лишають фармацевтику, будівництво, машинобудування, фінанси і страхування й навіть транспортну сферу. 

Креативні індустрії мовою цифр

Таких позицій креативний бізнес досягає без значної бюджетної підтримки з боку держави. Натомість за урядового та законодавчого сприяння є всі шанси подвоїти наявний потенціал сфери. Серед умов, які може забезпечити центральна й місцева влада для швидкого розвитку креативних індустрій, можна виділити такі:

  • адаптація програм доступних кредитів до специфіки креативних індустрій (такий бізнес часто не має майна для застави, потребує коштів на проєкти, а не обладнання, його активи носять нематеріальний характер);
  • звільнення операцій з культурним та креативних продуктом від оподаткування ПДВ або суттєве зменшення ставки податку;
  • заохочення місцевої влади до запуску креативних хабів у регіонах, які надають молоді засоби для участі в інноваційних культурних практиках і створення сучасного креативного продукту (3D-друк, VR, анімація, дизайн тощо);
  • створення інституцій (офіс розвитку креативних індустрій, інститут дизайну), які адмініструватимуть державні програми підтримки креативних секторів, видаватимуть гранти, проводитимуть тренінги для креативних підприємців, просуватимуть український культурний продукт за кордоном тощо.

Наведені дані демонструють: під час розробки антикризових заходів, секвестру бюджету та визначення пріоритетів варто розглядати економіку комплексно і збалансовано. Зрештою, вся економіка — про стосунки, поведінку та взаємодію людей, про те, як вони споживають, перерозподіляють і створюють блага. За такого підходу креативні індустрії виявляються перспективним сектором, який вартий подальших державних інвестицій. Велике будівництво важливе, але й креативні індустрії приносять не меншу додану вартість.

Розглядаючи креативні індустрії, ми брали до уваги 12 секторів, що охоплені 34-ма видами економічної діяльності (КВЕДами) відповідно до розпорядження Кабміну. Це переважно КВЕДи, що стосуються розробки та створення креативного продукту. Вони дають 3,86% доданої вартості. Але на цьому доля креативного продукту не завершується. Його виготовляють і тиражують: друкують книги, шиють сукні, майструють меблі. Він потрапляє на ринок, де його продають гуртом або вроздріб. Виробляють обладнання для звукозаписів і зйомок кіно. Прокладають зв’язок для доступу до телебачення та цифрового розважального контенту. Налаштовують і лагодять музичні інструменти. Продають квитки на концерти. Возять туристів у музеї та пам’ятки культури. Тоді ми говоримо не лише про прямий, а й про повний внесок креативних індустрій. 

Креативні індустрії розростаються до креативної економіки, коли креативний продукт створюють, а потім споживають, виробляють, рекламують, експонують — залучають до всіх типів економічних взаємодій. Ці процеси можуть потребувати меншої креативної інтенсивності, аніж народження творчої ідеї, однак саме вони уможливлюють повний життєвий цикл продукту.

базові та додаткові креативні індустрії

Якщо базове творче осердя креативних індустрій принесло країні близько 100 млрд грн у 2018 році, то їхній додатковий ефект сягнув понад 200 млрд грн доданої вартості. У такий спосіб можемо порахувати мультиплікатор: вплив, який створюють креативні індустрії в суміжних секторах. 

  • Одна гривня доданої вартості в базових креативних індустріях генерує 2,16 грн доданої вартості в додаткових креативних індустріях. 
  • Один зайнятий працівник у креативних індустріях створює 3,7 робочих місць у додаткових секторах (зайнятих там — більше мільйона осіб).
  • Разом із суміжними секторами — легкою промисловістю, друком, зв’язком, туризмом, ритейлом культурного та креативного продукту — креативні індустрії створюють близько 10% доданої вартості України. Це — повний внесок креативної економіки в нашій державі.

Культурне вимірювати складно

Воно містить багато рівнів і напрямів: культурна спадщина, мистецька освіта, креативні індустрії та арт-ринок, творчі спілки, медіа… Його предмет багатогранний: люди, речі, настрої, смаки, простори, тенденції, рішення, ідеї, освіта, поведінка… Воно різниться в розумінні, підходах, країнах, тому міжнародні порівняння на кшталт Індексу креативності заходять у методологічний глухий кут.

Аналіз передбачає подрібнення, натомість культура схожа на атмосферу, яку неможливо пошматувати. Огортаючи людське буття, культура аналізує нас, а не ми аналізуємо культуру. Це та сфера, де нам ніколи не вдасться стати об’єктивними, бо ми упереджені культурою з першого дотику у світі. 

Представники культури знають, що культура невимірювано більша за свій економічний ефект. Але ніхто, крім нас, про це не дізнається, якщо ми не придумаємо, як це показати й довести. Економічна статистика — базовий крок аналітики культури, за яким слідують соціальне повернення на інвестиції, мапування ресурсів, вимірювання сталості, зрештою, критика метрики ВВП як оцінки благополуччя. Наразі ж бракує навіть бази, яка допоможе кількісно окреслити невидиму постать культури.

