Останнім часом людство досягло приголомшуючих успіхів у технологіях. Воно багато чого отримало, проте дещо й втратило. Технологічний прорив відбувся багато в чому за рахунок естетичних та смакових якостей людини. Німецький дизайнер Тобіас ван Шнайдер, який нині мешкає та працює в Нью-Йорку, розмірковує про те, чи можливо надолужити ці втрати і яким чином.
Питаєш, хто я такий, щоб розказувати про це? Ти правий, я не пророк. Я не можу стверджувати напевно, що це станеться, але в мене є передчуття повернення арт-деко. Принаймні, для мене особисто. І я готовий нести повну відповідальність за всі наслідки, якщо це таки станеться.
Функціональність на шкоду красі
За останні кілька десятиліть ми перейшли від обмежених та дорогих технологій до того, щоб носити на зап’ясті потужні комп’ютери-мейнфрейми. Ми досягли цього дуже швидко, тому що зосередилися на голій основі. Ми надали перевагу функціональності над формою. Ми довели естетику до мінімалізму на смертельному рівні. Наші смартфони — просто стандартизовані, схожі один на одного прямокутники з алюмінію, а наші вітальні нагадують кабінет лікаря. Пустий білий стіл і одинокий горщик з сумною рослиною — оце і є вінець творіння?
Відвідайте будь-який ресторан чи кав’ярню сьогодні і переконайтеся, що вони виглядають однаково. Пройдіться аеропортами в Сінгапурі чи Амстердамі і ви не відрізните їх від шопінг-молу в Нью-Йорку. Наші продукти та інтерфейси — всі, як один, схожі на Apple. Нашим стилем одягу є уніформа від Everlane (американський рітейлинговий бренд). Найкрасивіше, що можна побачити в автомобільній промисловості — це Tesla, яка все ще виглядає, як нормальний гармонійний автомобіль. Все це — наслідки мінімалізму.
Ви віддаєте перевагу білому або матовому чорному? А може, золотому чи рожевому? Тому що інших кольорів немає, вони щезли з прилавків та вітрин. Ось до чого ми допрацювалися в цьому світі.
І що далі?
Кожна тенденція є відповіддю на рух, який передував їй, і відповідь на технологічний мінімалізм вже розпочинається. Ми емоційні та сентиментальні істоти, ми виживаємо на самовираженні. Тому я певен: ми обов’язково і назавжди повернемось до того, що додавало барв у суспільне життя з перших кроків людства по землі: до мистецтва.
З поверненням, арт-деко!
Стиль арт-деко виник перед початком Першої світової війни і став особливо популярним на початку 1920-х років. Цей стиль підживлювався з багатьох джерел та мистецьких форм, деякі з них навіть суперечать одна одній. Це було яскраво і привабливо. Витонченість, геометрія, розкіш. Це була візуальна ода майстерності. Таким тоді здавалося майбутнє.
Стиль арт-деко запанував в архітектурі, меблях, прикрасах, графічному дизайні, моді, автомобілях, океанських лайнерах — навіть у таких утилітарних виробах, як пилососи. Арт-деко передбачав пишність, вишукані дорогі матеріали та штучну роботу майстера. Поціновувачі арт-деко загалом не надто переймалися витратами чи функціональністю. Це був тріумф краси та творчості.
Потім прийшли конвеєр і Велика депресія. Невдовзі арт-деко було визнано надлишковим і перетворилося на більш приглушену версію себе (Streamline Moderne), за якою згодом пішов модернізм (Баухаус та подібні). Ми продовжували етапи спрощення ще і ще раз, і врешті-решт довели стиль до сьогодення.
Сьогодні наш стиль — це холодна і самотня естетика, позбавлена ознак будь-яких людських почуттів, особливо здатності мріяти.
Я вірю: коли ми подолаємо коронавірус та відбудуємо світ у 2021 році, ми відновимо пошуки душі в дизайні, якої нам так не вистачає у світі сьогоднішнього мінімалізму, що панував останні два десятиліття. Можливо, ми знайдемо власну адаптацію стилю арт-деко — більш спрощену і технологічну, можливо, трохи економічнішу, але в той же час святкову, де краса стане рівноправною з фунцкцією.
Ми живемо в складний, але дуже цікавий проміжок часу. Ми витратили останні кілька десятиліть на розробку та впровадження нових технологій. Зараз ми вперше відчули, що означає бути глобально пов’язаним — завдяки комунцікаціям ми стали єдиною спільнотою. Можливо, найближчі роки нагадають нам, як при цьому залишатися неповторною особистістю, залишатися людиною. І знову віднайти себе.
Фото в заголовку: Матільда Декурсель, unsplash.com/
В тему:
- Головна UX-дизайнерка Microsoft, художниця-ілюстраторка Джоанна Нгай ділиться власними рецептами боротьби з невдачами та проблемами в креативному процесі.
- Джефф Тан, Innovation Solutions Officer в Dentsu Aegis Network USA, про те, чому ви — найкреативніша людина в світі.
- Історія язика. Хто та як створив відомий логотип Rolling Stones.