Проєкт «Фантастичні українці» — цикл документальних фільмів про сучасну українську культуру. Кожна серія досліджує національний артконтекст, а герої розповідають про створення сучасного мистецького продукту. Авторка та генеральна продюсерка проєкту Кармаліта Катерина розповідає про створення контенту для молоді, складнощі пошуку фінансування та зйомки документальних фільмів.
Як з’явилася ідея проєкту «Фантастичні українці»?
Ідея проєкту народилася з абсолютно життєвих ситуацій. З усвідомлення того факту, що молодь не дуже добре обізнана в питаннях сучасної української культури. Я розуміла, що Україна перебуває в стані культурної ейфорії, тому що події, які відбулися після 2014 року дуже вплинули на розвиток суспільства, культури та усіх галузей мистецтва. Це стосується й заборон та обмежень щодо російськомовного контенту. Ці події і спонукали наші мистецькі галузі до розвитку. З цього міксу подій, думок, усвідомлень і народилася ідея створити такий документальний проєкт, який допоміг би зафіксувати цей історичний феномен та розказати пересічному громадянину і насамперед молоді про те, що відбувається зараз у нашій культурі.
Поступово навколо цієї ідеї сформувалася команда, й ми поставили перед собою ціль розказати про те, що українці круті й нам є чим пишатися. Про те, що поруч з нами живуть талановиті люди, які сьогодні представляють Україну на культурній мапі світу. На жаль, про цих людей мало говорять в українському медіапросторі, оскільки наш культурний контент не дуже добре підтримується фінансово. Ті телевізійні програми, які виробляються телеканалами, не користуються попитом. В YouTube контенту про українську культуру та мистецтво майже немає. А ми хотіли зробити щось сучасне, схоже на формати документальних фільмів Netflix, BBC.
Коли вже ця ідея сформувалася, ми подали проєкт на конкурс Українського Культурного Фонду й минулого року отримали фінансування на зйомки першого сезону «Фантастичних українців», який включав 4 документальні фільми. Це були стрічки про сучасні українські кіно, музику, літературу та візуальне мистецтво. Після цього ми отримали шалений відгук від глядачів та телеканалів і зрозуміли, що треба рухатися далі й цього року зробили 2 наступні серії. Це стрічки про моду й танці.
Власне, перший сезон вийшов в ефір на 19 телеканалах, розміщений на платформах MEGOGO та Sweet.tv. Всі серії вже можна переглянути і на офіційному YouTube каналі проєкту.
Як відбувався відбір знакових особистостей для проєкту? За якими критеріями?
Якщо говорити про два сезони, то минулого року для 4 фільмів ми відзняли 88 інтерв’ю. Цього року 32. Тобто, в кожній серії у нас достатньо багато героїв. Чому так? Бо ми хотіли розповісти в першу чергу про індустрії, а не про власний шлях до успіху конкретних особистостей, говорити про розвиток індустрії устами її учасників. Така кількість героїв обумовлює складний виробничий процес та високу відповідальність за вибір цих героїв. Ми обирали героїв за певним критеріями. Важливо, щоби людина, її проєкт, бренд чи гурт, досягли успіху в Україні й за кордоном. Спочатку ми складали віш-листи для себе, консультувалися з учасниками ринку, експертами. І наш віш-лист поступово скорочувався. Минулого року нам, до речі, пощастило і вдалося взяти інтерв’ю практично у всіх, кого планували. Тоді якраз кордони були зачинені, і далі Затоки у відпустки ніхто не їхав. Цього року значна кількість людей не змогли нам дати інтерв’ю саме через відсутність в Україні.
Що підкорило в цих історіях особисто вас? Який бренд чи особистість відкрили для себе?
Я захоплююсь усіма людьми, які займаються мистецтвом, які працюють у культурних індустріях України. Для того, щоби працювати і віддаватися цій справі потрібно бути дуже сміливим і відважним. Адже ми розуміємо, що митцям, аби жити, треба заробляти. У нашій країні це величезна проблема.
Найемоційніше сприйняття було все ж від зйомок у Національній опері України. Мені було дуже цікаво потрапити за лаштунки, побачити і відчути цю атмосферу зсередини.
Чому так важливо говорити про сучасну культуру?
Важливо працювати над створенням власного україномовного медіаринку, створювати якісний контент для себе про своїх. І не забувати про інтелектуальні потреби розвитку нашого суспільства. Тому що засилля дешевих серіалів або блогерського контенту їх не покриває. І якщо в ютубі можна більш-менш з легкістю знайти інтерв’ю з музикантами, то навряд знайдете хоча б щось про українських художників чи письменників. Важливо зацікавити українців цими складними темами. Навчити розбиратися на базовому рівні та критично оцінювати. Це безпрограшна інвестиція в розвиток кожної людини. Адже від нашої культури сьогодні залежить наше майбутнє та майбутнє нашої країни.
Не менш важливо сприяти промоції та споживанню мистецького продукту. В контексті проєкту «Фантастичні українці» ми точно знаємо, що після перегляду наших фільмів хтось піде в кінотеатр на український фільм, переконавшись, що в Україні вже вміють знімати кіно, хтось купить книжку українського письменника, про якого раніше не чув, хтось — річ українського дизайнера, бо його одяг продається в Нью-Йорку, Парижі та Токіо. Це реальні життєві кейси, про які нам розповідають глядачі. Це головне, для чого ми працюємо.
Які плани на майбутнє?
Зараз ми достатньо активно плануємо дистрибуцію другого сезону проєкту. Це величезний пласт роботи, пов’язаний із телеканалами. Ми маємо розроблений план розвитку, зараз ведемо низку перемовин щодо нього. Також, плануємо розвивати власний ютуб канал і маємо зацікавленість від телеканалів стосовно окремих інтерв’ю героїв, адже від кожного героя у фінальний монтаж фільму потрапило 3–5 хвилин, а інтерв’ю ми маємо повноцінні. В цілому, ми рухаємося й розвиваємо проєкт «Фантастичні українці» в різних напрямках.
Спілкувалася Катерина Леляк
Читайте також:
Наталка Мельничук про створення додатку «Пакован»: як сортувати сміття із задоволенням