• Про проєкт
  • Контакти
  • Логін
CreativityUA - Official CIAU Media
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
Головна Історії

Нижнє Селище на Закарпатті зі швейцарським смаком та туристичними принадами

18 Січня, 2022
Час прочитання: 3 хв.
A A
Нижнє Селище на Закарпатті зі швейцарським смаком та туристичними принадами
Share on FacebookShare on Twitter

Якість води, продуктів, їжі, якість музики, оточення та спілкування… У Нижньому Селищі не тільки самі знають і живуть за своїми простими правилами, а й передають їх іншим, відтак, село стало таким собі центром розвитку на Закарпатті. Перебуваючи тут та спілкуючись із цими людьми, переконуєшся — що в реаліях сучасної України можна жити в селі так, аби тобі заздрили навіть у Києві й переїжджали сюди розводити кіз, корів і собак. У чому штука? Найперше, пояснили нам у Нижньому Селищі, треба захотіти, а потім об’єднатися задля спільної мети. Тоді вийде крутий результат…

Швейцарський сир Петра Пригари

Близько 9 років пройшло від ідеї до її втілення. Шукали партнерів і обладнання, Петро Пригара їздив у місцевість Глюєр до Швейцарію на навчання. Там він власноруч, без автоматизації, два місяці робив сир у літньому гірському господарстві. До речі, знаменитий сир Глюєр виготовляють з молока корів, які пасуться на альпійських луках, на висоті 1400 метрів.

Потім ще 4 місяці пан Петро вчився на заводі, виробничі потужності якого були у 100 разів більшими, ніж у попередній сироварні. Ще тиждень — у бактеріологічній лабораторії в Базелі, аби в тонкощах зрозуміти характер примхливого продукту.

«Ані в сучасній Україні, ані в колишньому Союзі сири за швейцарською технологією не виготовлялися», — розповідає Петро Пригара.

На сироварні працює менше 10 людей. Взимку вони переробляють до півтонни, а влітку — понад тонну молока щодня. Отримують з нього сири різних типів, відмінних і за смаком, і за консистенцією. Спробувати і подивитися як роблять сир по-швейцарськи, охоче приїздять туристи.

Швейцарські сири — особливий продукт, інколи дуже різкий на смак. До цього готові не всі українські споживачі. А от у Швейцарії таким сиром ласують разом з чаєм замість тістечок — на десерт.

Після років підготовки у березні 2003 року сироварню запущено.
Продукція Петра Пригари стала бажаною на всіх туристичних ярмарках, фестивалях, що проводяться в Закарпатті. А посольство Швейцарії навіть запросило карпатський продукт на виставку-продаж у Київ.

Інна Пригара з власним сиром

Донька Петра — Інна Пригара, яка працює над маркетинговою стратегією сироварні, навіть створила сорт власного сиру — «Менчул». Мати свій сир — це вважається «круто» для сировара.

Бювет і водогін на грантові кошти

Створення сироварні сприяло побудові водогону на початку 2000-х років. Побудували на кошти європейського гранту за умови, водою зможуть користуватися лише соціальні об’єкти в селі, а не приватні господарства.

Тому до водогону підключені, крім сироварні, сільський бювет, школа, садочок і пекарня, але не підключене жодне дворогосподарство.
Люди набирають собі воду в бюветі, до 2 тонн на день, особливо влітку, тоді перед бюветом навіть черги бувають, бо останніми роками у людей вода в криницях пропадає.

Зараз однією з найзатребуваніших екскурсій на Закарпатті є відвідування швейцарської сироварні. Аби збільшити потік туристів до селища і сироварні, місцева громада почала думати про розширення пропозиції туристичного продукту та інфраструктури.

