Румунська дизайнерка Александра Сіпа (Alexandra Sipa) знайшла оригінальний спосіб, як можна повторно використати поламану електроніку – вона плете мереживні сукні з електричних дротів.
Ця ідея спала їй на думку цілком випадково. Під час навчання в коледжі (Центральний коледж мистецтва та дизайну імені Святого Мартіна, що в Лондоні) вона готувала проєкт, присвячений сталому розвитку, коли її навушники зламалися, і вона помітила, що дроти всередині були яскравими та різнокольоровими. Оскільки це в неї була вже п’ята пара поламаних навушників протягом одного року, Сіпа вирішила знайти для них якесь повторне застосування. І от тоді до неї і пришла думка сплести з електричних дротів тканину.
Потім дизайнерка розвинула цю ідею і створила модну колекцію «Румунський камуфляж» (Romanian Camouflage), яка цього року стала її випускною роботою. А головною окрасою цієї колекції стала сукня, на яку пішло понад 1000 годин наполегливої праці.
Повторне використання
Колекція Александри Сіпи підкреслює те, що навіть з відходів можна створити дещо стильне та новаторське. Водночас вона торкається проблеми відходів як фізичного та культурного явища.
Працюючи над сукнями зі своєї колекції, дизайнерка майстерно сполучила традиційну техніку плетіння мережив із західними модними трендами: мереживні плаття, пальто з оздобленням, жилетки та сумочки. Основним матеріалом для них стали електричні дроти, взяті з лондонського центру переробки відходів. Щодо блуз, то їх було пошито зі знов-таки відходів, але взятих вже з фабрик одягу в рідному місті дизайнерки – Бакеу (Румунія).
Сукні з електричних дротів втілюють у собі ідеї дизайнерки щодо сталого розвитку. Сіпа переконана, що нікому не потрібні речі варто сприймати як хороший привід для новаторства. І чималу увагу тут, як пояснює вона, мають привертати електронні відходи, оскільки останнім часом саме вони наростають особливо швидко і в 2020 році їх обсяги сягнули вже 50 мільйонів тонн.
Як зазначає Сіпа, індустрія поступово починає усвідомлювати важливість сталого розвитку. Тепер справа за тим, щоб компанії побачили, які перспективи відкриває для них циркулярна економіка. Особливо це стосується індустрії моди, для якої давно вже назрів час реформ: використання екологічніших матеріалів, етичне ставлення до робітників тощо.
Трохи ностальгії
Хоча сукні з електричних дротів виглядають футуристично, джерелом натхнення для дизайнерки є ностальгія. «Румунський камуфляж» втілює в собі ті контрасти, яки властиві батьківщині Александри Сіпи: сувора архітектура міст та витончена жіночність, притаманна їх жителькам. І опосередковано чимала заслуга у створенні цієї колекції належить бабусі Сіпи, яка свого часу навчила онуку і шити, і в’язати, і навіть плести мережива.