Засновниця магазину етичної косметики Newnorm Store Катерина Голуб про цінність життя, гуманність та створення Нової Нормальності.
Що для тебе «свідоме споживання» і «Нова Нормальність»?
Свідомість — це не тільки про споживання, але і про те, як живеш. У мене сталася повна переоцінка цінностей і старих норм. «Нова нормальність» — це абсолютно новий погляд на звичні речі. На те, як ми розважаємось, що їмо, що купуємо і скільки. Це — про новий формат гуманних розваг та інший підхід до покупок. Наприклад, купуючи щось, я одразу думаю, який склад у продукту, яке походження, як його утилізувати. Раніше я не дуже і замислювалась над тим, що їм, як відпочиваю та розважаюсь, з ким спілкуюсь. Зараз на кожному кроці намагаюсь вмикати свідомість. Буває, ще купую щось по інерції зі «старого життя», та все ж це рідкість.
Складність у тому, що я одразу замахнулась на багато складових гуманного та етичного життя. В мене косметика і засоби cruelty-free, також вони повинні бути веганськими, бажано органічними, ще намагаюсь замінити одноразове багаторазовим та сортую сміття. Дуже багато моментів, які я змінила одразу. А коли робиш все водночас, починає їхати дах 🙂 З кожним продуктом багато нюансів і просто купити вже недостатньо — треба знати, як його утилізувати. Тож я рекомендую всім робити свій перехід поступово — без поспіху. Така свідомість, нехай навіть це тільки перший крок — це і є нова нормальність.
Як з’явився Newnorm Store і про що це?
Для мене все почалося з теми тестування косметики на тваринах. І приблизно в той самий час я зрозуміла, що я алергік. Ніколи ним не була, але у якийсь момент шкіра почала реагувати на будь-яку хімію у складі щоденних засобів. Тож потрібно було поєднати нові засоби не тільки, щоб вони були етичні, але і максимально натуральні. Почала звертати увагу, чим я користуюсь і що там за склад. А тоді десь в інтернеті випала стаття про тестування на тваринах — і у мене відкрились очі на цю тему. Декілька тижнів я не спала до п’ятої ранку, вивчала, які бренди в чорному списку, які в білому.
З’явилось бажання відкрити магазин етичної косметики, але було незрозуміло, як об’єднати всі важливі теми в одну. Адже ми і про еко, і про етичність, і трохи про zero-waste, і часто про органіку. Тоді з’явилася «ньюнормальність», яка об’єднала в собі все. Та все ж, на першому місці для нас завжди залишається тема cruelty-free.
«Нова нормальність» — це абсолютно новий погляд на звичні речі. На те, як ми розважаємось, що їмо, що купуємо і скільки. Це — про новий формат гуманних розваг та інший підхід до покупок.
Розкажи про образ магазину та подачу
Одразу було зрозуміло, що це не буде мінімалістичний біло-зелений образ магазину «все про еко». Я взагалі не люблю слова «еко» і «тренд», але кожного дня чую «еко — це зараз такий тренд». І так, справді: еко — це тренд. У випадку з магазином, я поставила задачу копірайтеру, і вона дуже чітко попала в бриф. Вона підготувала багато крутих варіантів, але «Нова Нормальність» точно влучила у яблучко. Як копірайтер у минулому я розумію, що це величезна платформа, на якій можна побудувати круту комунікацію.
Розкажи про стратегію комунікацій з клієнтом?
Зараз Newnorm Store — це ніби маленька кобра. В нас дуже багато ідей, але на часі маса складних завдань технічного характеру: яку обрати систему обліку, де буде шоу-рум, де склад. Тому ми чекаємо, налагоджуємо усі процеси, щоб потім вистрілити.
«Гумор-комунікація: треш-контент про серйозні речі»
Як частина комунікації, я знімаю короткі відео для соцмереж. Поки що у тестовому форматі. Знято на колінці, з подружкою вдома, за три хвилини змонтовано. Менш за все хочеться бути блогером, але як ще порушувати серйозні питання, якщо не за допомогою гумору? Нікому не цікаві меседжі «Планета потребує допомоги! Пластик вбиває!». Тож я не бачу іншого способу говорити про серйозні речі, окрім як за допомогою гумору. Це той шлях, який будемо активно бомбити після того, як залагодимо усі технічні питання.
