Українці розробили мобільний додаток швидкої допомоги 112.IN.UA. Як працює додаток, в яких випадках користуватись і як турбота про людей з інвалідністю рухає світ вперед — в інтерв’ю з Романом Левом, співвласником і CFO компанії Make ІТ і співзасновником додатку.
Як з’явилася ідея створення додатку допомоги?
У серпні 2018 року у Києві я познайомився з Тетяною Радченко (перекладачка жестовою мовою в ТСН на телеканалі 1+1). Пояснивши проблему виклику надзвичайних служб для певної категорії людей в Україні, вона звернулась із проханням розробити нову систему. Коли люди не можуть говорити, не чують чи не бачать, не можуть пояснити, де знаходяться, що сталось і як їм допомогти, — це проблема, яка потребує дій. Вони не в змозі викликати звичні для всіх служби 101, 102, 103, 104.
Якщо вже подивитись на ситуацію більш критично, то і в здорових людей можуть бути ситуації, коли ні говорити, ні дзвонити можливості немає. А ще є люди з аутизмом, ДЦП, люди старшого віку, діти від 3 до 6 років, яким також складно передати зміст події або назвати власну адресу. А ще, наприклад, людина у передінфарктному стані не зможе подзвонити у швидку. Люди, які в небезпеці, потрапили в ДТП, просто перелякані. А хто знає, як довго можна очікувати з’єднання з оператором у нашій країні, той розуміє проблему.
Отож Тетяна запустила процес, подала ідею, посадила зернятко, яке за рік проросло і перетворилось в проєкт 112.in.ua.
Як працює мобільний додаток 112.in.ua?
112.in.ua — це мобільний додаток швидкої допомоги. Додаток створювався для людей з інвалідністю, але ним можуть користуватися всі, хто потрапив у складну ситуацію. 112.in.ua працює по принципу передачі інформаційної картки абонента на диспетчерський пульт екстрених служб допомоги (101, 102, 103, 104). Наразі сигнали приймаються у відділку Тернопільського ДСНС (департамент надзвичайних ситуацій). Далі вони передають виклик на інші служби.
Інформація, що передається, — картка абонента: номер телефону, ПІБ, вік, особливі потреби людини, місце проживання, контактні дані родичів, контактні дані опікунів, група крові, алергічні реакції, перенесені хвороби, поточну геолокацію (місцеперебування), аудіозапис звуку навколо (при використанні SOS).
Після встановлення додатку на смартфон людина реєструється в системі за допомогою свого номеру телефону. Після чого заповнює реєстраційні дані або для неї це роблять близькі люди. Чи, як у більшості зараз це відбувається, представники УТОГ та УТОС (Українське товариство сліпих, Українське товариство глухих).
Після того, як інформацію занесено в систему, додатком можна сміливо користуватись. У разі настання надзвичайної ситуації, коли потребується допомога екстрених служб, людині потрібно зайти в систему або скористатися гарячою клавішею виклику SOS. Звісно, виклик краще робити через програму, обравши необхідний департамент, допомога якого наразі потрібна (Швидка, Поліція, Пожежна чи Газова служба). Також є можливість додати фото, коментар з події чи проговорити його усно. В новій версії додатку ми додали спрощений режим, який базується на наборі картинок у великих кольорових квадратиках. Наприклад, червоний квадратик з намальованим вогником потрібно натискати, якщо пахне димом; помаранчевий квадратик — якщо пахне газом; бірюзовий квадратик з малюнком серця — якщо дорослому стало погано і болить у грудях. Тобто, кожна картинка і колір відповідають за якийсь випадок і передають інформацію в окремий департамент. Все доволі просто!
Також ми з командою зараз їздимо по регіонах України, презентуємо систему і вчимо людей нею користуватись.
Розкажи про історію створення та реалізації проєкту.
Я співвласник і CFO ІТ-компанії Make ІТ, під такою назвою з нами співпрацюють за кордоном. В Україні це ГС і ТОВ УСБР (Українські Системи та Блокчейн Рішення).
Компанія належить мені й брату (Сергій Дзюпін), який являється її CEO. Всіма технологічними моментами займається він особисто. Гадаю, без його участі система 112.in.ua ніколи б не побачила світ.
