• Про проєкт
  • Контакти
  • Логін
CreativityUA - Official CIAU Media
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
Головна Аналітика

Еволюція гральних карт: як дизайн змінювався крізь століття

2 Березня, 2020
Час прочитання: 4 хв.
A A
Share on FacebookShare on Twitter

Більшість варіацій дизайну гральних карт, які ви тут побачите, досі ще не оцифровувались.

Французька колода, 18 століття

Поява гральних карт

Існує чимало доказів того, що перші гральні карти з’явились у 12 столітті в Китаї. Їх попередниками можна назвати стрічки з промасленого паперу, які використовувалися для гри у Кореї. Перші китайські карти також досить видовжені, але вони вже більше схожі на карти. Використовували їх у той час переважно для гри в маджонг.

Гральна карта часів династії Мін, 14 століття

Китайські гральні карти мали позначки, які дозволяли об’єднати їх у кілька груп. І ось ці групи з часом, коли гральні карти з Китаю потрапили до Європи, поступово перетворилися на масті, які часто символізували різні прошарки суспільства (принаймні у Італії, Іспанії та Франції).

У Європі перші гральні карти з’явилися десь у 14 столітті. А найстаріші гральні колоди історики знайшли у Франції. І саме у Франції гральні карти набули приблизно того вигляду, який вони мають зараз.

Хоча сучасні гральні карти мають досить стандартний вигляд, їх історія містить багато прикладів незвичайного дизайну, що вирізнявся майстерністю та вишуканістю. Слід зазначити, що ігри не були єдиним призначенням гральних карт — їх використовували також для розваг, вшанування пам’яті і навіть як навчальні посібники.

Англійські гральні карти, що ілюструють правління королеви Анни, початок 18 століття
Французькі гральні карти, за якими можна вивчати «Jue de la Guerre», тобто «Мистецтво війни», 17 століття
Сорочки італійських гральних карт, середина 18 століття

Розвиток дизайну гральних карт

У 14 столітті гральні карти почали з’являтися у різних країнах континентальної Європи. І різноманітні варіації розміру колоди, та видів карт, що до неї входять, починають формуватися вже тоді. Втім, кожна колода гральних карт все ж мала деякі спільні елементи.

У Франції типова колода карт містила номерні карти, 4 фігурні карти, а також 22 карти Таро.

Приклади французьких карт Таро, 18 століття

Фігурні (або придворні) карти являли собою різні версії королів, королев та їх слуг. У Німеччині особливим статусом була наділена двійка, яка мала найбільшу вагу в колоді.

Зліва: англійський дизайн придворних карт (король, дама, валет) та колода 1689 року, яка ілюструє «змову папістів» 1679 року, буцімто з наміром вбити короля Карла ІІ.
Справа: французький дизайн придворних карт (дама та валет), скопійований німецьким художником у 1769 році.

В 15 столітті почали формуватися масті гральних карт, які у багатьох країнах були свої. Наприклад, в Італії мечі символізували дворянство, чаші – Церкву, монети – городян, а палиці – селян.

Масті італійської гральної колоди, 17 століття

Аналогічні масті гральних карт були в Іспанії.

Масті іспанської гральної колоди, 1810 рік

В німецьких гральних колодах масті були іншими: чирви, дзвінки, листки та жолуді. З Німеччини такі колоди перекочували до країн Центральної та Східної Європи, від Швейцарії до Росії.

Зліва: масті німецької гральної колоди, 1640 рік.
Справа: російська колода карт з мастями на німецький лад.

У Франції масті називалися «coeurs», «piques», «trèfles» та «carreaux», тобто «чирви», «піки», «трефи» та «бубни». Саме ці позначення і набули зрештою найбільшого поширення.

Масті французької гральної колоди, 19 століття. Зверніть увагу, як позначки вписані в ілюстрації!

Цей стиль був завезений з Франції до Англії у 17 столітті. А звідти разом із впливом Британської імперії він поширився як у Старому, так і в Новому світі.

Англійська колода карт з мастями на французький лад, 1828 рік

Експансія

Гральні карти потрапили до Америки разом з європейськими колоністами. З кожної країни — свої. Історичні знахідки підтверджують, що іспанські гральні карти дісталися у Новий світ першими, але данські та англійські від них не набагато відстали.