Якими прикладами надихалася, створюючи Newnorm Store?
Надихалась вже у процесі. Дивилась, які етичні бренди є за кордоном і зрозуміла, що насправді їх тисячі. В Україні люди закочують очі й кажуть: «Як же ми без тестування на тваринах». А за кордоном вже скільки років cruelty-free — це нормально. Там тисячі брендів, і дуже багато крутих.
З дуже цікавих — бренди Drunk Elephant, Kevin Murphy, Mrs. Meyers, Too Faced, Pelacase. Їх продукти, подача: вони круті!
Розкажи про склад асортименту та пакування
Задача нашого магазину — замінити звичайні товари на товари «нової нормальності». На жаль, не завжди це zero waste. Не всі користуються твердим шампунем, наприклад, але салони краси можуть з легкістю перейти на шампуні cruelty-free. Задача Newnorm Store — надати альтернативу звичайним товарам: щіткам, шампуням, зубним пастам та ін. Є 20-30 видів продукту, які ми привеземо найближчим часом в Україну. Серед них: натуральні дифузори, сталеві бритви, декоративна косметика тощо.
Зараз ми працюємо також над розвитком окремого напрямку корпоративних подарунків. Сьогодні на українському ринку, звісно, існують eco-friendly подарунки, але за більшість з них соромно. А взагалі, що з Newnorm Store не подаруй — це викликає захват. Наприклад, бамбукова зубна щітка — просто зубна щітка, а яка реакція! Ми вже маємо пропозиції, але треба правильно скомбінувати набори та підготувати варіанти.
Щодо підбору асортименту, спочатку ми перевіряємо, чи це веган і cruelty-free продукт. Потім дивимось на його еко-складову. Наприклад, наші засоби для дому бренду Bio-D не тільки етичні, але і містяться в пляшках із переробленого пластику. Він має характерний сірий колір і такого в Україні ще не було.
Часто нас плутають з zero-waste магазином. Але це не до кінця так, адже у нас є товари у пластиковому пакуванні. Звичайно, ми прагнемо до zero-waste, але наше основне завдання надати максимально широкий cruelty-free асортимент у першу чергу.
Як перевіряєш, чи продукт cruelty-free і його справді не тестують?
В Україні складно це ідентифікувати, тому що у нас не існує спеціальних сертифікацій — а деякі лабораторії продовжують використовувати тварин. І бренд де-юре може заявляти, що він cruelty-free, а де-факто лабораторія проводить тестування на тваринах, а компанії вже просто надає готові документи. Тож ми орієнтуємось на імпортні товари з перевіреними сертифікатами.
Розкажи про конкурентів у сфері етичного продукту
Коли я задумала магазин, знала про існування двох-трьох схожих магазинів. Думала — голубий океан. А їх, як виявилося згодом, дуже багато. Деякі працюють вже по декілька років та мають велику аудиторію. І насправді, якщо хтось купить етичну пасту у наших конкурентів, а не у нас — це теж круто! Краще етичну, ніж ту, що тестувалась на тваринах. В майбутньому я б хотіла створити альянс з усіх цих магазинів. Тоді б ми просували ідею гуманності спільними зусиллями. Це новий погляд на конкуренцію, як на мене.
Та деякі з тих екологічних та етичних магазинів, які існують сьогодні на нашому ринку, все ж викликають сумніви. І я не бачу зв’язку між ними та людьми. Вони мають великі склади, налагоджені системи постачання та збуту, широкий портфель брендів, але між ними та клієнтами ніби є якась прірва. Можливо, вони якось не так ведуть комунікацію. А може, справа у псевдоекологічності. Наприклад, я зробила замовлення в одному з таких магазинів. І вони надсилають Новою Поштою коробку з замовленням, набиту пінопластом. І в мене виникає конфлікт — крута продукція, але для чого таке пакування? Можливо, їм варто було б отримати зворотний зв’язок від аудиторії, проаналізувати тренди. Адже товар — гідний, і дуже крутий, а подача не відповідає.
