Протягом останніх кількох років офіси відкритого типу без фіксованих робочих місць ставали дедалі популярнішими. З одного боку, вони являють собою досить ефективне використання офісного простору і сприяють командній роботі. З іншого боку, працівникам багато що заважає зосередитися в офісі відкритого типу.
Тому, щоб допомогти роботодавцям зрозуміти, як у такому середовищі можна налагодити оптимальну роботу співробітників, інформатики з Мельбурнського королівського технологічного університету (RMIT), що в Австралії, та інженери з компанії Arup розробили сенсорну систему, оснащену штучним інтелектом, щоб оцінити рівень комфорту та зосередженості персоналу в офісі відкритого типу.
До участі в цьому проєкті команда RMIT залучила також психологів, щоб визначити ряд параметрів, які суттєво впливають на комфорт співробітників та їх здатність зосередитися на роботі. До цих параметрів увійшли рівень шуму, температура в приміщенні, якість повітря, вологість, тиск та навіть електромагнітні поля.
Після цього команда науковців спільно з інженерно-консалтинговою фірмою Arup створила сенсорну систему для вимірювання цих параметрів, а отримані дані були використані для тренування алгоритму, який зміг би виявити закономірності між умовами роботи та продуктивністю працівників.
Протягом чотирьох тижнів ця система моніторила офіси компанії Arup і виявила декілька речей, які не завадило б оптимізувати у гнучких офісах.
Що з’ясувалося
Нікого, мабуть, не здивує, що це дослідження виявило, що у багато кого зі співробітників є улюблене місце в офісі. І якщо його не вдається зайняти, зосередитися на роботі їм стає значно складніше.
Щоправда, найголовнішим фактором, який заважає зосередитися в офісі відкритого типу, виявилася температура в приміщенні. З’ясувалося, що більшість людей за температури нижче 22,5 градусів Цельсія почувалися надто змерзлими, щоб повноцінно сконцентруватися на роботі. І впродовж робочого дня ця ситуація лише погіршувалася – люди ставали дедалі чутливішими до холоду.
Кількість офіційних та неофіційних нарад також значно вплинула на зосередженість працівників. Після п’яти офіційних нарад їх учасники помітно втрачали концентрацію, якщо порівняти їхніми з колегами.
Неофіційні наради, яким, власне, й мають сприяти офіси відкритого типу, також у деяких випадках ставали на заваді зосередженої роботи.
Високий рівень вуглекислого газу в повітрі, викликаний великим скупченням людей у офісі, виявився ще однією перепоною для продуктивної роботи.
Доктор Мохаммад Саєдур Рахаман (Mohammad Saiedur Rahaman), керівник цього проєкту, зазначив: «Результати, які ми отримали внаслідок моніторингу температури повітря та рівня вуглекислого газу, ще раз наголошують на тому, наскільки важливою для офісного дизайну є якісна система вентиляції та кондиціювання».
Він також висловив надію, що розроблена ними система багато кому допоможе оптимізувати дизайн та планування офісного простору. А згодом вона зможе навіть підказувати людям, коли треба зробити перерву та відпочити, чи порадити, де їм краще сісти.
Дослідження було опубліковане виданням «IEEE Internet of Things Journal».