У 1757 році в Америці заснували першу компанію з виробництва гральних карт — Ford Playing Card Manufactory. Американські гральні карти запозичили французьку класифікацію мастей, а з часом зробили популярними такі дизайнерські рішення, як заокруглені кутики та сатинова текстура.

Наш час

Але, мабуть, найбільшим нововведенням американських друкарів стали джокери. Ці карти були створені в часи Громадянської війни в США для гри в Юкер (Euchre). І в наш час типова гральна колода, відома в усьому світі, складається з 52 карт, розподілених на 4 масті на французький манер, плюс два джокери.

Вінтажний дизайн джокерів
Стандартна колода

Джерело

Теги: дизайнпринттворчість

СХОЖІ ПУБЛІКАЦІЇ

Lifestyle-колаборація Win Win Studio та Nebo Ideas Agency
Ідеї

Lifestyle-колаборація Win Win Studio та Nebo Ideas Agency

23 Травня, 2025

Дві українські команди створили новий бренд для азербайджанського ринку. Courir — французька франшиза, яка декілька років працювала на ринку Кавказу, але зараз завершує свою співпрацю. Власники в Азербайджані вирішили продовжити...

Читати даліDetails

Оголошено шортлисти конкурсу Ukrainian Design: The Very Best Of 2025

Банкінг як модна філософія

РЕКОМЕНДОВАНО

Люди

Українські експерти увійшли до журі Effie Awards Europe 2025

28 Травня, 2025
Відео

MAUDAU × Університет Чупарського: монстри, каструля і порятунок світу з доставкою

12 Травня, 2025

БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ

“Зароблені” комунікації проти “оплачених”: як знайти гармонію для бренду
Аналітика

“Зароблені” комунікації проти “оплачених”: як знайти гармонію для бренду

27 Травня, 2025
Ілля Неправда: як креативний бізнес в Україні знаходить сили розвиватися навіть у найскладніші часи
Інсайти

Ілля Неправда: як креативний бізнес в Україні знаходить сили розвиватися навіть у найскладніші часи

28 Травня, 2025

Про медіа

CreativityUA – ми пишемо про креатив, що трансформує бізнес, змінює людину та розвиває суспільство. Надаємо можливість брендам та особистостям ділитись досвідом та цікавою інформацією. Тримаємо в курсі важливих новин креативних індустрій і надаємо майданчик для поширення свіжих думок.

Тематичні напрями

  • Творчість і дизайн
  • Бізнес та Інновації
  • Маркетинг і Комунікації
  • Культура і Життя
  • Наука і Технології
  • Розвиток і Ефективність
  • Суспільство та Держава
  • Фестивалі та можливості
  • Відповідальність

Контакти

Відділ реклами

Імейл редакції

+380 44 221 6131

Новини Каннських Левів в Україні

Cannes LIONS 365  |  LIONS Live

Подкаст Creative Digest

Soundcloud  |  Apple Podcasts |  Google Podcasts

Ми у соцмережах

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Політика конфіденційності

З поверненням!

Увійдіть з логіном Facebook
Увійдіть з логіном Google
OR

Увійти в обліковий запис

Забули пароль?

Відновіть свій пароль

Будь ласка, введіть своє ім'я користувача або адресу електронної пошти, щоб скинути пароль.

Увійти
Немає результатів
Переглянути всі результати
  • РУБРИКИ
    • Ідеї
    • Інсайти
    • Ремесло
    • Бізнес
    • Люди
    • М’язи
    • Тренди
    • Натхнення
  • ТЕМАТИКА
    • Маркетинг і Комунікації
    • Бізнес та Інновації
    • Творчість і дизайн
    • Культура і Життя
    • Розвиток і Ефективність
    • Наука і Технології
    • Суспільство та Держава
    • Фестивалі та можливості
  • СПЕЦПРОЄКТИ
    • Cannes Lions 365
    • LIONS Live
    • Креативний дайджест
    • Філософський Сад
    • Комунікації для культурних менеджерів
    • Знакові проєкти України
  • ТИП МАТЕРІАЛУ
    • Новини
    • Добірки
    • Історії
    • Точка зору
    • Інтерв’ю
    • Аналітика
    • Відео
    • Події

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Цей вебсайт використовує файли cookie. Продовжуючи користуватися цим вебсайтом, ви даєте згоду на використання файлів cookie. Відвідайте сторінку Політика конфіденційності.