Раніше в нас вже були соціальні проєкти. У свій час ми розробляли ресурс для ЛКП ЛЕВ у проєкті «Прихистить» для допомоги безпритульним тваринам. Також був проєкт Театру Воскресіння, і з ними ж ми розробляли ресурс для фестивалю «Золотий Лев». Я розповів брату про ідею, яка певний час перебувала у стані далекої перспективи. Але під Новий рік 2018/2019 у нас були вільні руки, тому ми вирішили спробувати розробити кістяк функціоналу та основні елементи. Так, крок за кроком вийшла та система, про яку ми зараз говоримо.
Спочатку ми гадали, що, доробивши фундамент системи, ми її урочисто подаруємо уряду для роботи з людьми з інвалідністю, допоможемо ввести в експлуатацію. Потім нам у прямому ефірі потисне руки президент України та скаже «які ж ви класні, друзі, що просунулися вперед з проблемою, яка десятки років не зрушала з місця», нам подарують щось на кшталт подяки в рамці, і на тому справа закінчиться. Але, як ви вже зрозуміли, так не сталось 🙂 Чим далі, тим більше перешкод. І сумно те, що основні перешкоди створює саме держава в особі людей, які займаються її управлінням.
У яких випадках можна скористатися додатком/хто приходе на допомогу?
Скористатись додатком можна в будь-якій ситуації, яка потребує рятувальників надзвичайних служб: пожежа, витік газу, висока температура, ДТП. Зараз проєкт працює лише в Тернопільській області в тестовому форматі. Загалом, це все, що могли зробити очільники ДСНС Тернопіль, щоб обійти діру в законодавстві, яке з цього приводу нічого не регламентує і не пояснює. Вони опрацьовують сигнали, подекуди з інших регіонів України — усіма можливостями намагаються допомогти проєкту і людям, які його потребують.
Важливий момент ще у тому, що людей треба навчити користуватись системою і відновити довіру до представників закону та держави. Часто люди не вірять, що хтось їм допоможе, тим більше через натискання однієї кнопки. Ми ж всі, коли ходили до школи, вивчали «При пожежі дзвонити 01 (вже 101)». Так само до нової системи виклику надзвичайників потрібно привчати, пояснювати, як користуватись додатком, та наново вчити людей довіряти.
Чи є аналоги додатку в Україні та у світі? На які приклади орієнтувалися, створюючи проєкт?
В Європі в багатьох країнах працює 112 і тривожні кнопки; у США це всім відома служба порятунку 911; в Канаді є класний додаток, що вміщує в собі виклик служб порятунку і комунікацію за допомогою картинок і символів для дітей, людей з аутизмом чи не писемних. Існує багато вузькопрофільних систем, але в кожній країні свої особливості й реалії: те, що підходить Німеччині, не завжди підійде Україні. А беручи до уваги, що інклюзивність і допомога людям з інвалідністю в нашій державі почалась нещодавно, то й створювати такі системи потрібно обережно і самостійно. Покриття інтернету, якість доріг, віддаленість населених пунктів і так далі — в нашій країні свої нюанси, і це треба враховувати.
Які переваги у 112.in.ua перед конкурентами?
Та загалом, конкурентів немає. Тобто, є окремі системи, які виконують ті чи інші функції. Вони застарілі або просто не підходять для використання саме цією цільовою аудиторією. В нас часто так відбувається в країні, що тих людей, для яких щось роблять, можуть і не запитати: як їм краще, що саме їм потрібно. Тому топчемось на місці. Ми напряму працюємо з організаціями (Українське товариство глухих, та Українське товариство сліпих), разом із ними тестуємо систему. Вони пропонують своє бачення, як зробити краще для людини. Також ми постійно ведемо діалог з представниками ДСНС — вони теж багато чого підказали: як краще передати інформацію в інший департамент, яка інформація необхідна для обробки. Це підхід, який допоможе зрушитись з мертвої точки.
Які зараз є недоліки та недопрацювання? Як ви можете їх змінити?
В технічному плані питань дуже багато. В першу чергу, потрібно збільшити аудиторію для роботи з системою, адже один регіон — це одна справа, а от ціла країна — зовсім інша. Робота з одним департаментом ДСНС відрізняється від роботи з екстреною медициною і газовою службою. Тут питання не стільки в покращенні додатку, скільки в розумінні. Через те, що нам допомагають лише представники ДСНС, ми можемо лише здогадуватись, як це працює для інших служб. Хоча, на мою думку, раз вже під’єднали телефон 112 до пожежників і перейменували в Департамент Надзвичайних Ситуацій, вони мало не єдині, хто може справитись із такою системою. Їм краще відомо на практиці, яка повинна бути взаємодія між службами та людьми для досягнення максимального результату роботи.
