Дмитро Буланов, засновник Dmytro Bulanov creative büro, куратор курсу Visual Communications Professium в школі Projector, розповів про золоті правила в дизайні, про які не можна забувати, працюючи над принтом, афішою, постером, зовнішньою рекламою тощо.
Нагадуємо, що школа Projector виступила інфопартнером конкурсу молодих креаторів Young Lions Competitions Ukraine 2020/2021 в категоріях Print, Design, Film. Реєстрація на конкурс триває до 18 червня 2020 року включно.
Правила в дизайні та критерії оцінки якісного дизайну часто є суб’єктивними. І багато хто, навіть серед професіоналів, намагається оцінювати дизайн, користуючись власними критеріями смаку, підмічених трендів чи особистої філософії. Питання критеріїв завжди актуальне. Ті студенти, які приходять вчитися дизайну, чи дизайнери, які тільки починають свій шлях, слухають та вчаться в старших колег, завжди намагаються відшукати ті самі золоті правила, за якими можна визначити, чи якісно та стильно вони виконують роботу.
Розповім, якими критеріями ми самі керуємося в школі Projector, коли до нас приходять студенти на річний курс Visual Communications Professium. Вони складають іспити та виконують невеликі завдання: створюють постер чи невелику айдентику, вигадують креативні ідеї. Коли розглядаєш готовий постер чи принт, то одразу звертаєш увагу, наскільки людина креативна, наскільки вміє фантазувати та чи здатна видавати неординарні ідеї. Та навіть найкреативніший задум не завжди означає якісно зроблену роботу. Саме тому ми завжди зважаємо на ці золоті правила, на яких тримається дизайн. Це всього два надважливих слова — типографіка та композиція. В принципі, композиція та типографіка завжди крокують поряд — композиція є важливою частиною типографіки.
Композицію я б поставив на перше місце
По ній завжди видно, чи вміє дизайнер мислити конструктивно як інженер чи архітектор. Як він розташовує шрифтовий блок, зображення та інші елементи чи опирається на конкретні принципи та правила. Наскільки постер пропрацьований та продуманий в деталях, по композиції, настільки сильною та гармонійною сприймається вся робота в комплексі.
В композиції є такі базові правила, як ритм та ієрархія
Наприклад, ієрархія в композиції дозволяє відразу зчитати з постера, який елемент є першочерговим, який другорядним, а який на задньому тлі. Завжди потрібно правильно розставляти акценти. Якщо дизайнер намагається всі елементи на постері зробити головними, то така комунікація не спрацює. Це схоже на те, коли тобі одночасно щось розповідають кілька людей, і ти жодного слова не можеш розібрати. Ритм, у свою чергу, задає певний тон і характер композиції. Він може бути монотонним, рівним, а може бути хаотичним, ламаним. Треба усвідомлено користуватися ритмом і композицією як скелетом, фундаментом роботи.
Важливим і зручним інструментом композиції є модульна сітка
Не всі дизайнери її використовують, адже якщо в тебе багато практичного досвіду, ти можеш розташовувати елементи, інтуїтивно відчуваючи зв’язок між ними. А от для дизайнерів-початківців модульна сітка необхідна. І тут найкраще почати з вивчення робіт першопроходців, які теоретично і практично працювали з цією темою.
Один із нескладних практичних способів розуміння — це розбір певної роботи за допомогою лінійки, коли поверх формату можна промальовувати сітку, досліджуючи взаємозв’язок і взаємопідтримку елементів між собою. Можна звернутися до Йозефа Мюллер-Брокманна та його фундаментальної роботи, присвяченої модульним сіткам у графічному дизайні. З більш свіжого — нещодавно у видавництві ArtHuss вийшла книга Наталії Синєпупової, присвячена композиції, яку радили мої колеги.
Тему композиції потрібно максимально вивчати на старті, пропрацьовувати та багато тренуватися в ній
Другий важливий елемент алхімії — типографіка
Це композиція, робота із шрифовими блоками як скелетом композиції та вміле використання шрифтів у дизайні, які доречні під обрану тему, завдання, настрій та емоції. Наприклад, шрифт для вуличної афіші обов’язково повинен бути читабельним та зручним для розпізнавання з великої відстані. А якщо дизайнер просто бавився зі шрифтами та підбирав їх суто під свій смак і зневажав функціональність, тобто читабельність, то якість цієї роботи суттєво зменшується.
У дизайні завжди присутній такий критерій, як ергономічність та функціональність
Будь-яку роботу можна за ним оцінити. Наприклад, театральна афіша повинна не лише привертати увагу та бути читабельною, але й стати таким собі тизером майбутньої події. Мета — захопити увагу і дати зачіпку до самостійного осмислення, сприйняття теми афіші. І, звісно, вона повинна бути інформативною: не можна забувати про дату, місце, назву вистави та інше.
Коли ми оцінюємо роботи студентів, то за нашою статистикою, на курсах з айдентики та візуальних комунікацій велика кількість робіт програє по типографіці та композиції. Це перша ознака «зеленого» дизайнера, якому ще треба тренуватися. Рідко трапляється сильна типографіка та міцна композиція.
Звісно, оригінальність подачі для дизайну теж надзвичайно важлива. Дизайнер повинен намагатися зробити свою роботу унікальною та не схожою на те, що робили попередники. Але це все не спрацює, якщо композиція та типографіка будуть слабкими. А ці два критерії важливі всюди — і в айдентиці, і в книжковій верстці, і в постерах, і у вебдизайні (хоча там інші критерії і модульна сітка апріорі використовується).
Моя порада така: якщо ви хочете створити круту роботу для конкурсу чи вступу до школи, вам потрібно багато часу присвятити вивченню, в першу чергу, композиції і типографіки.
А що стосується трендів — вони важливі в конкретному часі
Вони допомагають визначати тенденції, смаки, відстежувати зміни у сфері. Нові покоління легше працюють з новими віяннями, адже фактично вони їх і створюють. Вони відчувають візуальну комунікацію, яка їм близька зараз, в цей час.
Для того, щоб тренди та експерименти в дизайні спрацьовували та вражали, ви не можете ігнорувати типографіку та композицію. Якщо ми, звісно, не говоримо про антидизайн чи брутальний дизайн. Там уже робота оцінюється якраз за максимумом проігнорованих правил. Але у більшості випадків в комерційному дизайні основними стовпами залишаться ці два правила.
Фото Дмитра: Наталія Азаркіна
Фото на головній та у тексті: Unsplash
Марго Гаряжа, артдиректорка branding büro 22, кураторка курсу Graphic Design Beginning в Projector, ділиться власним топ-5 ресурсів для натхнення і професійного розвитку дизайнера.