Почали з організації музичного фестивалю «Селиська співанка», ідея якого вже вичерпала себе. У свій час на цей фест до нас приїжджали Даха Браха, Mad Heads, Олег Скрипка. Згодом стартували фестивалю дитячих театральних колективів «Птах», який організовують раз на 2 роки, аби він вийшов максимально якісним і насиченим.
Тут відбуваються яскраві народні гуляння та навіть запалюються зірки. Такі, як фольклорний ансамбль «Гудаки», фронтменом якого є австрієць Юрген Крефтнер. Зі своїми «Гудаками» він об’їздив пів-Європи ( «Гудаки» мають звання кращого фолк-гурту Європи за 2010 рік).

Гудаки та кооператив Юргена Крефтнера

Наприкінці 90-х Юрген Крефтнер у пошуках життєвого шляху вирішив розширити межі свого ідеального світу. За справжнім фольклором приїхав до України, побував на Закарпатті, закохався в українку і лишився. Саме з цього почалося створення з парою однодумців у Нижньому Селищі невеликої комуни «Лонго Май», осередку змін.

Юрген Крефтнер

У Нижньому Селищі Юрген Крафтнер організував автентичний хостел з оригінальною системою очистки та фільтрації води та системою водозбору дощової води та багато іншого.

Єдина крамниця локальних продуктів те ресторан slow food

Поруч із сироварнею з’явилася перша і поки єдина на Закарпатті крамницю локальних продуктів «Селиський ракаш».
Також біля сироварні нещодавно відкрили ресторан за модним у Європі принципом slow food «Ґелета», де готують виключно із локальних продуктів (slow food — антиспоживацький рух, що сприяє вживанню місцевих продуктів і традиційної їжі. Був заснований Карло Петріні в Італії 1986 року).

Топанки й топанчарня

Стартує й нестандартний крафтовий бізнес — у селищі з’явиться майстерня з вичинки шкір — «Приватна топанчарня» (топанки — взуття, діал.). Головний тут — майстер-кожум’яка, колишній військовий Богдан Дерев’яга. Він вичинює шкури, робить із них ексклюзивне взуття, ремінці, череси (широкі традиційні пояси) та сумки.

Богдан Дерев’яга

Французьке м’ясо Ореста Дель Соля

Відомий на Закарпатті француз Орест Дель Соль — виробник крафтових м’ясних виробів, які закуповують дегустаційні зали та ресторани по всій країні. Орестова ферма «Зелений Гай» заснована в 2006 році та входить до асоціації кооперативів «Лонго Май» (у назві — давня провансальська приказка-побажання довгого життя) — мережі сільськогосподарських комун по всій Європі. Орест працює тут із дружиною Йоланою, для допомоги винаймають сусідів. На фермі вирощують свиней, тримають корів, а з молока кіз роблять м’який сир. Ферма органічна — це означає, що тварин вирощують природним шляхом і не годують біодобавками й антибіотиками.

Орест Дель Соль

Орест каже, що його свині повинні бути щасливі, тому створив їм для цього всі умови. «Перше, що має бути — це доступ до землі. Свині, природно, люблять рити, і вони це роблять не лише задля задоволення, вони їдять землю та отримують із неї необхідні мікроелементи», — каже Орест.
Якщо покласти їх на бетон — це все треба давати з хімії. А це не наш принцип.

Мріє пан Орест побудувати систему водопроводу та очищення води у селі.

Громада живе новими ідеями розвитку

Коли будувалася сироварня, у селі фактично працювала лише середня та музична школи, два продуктові магазини, амбулаторія та сільрада. Зараз тут, крім сироварні, є пекарня, кондитерський, м’ясопереробний та цех, де ліплять вареники, три ферми плюс четверта — равликова, є два будівельні магазини, міні-завод залізобетонних конструкцій.

Тут постійно відкривається щось нове: люди бачать позитивний приклад у і не бояться його повторити. Навіть підприємці з інших сіл відкривають бізнес саме тут.

Об’єднатися заради спільної мети

На запитання до активістів громади: як прийшли до такого успіху — кажуть, що треба захотіти, а потім об’єднатися задля спільної мети. Тоді вийде крутий результат — водогін, сироварня, ресторан, приватна ферма та будь-що інше, потрібне і корисне.