Яка кількість людей вже зареєстровано та чи є ті, хто вже скористався на практиці?
Кількість зареєстрованих профілів зараз близько 1000, викликів було близько 50 і з них серйозних жодного, на щастя. Але тут, мабуть, варто повернутись до попередніх абзаців — людей потрібно навчати разом із державними службами, людям потрібно повернути довіру до представників влади. Це процес на роки, не можна просто прийти та одразу зробити все добре. Наприклад, вам сьогодні скажуть, що всі дороги в Україні за місяць відремонтують, лише треба користуватись новою системою від Автодору, чи ви повірите? Скільки часу пройде, поки ви спробуєте та навчитесь нею користуватись. А така система, до речі, вже є. Це довготривалий процес, дерево не може вирости за день. Так і людська свідомість, навички — це все потребує часу, помилок, рішень та спроб.
Як просуваєте проєкт? Хто вас підтримує? Які інструменти маркетингу використовуєте?
Замість маркетингу є паперова і медійна війна, яку ми ведемо з державними службами, політиками, департаментами, тощо.
Спробую пояснити. Наразі вже є близько 60-ти листів по всій Україні з проханням впровадити нашу систему 112.in.ua. Є листи від фондів, які займаються допомогою для цих людей, є листи просто від фізичних осіб. Це все адресують на мерів, губернаторів, обласні та місцеві адміністрації, ради, ОТГ, департаменти соціального захисту, страхування та інші. Листи шлють на міністрів та їх заступників, радників міністрів, президента та інших керівників держави. Загальною кількістю, якщо враховувати листи від нашої ГС, то таких звернень вже до півтисячі. Є також заклики відомих людей для підтримки проєкту, є телесюжети та інтерв’ю. Матеріали ми завжди викладаємо на сторінці у Фейсбуці, а на сайті вже почали викладати ці листи.
Отож, відповідаючи на ваше запитання, — підтримують представники ДСНС, люди, яким це потрібно, і ті, кому не байдужі соціальні проблеми.
Ми їздимо по Україні та вчимо користуватись додатком, пишемо про успіхи та поразки в соціальних мережах, даємо інтерв’ю, збираємо круглі столи (вже було 13 у різних регіонах України). І поки що вся робота йде за наші кошти.
Але проведена титанічна робота особами, які не байдужі: Тетяна Радченко, перекладач жестовою мовою на 1+1 в ТСН; Любов Кукуруза, очільниця УТОС Львів; Тетяна Кривко, заступник керівника центрального апарату УТОГ в Києві; Ірина Чепчина керівник УТОГ Україна; Наталя Петренко, фонд «Вийди з Тиші»; Весь департамент ДСНС Тернопільської області; Мер міста Калуша. Працівники нашої команди, які доклали просто неймовірних зусиль, щоб проєкт запрацював і зараз працюють інколи по 10-13 годин на день, щоб довести справу до кінця: Тетяна Мишанич, Дмитро Перляк, Олексій Чорногор, Тарас Троцько, Майя Фролова, Марія Короткова, Олександр Залізняк, Олександр Шаповал, Олександра Трейгер, Іван Джуга, Дмитро Ведмеденко.
Як можна придбати додаток? Він платний чи безплатний?
Додаток наразі працює для платформи Android, iOS вже в розробці. Поки що додаток безкоштовний і назавжди безкоштовний для людей з інвалідністю. Така була ідея. І така наша умова як розробників стоїть на кожному зібранні з приводу його впровадження.
Наразі ми пропонуємо адміністраціям міст та областей купляти його для використання у своїх регіонах. Працює додаток на безкоштовній основі з обох сторін і тримається на ентузіазмі працівників ДСНС Тернопіль та нашої команди. Сили додають ті люди, для яких ми це робимо 🙂
Нещодавно був перший дзвінок з маленького містечка на західній Україні з приводу купівлі системи. Що ж, це дуже доречно, тому що зараз фінансування нам потрібно, як ніколи.
Спілкувалась Варвара Гаєнко
Читайте також: Засновниця магазину етичної косметики Newnorm Store Катерина Голуб розповіла про цінність життя, гуманність та створення Нової Нормальності.
А Марія Марченко, співачка та тренерка з вокалу, засновниця проєкту «Голосова йога», розповідала про особливості методики, про унікальність проєкту та як знайти природну позицію голосу та запобігти вигоранню.