Продовжуємо ділитися добіркою найгучніших рекламних фейлів за останні 25 років. Нагадуємо, найгучніші рекламні фейли зібрав журналіст Fast Company Джефф Бір. А першу частину провалів від відомих світових брендів можна переглянути і прочитати історію їх появи за цим посиланням.
GAP LOGO РЕДИЗАЙН (2010)
Що ми купуємо: футболки чи поліс страхування життя? Як і Tropicana роком раніше, Gap вирішив, що потребує оновлення, і випустив новий логотип. Негативна реакція вибухнула негайно, що надихнуло масовий розголос на Facebook та висвітлення у міжнародних ЗМІ. Це змусило компанію змінити стиль буквально протягом тижня. Директорка північноамериканського офісу Gap Марка Хансен принесла офіційне вибачення: «Ми зробили невірний крок. Треба вчитися враховувати думку онлайн-ком’юніті», — додала вона. Правда, зовсім від ідеї нового логотипу не відмовилися, просто «його час ще не настав».
QWIKSTER (2011)
Квікстер — це була спроба Netflix запустити новий бізнес, сервіс поштової розсилки DVD. Хоча вже тоді більшості було зрозуміло, що майбутнє — за потоковим мультімедіа. Не дивно, що нова послуга абсолютно нікого не зацікавила. Більше того, нібито навмисно, щоб погіршити ситуацію, Netflix також наробив плутанину щодо своїх цінових та підписних планів. Тому закономірно, що менше ніж через місяць генеральний директор Netflix Рід Гастінгс оголосив Квікстер мертвим.
GROUPON SUPER BOWL (2011)
Super Bowl (фінал чемпіонату з американського футболу) — це, мабуть, найкрутіший в США майданчик для просування будь-якого бренду. Groupon, тоді найбільш швидкозростаючий інтернет-феномен в історії, вперше заявив про себе перед 100 мільйонами людей. Ролик, створений відомим креативним агентством Crispin Porter + Bogusky, був розрахований перш за все на селебрітіз і мав за мету заохочення людей робити пожертви на важливі цілі. Натомість він був сприйнятий як безглузда дурня з неприємним расистським присмаком. Це змусило генерального директора Groupon Ендрю Мейсона оприлюднити заяву, в якій сказано: «Ми ненавидимо себе за те, що образили людей. Нам дуже шкода, що ми це зробили. Повірте, це останнє, чого ми хотіли». Реклама проіснувала в ефірі менше тижня, але вона продовжує жити в переліку найгучніших рекламних фейлів за всю історію Super Bowl.
«ДЖОН КАРТЕР» (2012)
Діснеївський блокбастер за мотивами науково-фантастичного роману Едгара Райса Берроуза, відзнятий зіркою Pixar Ендрю Стентоном, здавалося би, мав всі шанси на успіх. Але з самого початку щось пішло не так. Думки про причину провалу фільму різняться. Дехто звинувачує надто заплутаний сценарій, хтось — невдалий трейлер або просто той факт, що книга-першоджерело була написана автором Тарзана і глядач чекав чогось зовсім іншого… Як визнав колишній маркетинг-директор Disney: «Це одна з найгірших маркетингових кампаній в історії фільмів». Той факт, що фільм коштував 250 мільйонів доларів, а прибуток від прокату склав лише 30 мільйонів, безумовно, підтверджує цю думку.
AT&T 9/11 TWEET/PRODUCT PLACEMENT (2013)
Є такий час, коли краще просто промовчати. Такою датою є 11 вересня, і більшість брендів добре це усвідомила. Але траплялися прикрі винятки. У 2013 році компанія AT&T виклала у твіттері це фото. На фото рука тримає телефон, на дисплеї якого видно меморіальні прожектори на честь Всесвітнього торгового центру. Реакція була миттєвою, люди в Twitter та Facebook зацькували телекомунікаційну компанію за те, що в такий день вона втиснула свою рекламу. Пост було знято протягом години, компанія вибачилась, проте широкого висвітлення у ЗМІ цього провалу оминути не вдалося.
