PR-менеджерки комунікаційної агенції Prcom Оксана Кучерява та Олеся Тетяноха радять колегам-комунікаційникам літературу для покращення своїх професійних скілів, загальної ерудованості та просто для натхнення.
Марк Лівін: «Сторітелінг для очей, вух і серця»
У сучасному світі навичка гарно писати давно перестала бути прерогативою журналістів та письменників. Сьогодні кожен, хто хоче просувати свій бізнес чи лобіювати певні ідеї, на щастя чи на жаль, змушений перебувати в інформаційному полі. А для цього потрібно стабільно випускати контент. Мало писати грамотно чи фахово, важливо писати зрозуміло, влучно та цікаво — саме це допоможе вашим текстам не загубитись у шаленому потоці інформації, а в ідеалі — зачепити настільки, щоб аудиторія сама очікувала та відслідковувала вихід нових матеріалів.
Досягти такого мистецтва нелегко, але можливо. В книзі Марка Лівіна можна знайти багато інструментів, прийомів та порад, які допоможуть просунутись у розвитку свого письменницького таланту набагато швидше, ніж якщо робити це наодинці. Історія — ключовий інгредієнт для соковитої страви з тексту. Саме через призму цікавої історії варто розкривати будь-яке питання: від складної ядерної фізики до огляду серіалів, вважає автор. До того ж сама книга є чудовим прикладом того, про що пише Марк — читається легко, швидко та захоплююче. Я б сказала, що «Сторітелінг для очей, вух і серця» — маст-хев у колекції сучасного комунікаційника.
Ювал Ной Харарі: «21 урок для 21 століття»
Загальна ерудованість — не просто слова для PR-ників. Кожен, хто хоче професійно працювати у сфері комунікацій, повинен розумітись у всіх галузях життя хоча б поверхово. У часи, коли я ще здобувала освіту, було розповсюдженим твердження про те, що головне — розумітись у своїй професії, а інші предмети/знання, мовляв, це вже не так і важливо. Думаю, ви також зустрічали фрази на кшталт «я гуманітарій, я не тямлю в економіці», або «навіщо мені вивчати географію, я все одно не планую працювати у школі». Можливо, тому й існують інформаційні матеріали, які породжують фейки, дезінформацію чи відверту брехню, внаслідок чого провокують укорінення стигм, дискримінацій та інших соціальних проблем.
«21 урок для 21 століття» — це третя книга з серії видань автора, які змушують задуматись над наріжними питаннями людства. Книга не дає чітких відповідей і не нав’язує ніяких позицій. Але вона розглядає такі питання, як тероризм, націоналізм, релігія, еміграція, зміна клімату та інші з різних сторін, змушуючи читача актуалізувати для себе поглиблення у певні сфери життя. Всі частини книги об’єднані навколо одного питання: куди ми рухаємось далі? На думку Харарі, нас чекає цифрова диктатура та розвиток штучного інтелекту. Не найоригінальніші тези, згодна, але цінність думок автора полягають саме у тому, що він розвиває свої припущення у сторону прогнозу нових криз та викликів, які нас чекають у найближчому майбутньому. А це вже можливість завчасно підготуватись до них та почати обдумувати план дій.
Дарон Аджемоглу, Джеймс Робінсон: «Чому нації занепадають»
Хочу порадити саме цю книгу для прочитання колегам-комунікаційникам з декількох причин. По-перше, такий лаконічний екскурс в історію різних народів дає можливість розкласти по полицях свої уявлення про відмінності та схожості різних націй і країн, а відтак і ринків. По-друге, процеси глобалізації диктують нам потребу вилазити зі своєї інформаційної мушлі та взаємодіяти з закордонними експертами, а для цього потрібно розумітись у нюансах різних світобачень. І по-третє, аби розвивати український ринок комунікацій, варто чесно визнати свої помилки минулого, сфокусуватись на наших ментальних перевагах і користуватись успішними інсайтами країн, чий рівень ВВП значно перевищує за наш.
