Коли понад десять років тому було оприлюднено плани будівництва «M+», багато хто зі світу мистецтва Китаю зітхнули з полегшенням. Вони сподівалися, що Гонконзький музей міг би створити безпечний простір для тих типів ризикованих, політично заангажованих творів мистецтва, які неможливо було показати в галереях Пекіна та Шанхая через цензуру.
Після введення торішнього суперечливого закону про національну безпеку, який криміналізує підривну діяльність, тероризм і змову з іноземними силами, Гонконг зазнав помітних культурних і політичних змін. Критики стверджують, що широкомасштабне законодавство використовувалося для придушення інакомислення та обмеження свободи вираження поглядів, приводячи раніше вільну територію у відповідність з іншими китайськими містами.
Лише минулого місяця Університет Гонконгу наказав видалити зі свого кампусу знамениту скульптуру «Стовп сорому», що створена для пам’яті жертв різанини на площі Тяньаньмень 1989 року, після того, як кілька членів (нині розформованої) продемократичної групи, якій належали роботи були заарештовані. У жовтні був прийнятий новий закон про цензуру кіно.
Підтримувана урядом установа, де зберігається понад 1500 творів сучасного китайського мистецтва, у тому числі близько двох десятків художників-дисидентів, «M+» є гучним тестом художніх та кураторських свобод міста.
Музей «M+» відкрився шістьма тематичними шоу на 183 000 квадратних футів виставкової площі. З них «Колекція M+ Sigg: від революції до глобалізації» представляє те, що, можливо, є частиною опору музею: найбільша та найповніша у світі колекція сучасного китайського мистецтва з 1970-х до 2000-х років.
Пожертвування та частковий продаж 1500 предметів від відомого колекціонера та колишнього посла в Китаї Улі Сігга поставили музей «M+» на карту у 2012 році, перетворивши його зі звичного музею на серйозного світового гравця у сфері мистецтва. Але його зміст також викликав складні запитання як для кураторів, так і для політиків.
Звертаючись до журналістів голова управління культурного району Західного Коулуна Генрі Тан підкреслив, що музей «підтримуватиме та заохочуватиме свободу художнього вираження та творчості», забезпечуючи, щоби «всі виставки відповідали законам… включаючи Закон про національну безпеку».
Попри політичний тиск, Улі Сігг сказав, що «M+» все ще є найкращим домом для його колекції, яку, на його думку, слід виставляти в Китаї, якщо не на материку.
«Я все ще думаю, що це так: китайці можуть зараз або з часом побачити своє мистецтво, з яким вони ще не дуже знайомі, — сказав він. — Можливо, сьогодні ми не можемо показати все, але одного дня я впевнений, що можна буде показати всю колекцію».
Читайте також:
Рідкісна акварель Девіда Аллана із зображенням чорної жінки, придбана Національними галереями Шотландії