NATIONWIDE «BOY» SUPER BOWL (2015)
Всьому свій час і місце. Super Bowl, наприклад, це час розваг та веселощів. Футбол! Пиво! Закуски! Що ще? Тому поява соціальної реклами Nationwide про хлопчика, який загинув у результаті автомобільної аварії, спромоглася повністю вибити з настрою мільйони вболівальників і зіпсувати все задоволення від Super Bowl. Похмурий тон реклами та тема смерті дитини взагалі були настільки недоречними, що хвиля негативу змусила компанію виступити з поясненням мотивів розміщення такого ролика. Але в маркетингу є правило: якщо вам доводиться пояснювати свою рекламу, ви вже програли.
SUBWAY: ГРА «JARED’S PANTS DANCE» (2015)
Одна з найгірших кампаній за всю історію маркетингового промо — це кампанія онлайн-гри «Танцюючі штани Джареда», яку розробив Subwaу. Річ у тому, що «обличчя» рекламної кампанії гри, актор Джаред Фогл, саме в час розкрутки кампанії був звинувачений в педофілії та провину свою визнав. Упс? Ще й який!
JUICERO (2016)
Суперінноваційна соковижималка, підключена до Wi-Fi, вартістю 700 доларів США, яка вичавлює сік із спеціальних пакетів з фруктами та овочами. Але високочолі розробники з Силіконової долини тут перемудрили самих себе, а всіх інших — насмішили. Дуже скоро користувачі виявили, що ви можете отримати рівно стільки ж соку, просто стискаючи торбинки с овочами вручну. Хвилю знущання, яка піднялася в інтернеті, навіть важко уявити. Проєкт коштував інвесторам 120 мільйонів доларів, а проіснував всього 16 місяців.
КЕНДАЛЛ ДЖЕННЕР У РЕКЛАМІ PEPSI
Скажіть слова «Кендалл Дженнер» і «Пепсі», і люди миттєво згадають. Про що ролик? Хтось десь там протестує проти расизму, тут з’являється Кендалл Дженнер, яка дає поліцейському бляшанку пепсі, і проблему расизму вирішено. Негативне сприйняття надто легковажного ролика змусило Дженнер вибачитись, а для брендів послужило темою для обговорення того, наскільки важливо для іміджу бренду враховувати різноманітність думок та позицій у суспільстві. А сам ролик, схоже, досить довго буде в списку найгучніших рекламних фейлів.
HEINEKEN «SOMETIMES, LIGHTER IS BETTER» (2018)
І знову тема расизму. Бармен помічає світлошкіру жінку, розчаровану підрахунком калорій її білого вина, тому він відкриває пляшку Хайнекен Світле і просуває його прилавком до молодої жінки. Пляшка оминає людей з чорною та коричневою шкірою і на екрані з’являється слоган «Іноді, чим легше, тим краще». Ролик помітили, коли відомий репер Chance піддав його жорсткій критиці та змусив компанію вибачитися в офіційній заяві.
NORTH FACE WIKIPEDIA «HACK» (2019)
На перший погляд, це здавалося таким дотепним. Бренд The North Face та його бразильське агентство Leo Burnett Tailor Made похвалилися тим, як бренд красиво хакнув Вікіпедію, щоб розмістити зразки своєї продукції на відкритих сторінках таких туристичних об’єктів, як перуанська Мачу-Пікчу, бразильський державний парк Гуаріта та шотландський острів Скай. У результаті це ще більше погіршило довіру до інтернету та декларованої некомерційності деяких ресурсів, а також зміцнило найгірші припущення про професійну аморальність маркетологів.
Пропонуємо вам також декілька добірок цікавих та креативних кампаній:
- 6 прикладів інноваційного маркетингу від телеком-компаній;
- 6 VR-кампаній, що апелюють до емпатії та фантазії;
- 6 кампаній, які доводять, що безбар’єрність та інклюзивність стають важливою темою для світової креативної спільноти.