Тому під час кризи першочергове завдання культурної спільноти — заявити про себе не лише емоційно, а й доказово. Саме чіткі та перевірені дані стають вирішальним лексиконом культурних інституцій, асоціацій, спілок, креативного бізнесу, які в скрутні часи розраховують на системну підтримку з боку держави.

Фото в заголовку: Markus Spiske / Unsplash


Рекомендуємо вам також прочитати:

  • «Ми — не німі. Німі — не ми»: засновниця Kyiv Music Days Євгенія Стрижевська про акцію #СтопКультурнийКарантин.
  • Як справи у сучасних українських видавництв, що і скільки читають у карантин та що змінилося в уподобаннях аудиторій — розповідає СЕО видавництва Vivat Юлія Орлова.
  • Робота 3.0: як завдяки кризі ми стаємо свідками народження нової робочої моделі.
Теги: аналітикадержавакреативні індустріїкультураУкраина

СХОЖІ ПУБЛІКАЦІЇ

Наймасштабніша наукова подія для молоді: що очікувати на OL Science & Tech Fest 2025
Бізнес та Інновації

Наймасштабніша наукова подія для молоді: що очікувати на OL Science & Tech Fest 2025

20 Травня, 2025

31 травня на території Львівського національного університету імені  Івана Франка відбудеться OL Science & Tech Fest 2025 — всеукраїнський науково-технологічний фестиваль, що вже вшосте відбудеться у Львові. Подія повністю безоплатна,...

Читати даліDetails

20 складів журі Ukrainian Creative Awards 2025 розпочали свою роботу. Оголошення переможців – наприкінці травня наживо

Таня Поставна: сьогодні мама, завтра продюсерка

РЕКОМЕНДОВАНО

Інсайти

Global Best of the Best Effie Awards: міжнародна можливість для переможців Effie Awards Ukraine

9 Травня, 2025
Відео

Ти не ти, коли голодний: нова рекламна кампанія Snickers з Жозе Моурінью

3 Червня, 2025

БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ

Оголошено переможців конкурсу Ukrainian Design: The Very Best Of 2025
Маркетинг і Комунікації

Оголошено переможців конкурсу Ukrainian Design: The Very Best Of 2025

2 Червня, 2025
Оголошено переможців Київського Міжнародного Фестивалю Реклами 2025
Маркетинг і Комунікації

Оголошено переможців Київського Міжнародного Фестивалю Реклами 2025

2 Червня, 2025

Про медіа

CreativityUA – ми пишемо про креатив, що трансформує бізнес, змінює людину та розвиває суспільство. Надаємо можливість брендам та особистостям ділитись досвідом та цікавою інформацією. Тримаємо в курсі важливих новин креативних індустрій і надаємо майданчик для поширення свіжих думок.

Тематичні напрями

  • Творчість і дизайн
  • Бізнес та Інновації
  • Маркетинг і Комунікації
  • Культура і Життя
  • Наука і Технології
  • Розвиток і Ефективність
  • Суспільство та Держава
  • Фестивалі та можливості
  • Відповідальність

Контакти

Відділ реклами

Імейл редакції

+380 44 221 6131

Новини Каннських Левів в Україні

Cannes LIONS 365  |  LIONS Live

Подкаст Creative Digest

Soundcloud  |  Apple Podcasts |  Google Podcasts

Ми у соцмережах

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Політика конфіденційності

З поверненням!

Увійдіть з логіном Facebook
Увійдіть з логіном Google
OR

Увійти в обліковий запис

Забули пароль?

Відновіть свій пароль

Будь ласка, введіть своє ім'я користувача або адресу електронної пошти, щоб скинути пароль.

Увійти
Немає результатів
Переглянути всі результати
  • РУБРИКИ
    • Ідеї
    • Інсайти
    • Ремесло
    • Бізнес
    • Люди
    • М’язи
    • Тренди
    • Натхнення
  • ТЕМАТИКА
    • Маркетинг і Комунікації
    • Бізнес та Інновації
    • Творчість і дизайн
    • Культура і Життя
    • Розвиток і Ефективність
    • Наука і Технології
    • Суспільство та Держава
    • Фестивалі та можливості
  • СПЕЦПРОЄКТИ
    • Cannes Lions 365
    • LIONS Live
    • Креативний дайджест
    • Філософський Сад
    • Комунікації для культурних менеджерів
    • Знакові проєкти України
  • ТИП МАТЕРІАЛУ
    • Новини
    • Добірки
    • Історії
    • Точка зору
    • Інтерв’ю
    • Аналітика
    • Відео
    • Події

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Цей вебсайт використовує файли cookie. Продовжуючи користуватися цим вебсайтом, ви даєте згоду на використання файлів cookie. Відвідайте сторінку Політика конфіденційності.