Або інший магазин, що теж про еко, про органіку. На якомусь заході вони зробили стенд з горою метафану — і для мене це незрозуміло.
До речі, органічні та еко-товари років так 10 тому вже були в Україні. І ці магазини, що привезли їх першими, мали величезний потенціал. Але раптом почали з’являтись zero-waste магазини, і зайняли чималу частину ринку. Вони спочатку навіть не мали сайтів, реклами, але вони чітко влучили у запит аудиторії — і тепер задають тренд всьому ринку.
Хто твоя ЦА?
Говорячи про створення магазину, у своїх прогнозах ми помилилися в усьому. В мене взагалі є таке враження, що я наробила помилок тільки для того, щоб одного разу розповісти про це в інтерв’ю 🙂 І це стосується в тому числі вибору аудиторії. Я була впевнена: якщо у нас cruelty-free магазин — це логічно, що він зацікавить веганів. Вони ж перші, хто піклується про долю тварин. Але з’ясувалося, що переважна більшість наших клієнтів — не вегани. Це люди, які їдять м’ясо, але косметику та засоби обирають cruelty-free. Парадокс.
Взагалі, наша аудиторія ділиться на декілька аудиторій: вегани, люди з алергічними реакціями, окремо мами з дітьми, яким важливий склад. Але кожного разу це новий сюрприз, адже з’являються нові люди. Не на тих ми таргетинг ставили, одним словом.
Які порадиш продукти Newnorm Store і чому?
- Багаторазова чашка rCup — перша у світі чашка, що зроблена із перероблених кавових стаканчиків. Цю технологію вигадали хлопці з Великобританії. Вони ці стаканчики миють, перемелюють, додають якийсь клей та роблять корпус чашки. Вони — справжні винахідники.
- Бамбукова зубна щітка Хамбл. Засновники зі Швеції: у них команда складається десь з 6 людей, а щітка є найбільш відомою бамбуковою щіткою у світі. Треба сказали, що коли почався бум на бамбукові щітки, дешеві щітки з AliExpress добряче зіпсували репутацію цього продукту. Тож ми зараз працюємо ще і над тим, аби переконати тих, хто мав негативний досвід використання бамбукових щіток: Хамбл — дуже крута!
Як креатив впливає на просування етичних та еко-товарів в Україні?
Немає сумнівів: відіграє ключову роль. Наприклад, була така ситуація. У нас немає сміттєвих пакетів в асортименті, а у конкурентів є. Нам пише клієнтка, що хоче зробити замовлення: «Десь тут я у вас бачила пакети для сміття». Тобто, вона сплутала нас з конкурентами: для неї що вони, що ми однакові. І роль креативу — саме в ідентифікуванні. Ми зараз починаємо активно працювати над цим. Треба бути особливими, відрізнятись. Сьогодні ви відомі, адже ви перший zero waste магазин, а завтра відкриється ще таких 50 і постане питання креативу.
Зараз ми активно просуваємо себе та наш термін «ньюнормальність». Навіть тексти на сайт пишемо так, щоб усюди зустрічався цей термін. Вже можна почути від наших партнерів: «А що там нова нормальність, як справи?». Мрію, аби це слово врешті пішло в народ. І саме ньюнормальність і вся платформа, яку ми будуємо на ній, має відрізняти нас від інших.
Можеш розвіяти чи підтвердити міф, що cruelty-free та еко-теми заходять складно в Україні?
Зараз тільки усі про це і говорять. Як на мене, то є великий запит — а пропозицій недостатньо.
Поради для початківців, які прагнуть розвивати свій бізнес
- Завжди рахуй гроші: спочатку — усі розрахунки, а вже потім маркетинг.
- Не продавай креатив заради креативу: продукт завжди в основі.
- Віддзеркалюй клієнта.
Спілкувалась Варвара Гаєнко
Можливо, вас також зацікавить історія нового ресурсу Codeky.ua, який викликав неабиякий розголос в арт-громаді та культуному просторі України.