Нідерландська дизайнерська студія Kukka створила п’ять гобеленів, візерунки на яких розраховані саме на те, щоб їх нормально могли бачити люди з різними типами колірної сліпоти.
Гобелени Chromarama ставлять за мету привернути увагу до тих повсякденних перепон, з якими стикаються люди з дальтонізмом. Вони є спробою взяти до уваги колірну сліпоту не лише у функціональному, а й у декоративному дизайні.
Яскраві лінії та геометричні форми візерунків на цих гобеленах перекриваються та змінюють колір, наслідуючи стиль митця Джозефа Альберса. Ще одним джерелом натхнення для візерунків став добре відомий тест Ісіхари, який виходить з того, що люди з колірною сліпотою бачитимуть в кольорових плямах інший візерунок, ніж люди без колірної сліпоти.
Засновниця студії Kukka Лора Люхтман працювала з групою з п’яти людей із дальтонізмом, щоб краще зрозуміти колірну сліпоту в різних її формах. Наприклад, люди з червоно-зеленою колірною сліпотою бачитимуть абсолютно протилежне тому, що бачать люди з синьо-жовтою колірною сліпотою.
Така колаборація дозволила Люхтман визначити кольори, які складно або взагалі неможливо побачити людям із дальтонізмом, або ж які легко переплутати одне з одним, і виходячи з цього, обрати палітру для своїх гобеленів.
А глядачі, у яких колірної сліпоти немає, можуть, поглянувши на гобелени Chromarama, принаймні трохи уявити собі, як це — жити з такими порушеннями зору.
Палітра кожного гобелену обрана для конкретної форми колірної сліпоти. Проте, що їх всіх об’єднує, то це те, кожен візерунок є повністю видимим людям із дальтонізмом, навіть якщо якийсь із кольорів буде сприйматися інакше.
Так гобелени Chromarama I та III підлаштовані для глядачів із червоно-зеленою (найпоширенішою) колірною сліпотою. А Chromarama IV навпаки — для глядачів, які погано розрізняють жовто-синю частину спектру, тоді як Chromarama II та V будуть добре видимі для всіх.
Виданню Dezeen Лора Люхтман пояснила: «Загальне правило, яке стосується всіх різновидів колірної сліпоти, полягає в тому, що сусідні кольори мають бути достатньо контрастними. Цей контраст досягається різною світлотою кольорів, а також розміром елементу візерунка, його розташуванням і кутом падіння світла».
Різні текстури, використання блискучих та матових ниток, також вплинули на контрастність.
«Особливим в цих гобеленах є те, що вони є набагато кольоровішими, ніж можна було б очікувати від дизайну, розрахованого на людей з обмеженим баченням кольорів», — зазначає дизайнерка.
Читайте також:
Оптична ілюзія британського прапору «Юніон Джек» показує, як люди з колірною сліпотою сприймають світ.
Науковці з’ясували, як людський мозок «бачить» колір.