Джерело 1

Джерело2


Читайте також:

Промоція за 5 копійок та громада-рекордсмен. Як Комінтернівське стало Доброславом

Теги: крафткреативні громадикреативністьсуспільство та державатуризм

СХОЖІ ПУБЛІКАЦІЇ

У центрі культури й сенсів: що обговорювали на 18-му Українському маркетинг-форумі
Бізнес та Інновації

У центрі культури й сенсів: що обговорювали на 18-му Українському маркетинг-форумі

12 Травня, 2025

29–30 квітня у Києві відбувся 18-й Український маркетинг-форум — щорічна подія у галузі маркетингу та комунікацій. Цьогоріч захід пройшов під гаслом «Сенсотворці: шукай своє», відкриваючи дискусію про нову роль бізнесу...

Читати даліDetails

Камери, світло, сенси: 18-й Український маркетинг-форум запрошує шукати своє серед героїв нашого часу

Як увійти до Національного рейтингу креативності комунікаційних агентств 2025

РЕКОМЕНДОВАНО

Відео

135 окремий батальйон ТрО разом із McCANN Kyiv запустив нетипову рекрутингову кампанію

28 Квітня, 2025
Відео

MAUDAU × Університет Чупарського: монстри, каструля і порятунок світу з доставкою

12 Травня, 2025

БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ

Lifestyle-колаборація Win Win Studio та Nebo Ideas Agency
Ідеї

Lifestyle-колаборація Win Win Studio та Nebo Ideas Agency

23 Травня, 2025
Оголошено шортлисти конкурсу Ukrainian Design: The Very Best Of 2025
Маркетинг і Комунікації

Оголошено шортлисти конкурсу Ukrainian Design: The Very Best Of 2025

19 Травня, 2025

Про медіа

CreativityUA – ми пишемо про креатив, що трансформує бізнес, змінює людину та розвиває суспільство. Надаємо можливість брендам та особистостям ділитись досвідом та цікавою інформацією. Тримаємо в курсі важливих новин креативних індустрій і надаємо майданчик для поширення свіжих думок.

Тематичні напрями

  • Творчість і дизайн
  • Бізнес та Інновації
  • Маркетинг і Комунікації
  • Культура і Життя
  • Наука і Технології
  • Розвиток і Ефективність
  • Суспільство та Держава
  • Фестивалі та можливості
  • Відповідальність

Контакти

Відділ реклами

Імейл редакції

+380 44 221 6131

Новини Каннських Левів в Україні

Cannes LIONS 365  |  LIONS Live

Подкаст Creative Digest

Soundcloud  |  Apple Podcasts |  Google Podcasts

Ми у соцмережах

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Політика конфіденційності

З поверненням!

Увійдіть з логіном Facebook
Увійдіть з логіном Google
OR

Увійти в обліковий запис

Забули пароль?

Відновіть свій пароль

Будь ласка, введіть своє ім'я користувача або адресу електронної пошти, щоб скинути пароль.

Увійти
Немає результатів
Переглянути всі результати
  • РУБРИКИ
    • Ідеї
    • Інсайти
    • Ремесло
    • Бізнес
    • Люди
    • М’язи
    • Тренди
    • Натхнення
  • ТЕМАТИКА
    • Маркетинг і Комунікації
    • Бізнес та Інновації
    • Творчість і дизайн
    • Культура і Життя
    • Розвиток і Ефективність
    • Наука і Технології
    • Суспільство та Держава
    • Фестивалі та можливості
  • СПЕЦПРОЄКТИ
    • Cannes Lions 365
    • LIONS Live
    • Креативний дайджест
    • Філософський Сад
    • Комунікації для культурних менеджерів
    • Знакові проєкти України
  • ТИП МАТЕРІАЛУ
    • Новини
    • Добірки
    • Історії
    • Точка зору
    • Інтерв’ю
    • Аналітика
    • Відео
    • Події

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Цей вебсайт використовує файли cookie. Продовжуючи користуватися цим вебсайтом, ви даєте згоду на використання файлів cookie. Відвідайте сторінку Політика конфіденційності.