Коли на аукціоні Christie’s роботу Beeple «Повсякденності: Перші 5000 днів» продали за 69,3 мільйони доларів, це стало поворотним моментом в історії і поставило невзаємозамінні токени, NFT, в центр уваги. Відтоді до цього тренду приєдналися багато хто, від мережі фастфуду Taco Bell до супермоделі Кейт Мосс. Але питання, чого чекати від NFT у майбутньому лишається.
Що означатиме нормалізація NFT для креативників і кураторів? Які перспективи NFT відкривають в індустріях розваг, моди та предметів розкоші? Чи будуть сучасні цифрові митці визнаватися як автори шедеврів майбутнього? Чи, може, все це лусне, як мильна бульбашка, коли хайп вщухне?
На ці питання в ході Cannes Lions Live 2021 спробувала відповісти Неда Вітні, директорка з маркетингу аукціону Christie’s.
Невзаємозамінні токени, NFT – явище не нове. Але віднедавна їх роль на ринку значно зросла. Від мистецтва до поп-культури, від предметів розкоші до реклами – у NFT є безліч застосувань. В першому кварталі 2021 року на NFT сумарно було витрачено понад 2 мільярди доларів і ця тенденція лише росте.
Отже, що таке NFT?
За словами Ноа Девіса, експерта Christie’s з повоєнного та сучасного мистецтва, технічно NFT є унікальним рядком коду, послідовністю цифр та літер, яка становить блок у ланцюжку, тобто буквально у блокчейні.
NFT як мистецька робота представляє собою зображення, концепт чи інший мистецький елемент. Це знаходить своє відображення у довічному смарт-контракті: NFT в принципі неможливо відредагувати, скопіювати чи більш-менш якісно підробити. NFT не може перебувати у двох місцях одночасно. І загалом такий токен вирішує чимало питань мистецького світу навколо автентифікації та прав на використання.
Але якщо коротко, то NFT – це фрагмент цифрової інформації, який неможливо змінити.
NFT + мистецтво: чому це важливо?
Смарт-контракти – це динамічний інструмент. Вони, власне, й створюють NFT. А протоколи, що входять до смарт-контракту, можуть бути найрізноманітнішими.
Одна з дуже актуальних для митців речей – це виплата роялті в разі перепродажу. Зазвичай в результаті перепродажу об’єкта мистецтва у виграші лишається лише той, хто власне його продає, його власник, а не автор. Але за наявності смарт-контракту блокчейн самостійно реалізує всі протоколи такого контракту. І якщо контракт каже, що митцю належні 10% націнки під час всіх подальших перепродажів його роботи, блокчейн це виконує автоматично.
Всі ці ідеї навколо NFT зараз витають в повітрі в різних медіаіндустріях, не лише у сфері високого мистецтва. Це змінить бізнес-модель і для Christie’s, і для Disney, і для всіх інших.
NFT + куратори та креативники
Партнерка Christie’s, кураторка і мисткиня, яка працює під псевдонімом Lady Phe0nix і заснувала NFT-орієнтований арт-консалтинг Universe Contemporary, пояснила, що на креативну спільноту невзаємозамінні токени вплинули доволі сильно, оскільки завдяки ним у митців є можливість автентифікації своїх цифрових робіт, а отже і можливість отримати за них належну платню.
Джерело та власник цифрової мистецької роботи довго лишалися двома великими таємницями креативної спільноти, але зараз їх нарешті можна верифікувати за допомогою NFT і блокчейну.
Для митців ці технології обіцяють більше свободи та чітко відстежуваний творчий доробок.
У найближчому майбутньому Lady Phe0nix прогнозує на додачу до блокчейну розвиток так званого personal chain, коли митцям вже не потрібно буде для запуску NFT співпрацювати з якоюсь платформою.
Насправді для NFT платформи не потрібні. Що потрібно, то це чудовий (мистецький) продукт, здатність розповісти про себе та свою роботу і цікавий для людей наратив. Якщо у вас все це є – NFT ви зможете хоч з машини продавати.
NFT + індустрія розваг
Лінь Дай, гендиректор OneOf, зокрема, розповів, що вони зараз працюють над запуском NFT-платформи для музики. Тут є свої особливості, якщо порівняти з візуальним мистецтвом. Картину можуть продати за мільйони доларів. Музика ж зазвичай доступна і пересічним шанувальникам за долар-другий. Але процес створення NFT, наприклад, на платформі Ethereum обійдеться недешево, що змусило б музикантів виставляти ціну в тисячі доларів – не та сума, яку здатен викласти пересічний фанат.
Також одним з гострих питань NFT і блокчейну, лишається екологія. Створення NFT вимагає енергетичного еквівалента двох діб енергоспоживання американської родини. А випуск трьох NFT на Ethereum виливається десь у півтонни вуглецевих викидів. Тому платформа OneOf поставила собі за мету знизити цю енерговитратність, щоб створення NFT витрачало не більш ніж, скажімо, один твіт і продукувало не більше вуглецевих викидів, ніж важить сніжинка.
Ціна створення NFT на платформі OneOf наразі становить десь 5 доларів, а в перспективі, як стверджує Лінь Дай, вони планують взагалі зробити таку можливість безкоштовною.
NFT + мода
Група креативників під назвою RTFKT, які створюють фізичний та цифровий колекційний одяг, в березні продала дизайнерські NFT-кросівки за 3,1 мільйони доларів. Такий цифровий дизайн певною мірою розв’язує руки креативникам, як довела їх співпраця з художником FEWOCiOUS. Дизайн кросівок – популярна сфера, але далеко не кожен креативник може працювати з таким рельєфним «полотном».
То чи надовго з нами NFT?
Дійсно хорошим проектам доведеться знайти спосіб сполучити NFT з принципами сталого розвитку, але загалом тренду NFT прогнозують довге життя.
Це як з відеоіграми. Їх існує чимало, і економіка відеоігор добре розвинена. Таку саму схему розвитку очікується побачити у майбутньому і в NFT-просторі.
Весь свій потенціал NFT ще не реалізували.