Продовжуємо знайомитись і знайомити вас з молодими українськими креаторами. Сьогодні про свою професію, її переваги та недоліки розповідає Михайло Головачко, Head of Design у Havas Kyiv Design. А також Михайло дає поради початківцям про перший досвід роботи, адаптацію в команді, пошук ідей та знання, якими повинен озброїтись графічний дизайнер.
Як правильно зветься моя професія
Я працюю на позиції Head of Design в агентстві Havas Kyiv Design. За професією — графічний дизайнер.
Що входить у мої обов’язки
Моя робота об’єднує у собі функції дизайнера та менеджера, так як я очолюю дизайн-команду Havas Kyiv Design і відповідаю за результат. Робота з брифами й завданнями, які до нас надходять, їх оцінка, планування процесу та дедлайнів, розподіл завдань у команді, оцінка результату й презентація проєкту клієнтові — все це входить у мої обов’язки. Важливою частиною є також підтримка духу команди та менторство. Я завжди готовий навчити, розповісти, допомогти й направити, коли у колег виникають запитання або складнощі. Варто додати, що на позиції Head of Design потрібно вміти доносити здорову критику команді так, щоб діалог з приводу результату надихнув і вмотивував фахівця зробити ще краще.
Ну, і крім усього, я й сам паралельно працюю над створенням проєктів для наших клієнтів.
Кейс, яким пишаюсь найбільше
За 15 років роботи було реалізовано дуже багато різних проєктів, і кожним із них можна по-своєму пишатися і кожному з них я вдячний за отриманий досвід. Подивитися кейси нашої команди можна в шоурілі за 2019 рік.
Але, я впевнений, проєкти в майбутньому будуть ще кращі, тому далі — більше.
Переваги та недоліки професії графічного дизайнера
Взагалі в творчих професіях, неважливо дизайнер ти або ж інший фахівець, присутні моменти «творчого стресу» або, іншими словами, відчуття тривоги, коли ти в процесі роботи і переживаєш за результат. Але, наприклад, у мене з досвідом це почуття трансформувалося швидше в адреналін і кайф, коли ти вже хочеш відчути переживання за свою роботу і сприймаєш його як щось позитивне. Тому я б не сказав, що «творчий стрес» зовсім уже недолік професії. Залежить від його ступеня і того, чим він викликаний. Адже творчий процес потребує комфортного, спокійного становища без дедлайнів на «вчора». Звичайно ж, без дедлайнів нікуди, але вони повинні відповідати обсягу завдання. У кожну роботу дизайнер вкладає частину себе і необхідно дати йому можливість і час на те, щоб зробити свою роботу добре, починаючи з ідеї і закінчуючи її втіленням.
Якщо ж говорити про явні переваги, то своєю роботою графічний дизайнер, крім того, що допомагає вирішувати певні завдання бізнесу, робить світ просто красивішим. У всіх сферах нашого життя. Чи то продукт на полиці супермаркету, чи то зовнішній вигляд банку або сайт вашого улюбленого бренду. Друге — можливість працювати з компаніями з абсолютно різних індустрій, а також отримувати абсолютно різноплановий досвід і знання, які тільки допоможуть вам розвиватися ще швидше.
Куди молодому дизайнеру йти за першим досвідом?
Все просто, на роботу. При цьому не варто вибирати легший варіант, тому що чим сильніше буде перше гартування роботою, тим крутіше. Коли тебе кинули в «пекло», де все горить і ти в вогні, — починаєш швидше навчатися. У тебе немає часу на довгі роздуми, доопрацювання по сотому разу і так далі. Намагаєшся з першого разу вирішити задачу якомога правильніше і якісніше, схоплюючи на льоту.
На мій погляд, перший досвід краще проходити не в щадному режимі, щоб твоя перша робота стала справжнім челленджем, і була можливість максимально зануритися у професію.
Яка освіта must have?
