Як синхронізувати екосистему людства з екосистемою природи? Саме це питання ставить Parley for the Oceans, яка є новою формою природозахисної організації. Це – глобальна мережа, яка вбачає ключ до вирішення проблем довкілля у креативності, колабораціях та екоінноваціях. В рамках програми Cannes Lions Live 2021 ми мали можливість почути Сіріла Гуча, співзасновника Parley for the Oceans, який звернувся до креативної спільноти із закликом вирішувати екологічну кризу за допомогою креативного дизайну, колаборацій та пошуку нових матеріалів, здатних замінити собою пластик.
Дизайнерська студія, яка стала природозахисною організацією
Для Parley for the Oceans все розпочалося із зустрічі з капітаном Полом Вотсоном з Sea Shepherd, якого ув’язнили за захист акул. Його розповідь про стан океанів шокувала, і на перший погляд здавалося, що він все надто драматизує. Не може ж бути, щоб такі разючі зміни ніким не обговорювалися? Але, як виявилося, то він ще був оптимістом…
Екологічних проблем наразі існує чимало, від вимирання видів до зміни клімату, і їх всі треба якось вирішувати.
Тоді-то ця креативна команда і перестала бути дизайнерською фірмою, натомість започаткувавши організацію Parley for the Oceans.
Місія, яка раптом постала перед дизайнерами, була набагато більшою, ніж дизайн логотипів та підбір кольорів. Parley for the Oceans працює над трьома великими загрозами довкіллю: пластикове забруднення, зміна клімату та надмірний вилов риби.
Організація Parley for the Oceans переконана, що пластик – це хиба дизайну. Його мікрочасточки потрапляють в повітря, питну воду, їжу. Загалом цей матеріал не придатний для циркулярної економіки і шкідливий для здоров’я. Але ми звикли до нього і залежимо від нього.
Через кліматичні зміни вода нагрівається, призводячи до вимирання морських тварин.
А те, що зараз відбувається, називають шостим масовим вимиранням. Мільйони рибальських суден переслідують все живе в океані, і сховатися від них практично нікуди.
Все це складається у картину справжньої катастрофи.
Як висловилася біологиня д-р Сільвія Ерл: «Наступні 10 років визначать, якими будуть наступні 10 000 років».
Новостворена організація Parley for the Oceans вирішила зосередити головну свою увагу на протидії пластиковому забрудненню океанів. Адже, якщо зробити так, щоб ця проблема була у всіх на слуху, оголосити пластик «суперзіркою провалу», це відчинить двері до вирішення інших проблем також.
Пластик має дуже візуальну «мову». Хто ж не впізнає ті речі, з якими має справу щодня? Вони ж в кожному холодильнику стоять! Заперечувати власний внесок в цю проблему складно, коли в череві кита знаходять речі, які могли колись належати й вам.
Браконьєрське знаряддя, яке стало кросівками
В 2015 році Parley for the Oceans збиралася виступати на конференції. А ще вона збиралася оголосити про своє партнерство з Adidas, оскільки ці три смуги на логотипі глибоко вкорінилися в молодіжній культурі, спорті та моді.
Саме у той час Пол Вотсон запросив їх подивитися на 72-кілометрову рибальську сіть, конфісковану у браконьєрів після 110 днів погоні. І тут креативників осяяло: що як перетворити цю «зброю» браконьєрів на взуття? Так ця історія далеко розлетиться!
Складність полягала в тому, що кросівки ці треба було зробити за 6 днів.
Александр Тейлор, дизайнер Adidas, впорався із завданням блискуче. А науковець Джон Ворнер перетворив рибальську сітку на волокно. Так і з’явився перший спільний продукт Adidas Parley.
Настав час для нового підходу до бізнесу. Зараз перед креативниками, перед дизайнерами, архітекторами, науковцями, стоїть завдання пошуку нових екотехнологій. Тому необхідно зробити так, щоб захист океанів і загалом планети став прибутковішою справою, ніж їх руйнування.
Стратегія AIR: Avoid, Intercept, Redesign
Тобто уникати пластику всюди, де це можливо, перехоплювати його та переробляти на нові речі, там де його не уникнути.
Parley for the Oceans закликає до редизайну цього матеріалу і пошуку його замінників. Ця організація відома своїми програмами, в рамках яких сміття перетворюється на високоякісні матеріали, пропонуючи рішення дуже складної проблеми.
Сміття перетворюється на волокно, на тканину, на моду. А все завдяки креативності та колаборації з різними партнерами.
Наприклад, пивний бренд Corona допоміг із розбудовою світової мережі для очищення довкілля від пластику.
А разом з American Express креативники перетворили пластикове сміття на кредитні картки, передавши своє послання в руки (та гаманці) мільйонів людей, нагадуючи їм з кожною покупкою голосувати за екологію своєю кредиткою.
Революція в сфері матеріалів
Технологія не мусить експлуатувати природу. Натомість вона може вчитися у природи і шукати в ній нові рішення.
В 2018 році Parley for the Oceans оголосила революцію в сфері матеріалів, порівнявши її з цифровою революцією, яка змінила взаємодію між людьми і способи спілкування та поширення інформації.
Саме така разюча зміна зараз потрібна і серед промислових матеріалів. Водорості, грибний міцелій, білок і навіть вуглецеві викиди можуть стати новою сировиною. Тому настав час піддати сумніву стандарти матеріалів і стандарти дизайну, які були визначальними для промисловості впродовж останніх десятиліть.
Успіх природозахисного руху залежить від креативної спільноти. Саме вона здатна показати, як може виглядати майбутнє.
Нові стандарти задаються шляхом проєктування привабливих продуктів. Зараз вже не можна сказати: «Я – не виробник, я лише рекламую, лише проєктую, лише розповідаю про речі».
Креативники – архітектори реальності. Все в їхніх руках.