Приблизно 500 тисяч українців щодня стикаються з шахраями в інтернеті. Найчастіше аферисти використовують схеми з передоплатою і сайтами-двійниками популярних платформ. Напередодні новорічних покупок OLX запускає освітній сайт з кібербезпеки — Онлайн[за]хист, щоб допомогти мільйонам українців прокачати свої навички безпечного шопінгу.
За підрахунками Української міжбанківської асоціації членів платіжних систем ЕМА, щодня 1-2% українців (приблизно 500 тисяч) стикаються з кіберзлочинцями. Улюбленими місцями аферистів стали сайти з продажу товарів. Так, під виглядом псевдопокупця чи псевдопродавця жертву намагаються заманити на сайт-копію та, застосовуючи методи соцінженерії, отримати персональні та платіжні дані.
Щоб запобігти шахрайству в інтернеті та ефективніше боротися з недобросовісними користувачами, компанія OLX вирішила створити освітній сайт з кібербезпеки Онлайн[за]хист. Мета проєкту — підвищити кіберграмотність населення та поширити правила безпеки з купівлі-продажу товарів в інтернеті.
На освітньому сайті доступна інформація про методи кіберзлочинців, особистий досвід зустрічі з шахраєм і поради щодо безпечного онлайн-шопінгу. Завдяки проєкту користувачі зможуть прокачати знання, навчитися захищати свої персональні дані в інтернеті та насолоджуватися безпечним онлайн-шопінгом.
Результати нещодавнього дослідження OLX показали, що українці недостатньо обізнані навіть щодо найпоширеніших схем, які застосовують шахраї. Майже 15% опитаних думають, що фішинг — це рибалка, а 40% українців готові відправити передоплату за товар. Загалом, за оцінкою Асоціації ЕMA, за допомогою соцінженерії цього року інтернет-шахраї «заробили» вже 116,5 млн грн.
«У більшості випадків люди самі наражають себе на небезпеку: через незнання базових правил вони повідомляють свої платіжні дані шахраям, переходять за сторонніми посиланнями чи надсилають передоплату при замовленні товару, — розповідає Віктор Нобіуз, керівник відділу бізнес-аналітики OLX Україна. — Ми в OLX прагнемо захистити наших користувачів і вживаємо різних заходів. Вони спрямовані як на посилення ІТ-безпеки платформи (робота 24/7 моделей штучного інтелекту, щоденний аналіз 15 000 профілів на фішинг, постійний процес виявлення та блокування приблизно 30 фішингових сайтів на день), так і на підвищення обізнаності українців. Саме тому ми запускаємо освітній проєкт Онлайн[за]хист, щоб навчити українців правилам безпеки в інтернеті та показати, що кожен може стати майстром безпечного шопінгу».
Нагадаємо, у червні OLX став партнером Всеукраїнської інформаційної кампанії з протидії платіжному шахрайству Нацбанку #ШахрайГудбай. А наприкінці серпня в партнерстві з Українською міжбанківською Асоціацією членів платіжних систем ЕМА запустив онлайн-гру «Здолай шахрая».
Читайте також: USAID Україна запускає проєкт «Трансформація комунікацій» і третій сезон конкурсу соціально вагомого контенту.