В Україні є вузи, які викладають основи графічного дизайну, але це лише невелика частина необхідних знань, і, варто зазначити, що їхні програми вже досить застарілі. Наприклад, коли я починав, навчався всьому на практиці і з часом приходив до всього самостійно. А зараз відкрилося багато шкіл, курсів і менторських лекцій, які допоможуть навчитися графічному дизайну. Але важливо розуміти, дизайн — це ж і про мислення, а не тільки про практичні навички. Тому шукайте школи або фахівців, які спрямують і допоможуть розвинути «правильне» дизайн-мислення. Багато в чому саме від цього буде залежати ваш майбутній успіх.
Про процес пошуку ідей: скільки займає часу? Це робота в команді чи краще одному? Як відрізнити гідну ідею від божевілля?
Іноді ідея може народитися навіть під час брифування з клієнтом, а далі її потрібно буде розвинути і придумати, як реалізувати. Але найчастіше цей процес більш тривалий і залежить безпосередньо від завдання і його складності. Немає якоїсь середньостатистичної цифри.
З приводу роботи в команді або одному — залежить суто від людини. Може бути як завгодно, адже насамперед важливий результат. Мені особисто зручніше працювати одному, але я люблю обговорювати ідеї з колегами в процесі. Мені здається, що для команди круто, коли кожен проєкт обговорюється з усіма. Так можуть народитися більш ефективні рішення і абсолютно новий погляд.
Як відрізнити хорошу ідею від божевілля? А навіщо їх розрізняти? Рішення в першу чергу повинно відповідати завданню і підходити клієнту в цілому. І якщо твоя божевільна ідея вирішує завдання і підходить клієнту, то це ж круто!
Що повинен знати та чим цікавитись молодий дизайнер?
Теж все просто — цікавитися потрібно всім. Дизайнер живе своєю професією кожен день. Я на вихідних можу сидіти переглядати світові кейси, читати новини та інтерв’ю. На роботі також присутній постійний процес розвитку надивленості, коли ти вивчаєш ринки та кейси. Навіть все, що ви бачите по дорозі додому, — частина нових знань, тільки придивіться. Адже дизайн всюди і все, що вас оточує і запам’ятовується — може надихнути в майбутньому.
Що ще важливо, так це формування естетичного бачення. Ходіть на виставки, дивіться фільми, слухайте різну музику. Це те, що ви збираєте по шматочках і таким чином формуєте свій смак, бачення, без яких дизайн неможливий. Потім ваш мозок використовує всі ці накопичені знання для вирішення завдання.
Виходить, що чим більше різноманітного досвіду і навичок, тим краще. Тому пробуйте різні хобі, спілкуйтеся з різними людьми і це теж позитивно відіб’ється у вашій роботі.
Як дизайнеру-новачку адаптуватись у команді?
Спілкуватися з командою і не замикатися у собі. Наприклад, ми з командою постійно спілкуємося і не тільки в рамках робочого часу та про робочі питання. Ми знаємо один одного і від цього наша команда стала тільки більш згуртованою у роботі.
Як трансформується професія графічного дизайнера ще через 10 років? До чого готуватися молодим та що освоювати вже зараз?
Я думаю, що через десятиліття буде важливо мати безліч додаткових навичок і не зупинятися на одній спеціалізації. Глобалізація сприяє зростанню конкуренції і, наприклад, бути впевненим, що ти завжди будеш робити тільки дизайн упаковок для алкогольних брендів, не можна. Як показав цей рік, зміни можуть бути стрімкими і додаткові навички ніколи не завадять.
Поради початківцям
Будьте відкритими: до нового досвіду, до нових знань, до нових людей, до нових завдань, до конструктивної критики. І ніколи не бійтеся челленджів!
Раніше Senior Creator Havas Digital Kyiv Юлія Боргуленко розказала про закулісся, переваги та недоліки професії креатора. А також поділилась порадами для початківців про адаптацію в команді, процес пошуку ідей та знання і вміння, якими повинен креатор озброїтись.