Нейронауковці з Колумбійського університету кілька років тому помітили дещо цікаве. Коли вони попросили людей зосередитися на картині ангела з мечем, зап’ястки глядачів рефлекторно напружилися. А коли глядачі дивилися, скажімо, на балерин Дега, їхні м’язи напружувалися, як у танцівниць. Нашому мозку взагалі властиво віддзеркалювати те, що ми бачимо на картинах. І такий вплив мистецтва фізичними діями не обмежується. Мистецтво стимулює емоції і опредметнює нематеріальне.
До чого це все? А до того, що виробник електрокарів Polestar, щоб донести до публіки своє послання про сталий розвиток, звернувся до мистецтва, створивши арт-інсталяцію.
Нещодавно ця компанія опублікувала свій звіт зі сталого розвитку, присвячений її новій моделі Polestar 2. Такий звіт, звісно, необхідний для політики прозорості, яку провадить компанія. Але команда Polestar не могла не замислитися: якщо такий звіт ніхто не прочитає, то чи буде від нього хоч якась користь?
Тому Polestar запросила екомитця Зійса Бірштекера створити інтерактивну арт-інсталяцію, яка візуалізувала б ключові дані її звіту. Створена в результаті такої співпраці інсталяція We Harvest Wind наразі виставлена в Музеї Стеделек, що в Амстердамі.
Серед попередніх робіт митця є, зокрема, інсталяція з океанського пластику, яка реагує на рухи людини, та демонстрація токсинів, що викидаються однією-єдиною цигаркою.
«Зелена» електромережа для «зелених» електрокарів
Коли митець прочитав звіт Polestar, особливо його вразило те, скільки користі було б від переходу на електроенергію з відновлюваних джерел. А відтак, щоб привернути увагу до цієї теми, він зробив своєрідну вітрову турбіну, яку глядачі можуть самі приводити у рух.
Відвідувачі можуть запускати цю арт-інсталяцію Polestar, вмикаючи вентилятор, від чого її лопаті починають крутитися і виробляти енергію. Мета інсталяції — інформування про важливість відновлюваних джерел енергії.
Звіт «Оцінка життєвого циклу моделі Polestar 2» (Polestar 2 Life Cycle Assessment Report) бере до уваги все: від видобування сировини до виготовлення автомобіля та його утилізації наприкінці терміну служби. І, як показує цей звіт, вуглецевий слід електромобіля зменшується вдвічі, якщо заряджати його енергією з відновлюваних джерел. Проте «зелені» зарядні станції є не всюди, а споживачі часто навіть не знають про цю проблему.
Екологія матеріалів Polestar
Ще одним кроком Polestar до сталого розвитку є розробка замінника пластику. Цю ідею Бірштекер також додав до своєї інсталяції.
Осердя інсталяції зроблене з 60 кг переробленого пляшкового пластику. Але зовнішні її лопаті (в клітинку) складаються з розробленого Polestar замінника цього матеріалу. Це — плетена структура на основі льону, яка наразі використовується в моделі Polestar Precept.
Подібно до машин Polestar, всі інсталяції Бірштекера мають «паспорт матеріалів», щоб їх можна було легко розібрати та відправити на вторинну переробку.
Такий підхід може комусь видатися аж надто утилітарним, але для митця в тому-то й суть: кожна його робота є скінченною і після смерті свого автора має бути розібрана.
Тому Бірштекер, до речі, й не продає свої витвори. Митець не хоче, щоб вони осіли на віки-вічні в десь у підвалах музеїв чи колекціонерів.
Два висновки, які варто з цього винести
Мистецтво — річ суб’єктивна. Втім, Фредріка Кларен, Head of Sustainability компанії Polestar, сподівається, що відвідувачі музею, поглянувши на арт-інсталяцію Зійса Бірштекера, винесуть для себе принаймні дві речі:
«Я сподіваюся, відвідувачі усвідомлять, що вони здатні зробити свій вклад у велику справу. Коли мова заходить про зміну клімату, часом у нас з’являється жахливе відчуття, наче, що б ми не робили, все буде марно. А це не так.
Я також сподіваюся, що ми привернемо увагу до того, що наші електромережі не черпають з відновлюваних джерел так, як повинні були б. Ми, компанія Polestar, робимо зі свого боку все можливе, щоб зменшити вуглецевий слід наших автомобілів. Але ці зусилля необхідно підкріпити «зеленою» електромережею. А цей перехід відбувається аж надто повільно».
Читайте також:
Композитор Моріц Гайст зіграв музику на запчастинах електромобіля Polestar 2.
17 стільців: Mastercard піднімає питання сталого розвитку на Effie Ukraine.
Динозаври енергопостачання: виробник «зеленої» енергії ekWateur висміює застарілі практики.