Для мене було відкриттям думка про те, що на успіх країн не впливають культура, клімат чи географічне положення. А що ж тоді впливає? Я не спойлеритиму і залишу вам задоволення самим про все дізнатись. До речі про задоволення: незважаючи на те, що нонфікшн-література не завжди читається легко через перенасичення фактів та пояснення складних процесів, саме ця книга видалася мені напрочуд доступною. Якби не знати, що описані у творі факти не є справжньою історією людства, можна подумати, що у вас у руках знаходиться пригодницький роман.
Ел Райс і Джек Траут: «Маркетингові війни»
Книгу позиціонують як світовий бестселер для нової генерації маркетологів. У ній представлені стратегії й механізми маркетингу через призму справжньої військової справи на основі праці Карла фон Клаузевіца «Про війну». Так, автори дійсно заморочились над подачею і зобразили буквами картину, де маркетинг — це війна.
Ел Райс і Джек Траут упевнені: не існує єдиного способу ведення маркетингової війни, їх існує принаймні чотири у так званому «стратегічному квадраті»: 1) оборонні бойові дії, призначених для лідерів ринку; 2) наступальні бойові дії, призначені для компаній, що займають другу позицію; 3) удари з флангу, призначені для менших компаній; 4) партизанська війна, призначена для місцевих чи регіональних компаній. Усвідомлення того, який вид бойових дій необхідний, — це найперше та найважливіше рішення, яке вам слід ухвалити.
Не обійшлось і без наочних прикладів: автори аналізують дії провідних компаній світу в найвідоміших сутичках брендів: бургерну (McDonald’s і Burger King), пивну (прорив Budweiser, Heineken і не лише), за колу (Pepsi-Cola і Coca-Cola) та інших. Своєрідна історія «як було й як було б, якби…».
Майкл Аун: «Це ж клієнт, дурнику!»
Продовження назви — «34 корисні поради клієнтоорієнтованому бізнесмену». Автор — бізнесмен, переможець чемпіонату світу з ораторської майстерності, який проявив себе в сферах страхування, нерухомості й не тільки. Текст читається легко, ніби слухаєш розповідь хорошого друга під час чаювання. Хоча деколи заводить у дебрі спікерства й страхової справи, але лише в якості прикладу й розкриття досвіду. Тут ви знайдете рекомендації про комунікацію з клієнтами, як потенційними, так і постійними, і навіть майже втраченими. Як реагувати в кризових ситуаціях, як перемагати конкурентів з сильним іменем, як формувати команду.
Після прочитання ви володітимете й цікавою статистикою. Наприклад, кожен щасливий покупець розповість у середньому п’яти особам про свій позитивний досвід, але якщо його досвід був негативним — ним він поділиться вже з десятьма людьми. Водночас 95% незадоволених клієнтів знову стануть відданими, якщо на їхні скарги відреагують добре та швидко. Як саме — розповідає Майкл Аун.
Говард Шульц: «Історія Starbucks»
Історія успіху, яка стала бестселером New York Times. Говард Шульц — американський бізнесмен, саме він привів Starbucks до всесвітньої слави. У 1987 році Говард викупив компанію у засновників, попередньо пропрацювавши в ній на позиції керівника відділу маркетингу. З того часу бренд почав активно охоплювати павутиною ввесь світ, перш за все — завдяки якісному менеджменту. Я не фанат кави Starbucks, але історія створення справжнього культу навколо бренду мене зачепила. Кейс стане в нагоді топ-менеджерам, підприємцям і тим, хто планує відкривати власну справу. Щоб мислити масштабніше, нарощувати свій бізнес, нести соціальну місію і створити міцну культуру споживання продукту.
Фото в заголовку: Laura Kapfer / Unsplash
Читайте також: Корисна добірка книг для комунікаційників і маркетологів від команди Prcom на час карантину.