Онлайн-інституція Х-Platform, заснована в 2019 році Катериною Рай та Сергієм Ніжинським, спеціалізується на інтеграції нових технологій у візуальне мистецтво.
X–Platform ставить за мету:
- Розбудову можливостей креативних індустрій за допомогою інноваційних рішень.
- Сприяння співпраці між культурою та бізнесом заради розвитку креативних індустрій.
- Здобуття світового визнання та покращення іміджу України на світовій арені за допомогою сучасного мистецтва.
Ця компанія забезпечує митців та мистецькі установи високоякісними технологічними рішеннями, серед яких:
- VR/AR;
- анімаційний і звуковий дизайн;
- мапінг;
- нейромережі та штучний інтелект;
- біоінженерія;
- робототехніка.
Одним із ключових продуктів Х-Platform є Pangram. Ця платформа стала альтернативним незалежним простором для міжнародного культурного партнерства, який пропонує сучасні методи кураторства та відкриває перед митцями широкі можливості. Команда Pangram прагне створити віртуальний виставковий простір та об’єднати різні інституції заради ефективнішої роботи і розвитку.
Ініціатива Pangram вже здобула підтримку з боку цілого ряду українських арт-інституцій: M17, KyivArtWeek, Kyiv Photo, Stedley Art Foundation, фестиваль PlanB, Law Net, фонд родини Марії Примаченко та інші.
Матеріал опубліковано в межах партнерства з TechUkraine.
Pangram – це не просто виставковий простір, де демонструються мистецькі роботи. Це – мультидисциплінарна онлайн-платформа, яка переосмислює цінність витворів мистецтва та підходи до їх придбання. Тут українські та світові експерти мають можливість співпрацювати і реалізувати свої колабораційні проєкти в онлайн-форматі.
Ключові проєкти Pangram:
The M17SculptureProject
Це – онлайн-версія експериментального простору Центру сучасного мистецтва M17. Вона дає можливість українським містам, бізнесу та суспільству покращити свій імідж і зробити міста привабливими для туристів. Також вона сприяє міжкультурному діалогу за допомогою скульптури та інших тривимірних мистецьких форматів.
Kyiv Art Fair 2020 online
За допомогою діджитал-платформи Pangram Тиждень сучасного мистецтва і мистецький ярмарок Kyiv Art Fair змогли продемонстрували свої галереї повністю онлайн.
Naive Museum
Платформа Pangram спільно з Ya Gallery створила віртуальний музей українського «наївного мистецтва», де вперше було представлено як музейні, так і приватні колекції.
Kyiv Photo
Міжнародний київський фотоярмарок проводиться щороку, починаючи з 2017. Зокрема, Kyiv Photo 2020 відбувся в грудні онлайн на платформі Pangram. Перехід до онлайн-формату відкрив нові можливості перед усіма: галереями, фотографами, партнерами та відвідувачами.
Фестиваль креативних індустрій PlanB
Це – фестиваль активізму та урбанізму. Він присвячений проєктам, реалізованим у міському просторі, розбудові середовища для чесного бізнесу, арт-проєктам зі Східної України, мистецтву та культурі як рушіям змін, правам людини, поп-культурі, медіа та молоді. В його рамках Pangram представив експозицію, де кожен об’єкт демонструє спроби митців переосмислити проблеми сучасного міста.
У чому була проблема?
В Україні та у світі досі не було онлайн-інституції, яка б об’єднувала інші установи і активності культурної сфери та систематично просувала митців і культурні установи на міжнародному рівні в онлайн-форматі. Не було такого простору, який дозволив би демонструвати арт-об’єкти онлайн без естетичних і концептуальних втрат.
Pangram став інституцією, яка сприяє постійній міжнародній співпраці між культурними установами і забезпечує її незалежно від економічної і соціально-політичної ситуації та ще й в умовах, коли реалізовувати офлайн-проєкти стало проблемою (ресурси, логістика, фінансування тощо).
Численні колекції (музейні та приватні) тепер можуть демонструватися у віртуальних залах, примножуючи свою популярність. А асоціація партнерів дозволяє ефективніше створювати контент і просувати його на міжнародній арені.
Така ідея щодо нового формату для презентації візуального мистецтва виявилася інноваційною як для України, так і для світу.
Наразі триває робота над платформою для демонстрації культурних надбань і розробляються нові види та жанри візуального мистецтва, такі як анімаційний дизайн, генеративна графіка, віртуальна скульптура тощо.
Робота такої платформи зробить культурний процес інклюзивнішим, оскільки заходи Pangram будуть зручнішими для людей з інвалідністю і доступними для відвідувачів незалежно від їх рівня заможності.
Яке рішення?
Pangram уможливлює все це, розробляючи стратегію, залучаючи партнерів та розробляючи унікальний цифровий простір, концепцію якого було успішно запатентовано.
Структура Pangram передбачає кураторську, адміністративну та юридичну підтримку для митців і установ. Особлива увага тут приділяється питанням авторських прав, захисту та унікальності матеріалів, які оприлюднюються на широких просторах інтернету.
Цей проєкт – результат тісної співпраці культури та IT-сфери, оскільки технології індустрії відеоігор було вперше настільки масштабно адаптовано до потреб мистецтва.
Pangram відрізняється від усіх наразі наявних шаблонних онлайн-конструктів для демонстрації арт-об’єктів. Mozilla Hubs, наприклад, не дає й 30% функціоналу Pangram і не забезпечує тієї якості зображення, яку він здатен запропонувати.
Наразі команда Pangram вже розробила технічну платформу (яка становить гібрид з кількох програм) і завершила роботу над її дизайном і функціоналом.
Які кінцеві результати?
Згідно з унікальним кураторським концептом, Pangram пропонуватиме можливість створити віртуальну виставку та сконструювати для неї свій унікальний цифровий простір, задавши його розмір, конфігурацію і архітектурний план. Клієнт зможе легко міняти віртуальну архітектуру своєї локації, обираючи потрібні йому колір стін, форму і розташування кімнат, освітлення та фонові звуки.
Платформа відкрита для доступу онлайн і для демонстрації не потребує жодних додаткових пристроїв або інструментів.
Функціонал платформи:
- сполучає оцифровані реальні об’єкти та об’єкти, створені одразу в цифровому форматі. Реалізується це за допомогою VR, штучного інтелекту, генеративних інсталяцій, генеративної графіки, анімаційного дизайну, параметричної та звукової скульптури тощо;
- дозволяє різноманітним установам (музеям, галереям, фундаціям, приватним колекціям, студіям, ярмаркам тощо) комбінувати візуальний контент і управляти їм, започатковуючи нові колаборації та розбудовуючи професійні зв’язки.
Зараз можна знайти чимало онлайн-версій музеїв, галерей і навіть виставкових просторів, але Pangram пропонує своїм користувачам такі технологічні переваги:
- можливість інтегрувати VR у веб-версію платформи;
- «телепортацію» між різними об’єктами та залами;
- інтеграцію відео;
- бінауральний (просторовий) звук;
- відтворення власного освітлення та звукового супроводу у віртуальному просторі;
- анімовані джерела освітлення;
- позиціювання камери стосовно арт-об’єкту;
- інтеграцію посилань на інші веб-ресурси з можливістю переходу за ними прямо із застосунку.
Що далі?
Платформа Pangram також була представлена в червні на науковій конференції SPT 2021 (Франція). Досвід та безперервні культурні розвідки платформи знайшли своє втілення у проєкті FOSFEN. Цей проєкт є своєрідним «нонізматичним маніфестом», який набув форми візуального і теоретичного звіту, представленого на цій конференції, присвяченій технологіям, трансгуманізму і сучасній культурі. Звіт складається з трьох блоків: візуального, теоретичного і звукового.
Віртуальна тривимірна виставка була запропонована з нагоди 110-річчя від народження Івана Гончара (1911–1993), українського митця, скульптора, етнографа і колекціонера старовини: предметів народних промислів, витворів мистецтва і старих фотографій. Його приватна колекція згодом дала початок Національному центру народної культури «Музей Івана Гончара».
Цей проєкт передбачає створення чотирьох віртуальних зал, де можна буде переглянути експонати, документи, фотографії та відео, пов’язані з дослідженнями, які Іван Гончар проводив у різних регіонах України з кінця 1950-х до початку 1990-х років.
А для користувачів з VR-пристроями можна розробити тривимірне віртуальне середовище, доступне як з комп’ютера, так і з мобільних пристроїв.
Проєкт «Підвищення конкурентоспроможності креативних індустрій та машинобудування завдяки рішенням українських ІТ-компаній» реалізується платформою TechUkraine у партнерстві з АППАУ — Асоціацією підприємств промислової автоматизації України, Міжнародною асоціацією Culture and Creativity та за фінансової підтримки уряду Німеччини через GIZ.
Читайте також:
Як українські арт-менеджери розбудовують глобальну платформу для цифрового мистецтва.
Як експериментальний театр ДАХ втілює в життя мистецтво в цифровому просторі.
Як мобільний застосунок Ukrainian Live Classic популяризує українську класичну музику.
Як платформа DOCUSPACE стала точкою доступу до спільноти документалістів.