• Про проєкт
  • Контакти
  • Логін
CreativityUA - Official CIAU Media
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
Головна Інтерв'ю

«Ми розказуємо про науку простими словами». Кирило Бескоровайний про маніпуляції в інтернеті, подкасти та секрет успішної махінації

24 Грудня, 2021
Час прочитання: 4 хв.
A A
«Ми розказуємо про науку простими словами». Кирило Бескоровайний про маніпуляції в інтернеті, подкасти та секрет успішної махінації
Share on FacebookShare on Twitter

Науково-популярне медіа «Куншт» займається просвітою своїх читачів та наочними демонстраціями оманливих технологій у форматі подкастів, курсів та статей. Співзасновник медіа Кирило Бескоровайний розповідає як саме не потрапити на гачок шахраїв та убезпечити себе.

Для початку розкажіть про ваше науково-популярне медіа «Куншт», на базі якого ви і створили подкаст «Пост правди».

Ми розказуємо про науку простими словами, залучаючи до цього ілюстраторів, художників і дизайнерів. Створюємо продукт, який було б цікаво дивитися, слухати, читати. Зазвичай є стереотип, що наука — це щось складне й незрозуміле, а ми навпаки створюємо щось доступне для сприйняття. Ми зацікавлені в тому, щоб наша аудиторія, глядачі, слухачі постійно пізнавали світ, розширювали свій світогляд, керувалися критичним мисленням. Як медіа, ми й розважаємо, і несемо користь.

Як діячі креативних індустрій можуть доєднатися до вашої діяльності та які продукти варто створювати для цього?

Давайте я проілюструю прикладом. Нещодавно ми запустили сезон подкасту про магічне мислення «До ворожки не ходи», його можна слухати на всіх подкаст-платформах. Ми дуже хотіли додати мистецьке обрамлення до цього подкасту, тому запросили до участі хор «Київ». Композитор, лауреат Шевченківської премії Віктор Степурко взяв народну пісню «Проведу я русалочок» і на її основі створив свою пісню для хору, а Камерний хор «Київ» під керівництвом Миколи Гобдича спеціально для нас записали цю композицію. Тому, у кожному подкасті ми використали хорові композиції, які налаштовують на містичний лад.

Оскільки наш подкаст спростовує різні паранормальні явища, ми намагаємося знайти пояснення, наукове обґрунтування різним віруванням: магічним, нумерологічним. Кожен випуск подкасту пояснює, чому це не працює й що насправді працює, трошечки розповідає про науковий метод, трохи про перевірку інформації, про певні когнітивні викривлення.
В одному епізоді ми розказуємо про парейдолію — це наша, еволюцією виплекана, функція мозку групувати речі разом у певні сенси.

Наприклад, якщо ви ставите дві крапки та дужечку, ви одразу бачите обличчя (смайлик), хоча, по суті, це лише дужка і дві крапки. Ця функція була корисна нашим пращурам, вони бачили якісь обриси хижої тварини й це рятувало їм життя. Зараз ця функція може проявляється в не дуже небезпечні моменти, коли ми можемо умовно дивитися на хмари, уявляти собі слоненяток, обличчя, або ж навпаки ми можемо побачити паранормальних істот, а це лише когнітивне викривлення.

Як ще діячі креативних індустрій можуть доєднатися до вашої діяльності?

Подивитися наші курси, який ми створили спільно з платформою «Дія. Цифрова освіта». До цього в нас теж мистецький підхід, ми через історії, картинки, ілюстрації розказуємо про різні теми для того, щоби складну інформацію запакувати в зрозумілі, прості сенси. Наприклад, курс зі штучного інтелекту для школярів, курс з екологічного життя. Зараз ми запустили курс із програмування для новачків.

Куншт, подкаст

Тепер поговоримо про подкаст «Пост правди». Що надихнуло вас на створення подібного аудіо продукту?

Перший сезон подкасту «Пост правди» ми створили ще рік тому, і вже запустили другий сезон. Надихнуло нас те, що, по-перше, ми багато слухаємо англомовних подкастів, а в Україні не так багато подкастів наративного жанру, коли є певна історія й ми можемо розказати її з різних сторін: з погляду історії, науки, філософії, зробити такий глибокий погляд. А тема медіаграмотності лежить на поверхні, вона супер важлива наразі під час гібридної війни з Росією. Ми бачимо скільки дезінформації ллється в наш інформативний простір. Плюс, зараз пандемія, і фейків щодо здоров’я також багато. Це така інформаційна гігієна, якої необхідно навчатися зі школи навіть, адже це скіли 21 століття, які ми хочемо прививати. Тому подкаст — один з інструментів для порушення цих тем в Україні.

Яка головна мета подкасту?

Озброїти наших слухачів і навчити їх розпізнавати брехню в інтернеті, навчити їх слідкувати за різними уловками й за своїми емоціями для того, щоби не вестися на маніпуляції. Але також ми розуміємо, що нас уже слухають свідомі люди, тому наша другорядна мета — озброїти їх науковим міркуванням, аби вони йшли далі до своїх знайомих, родичів, друзів і розповідали їм ці лайфхаки, інструменти, про які ми говоримо.

У своєму подкасті ви розповідаєте про різноманітні оманливі технології. Розкажіть секрет успішної махінації?

Насправді питання влучне, у нас був проєкт-виставка Data CTRL Centre, яку ми робили спільно з Goethe-Institut Ukraine і Tactical Tech (до речі, це ще один приклад як ми залучаємо різні артефакти, митців у такому виставковому форматі до того, щоби просувати важливі теми). На платформі Data CTRL Centre є різні ігри. Й одна з ігор, які ми залучили на цю виставку називалася Get Bad News. Цю гру створили для того, щоб, умовно граючи в цю гру, ви пробували себе в ролі фейк-мейкера, людина, яка намагається створити імперію фейків в інтернеті. Але, під час гри ви, етап за етапом, розумієте і краще вивчаєте інструменти, які можуть використовувати на вас.

Наприклад:

Підміна — коли в акаунтах замінюють одну букву непомітно для вас і вам здається, що це авторитетне медіа (не «Українська правдА», а «Українська правдИ»).

Емоції — дуже часто ми поширюємо контент, коли ми на взводі. Тому перед тим як почати коментувати щось треба заспокоїтися.

Тролінг — слово походить не від тролів, а від англійського «закидувати приманку й тягнути за гачок». Інструмент налаштований якраз на залучення вас у взаємодію. Тому гасло фейк-мейкера: «Найкращий захист — це напад». Коли ти щось інкримінуєш фейк-мейкерам, вони починають атакувати тебе, що відсторонити від себе цю увагу.

Під час підготовки подкасту ви вивчали багато історій шахраїв та алгоритмів інтернету. Що ви відчували під час дослідження цього матеріалу?

Досить різний спектр емоцій. Інколи було смішно, інколи сумно. Наприклад, історія про доктора Пі, з якої починається наш перший сезон вона й абсурдна і трагічна. Історія досить давня, але через шахрая постраждали й загинули люди. До того ж це була омана на рівні країни, адже ця людина вела передачі, виходила на національних каналах.

У межах подкасту «До ворожки не ходи» ми розказували теж багато історій. З останніх про привидів і те, як їх бачать в українських замках.

Куншт, подкаст

Розкажіть найбільш вражаючу історію, яку ви відкрили для себе під час підготовки та запису подкасту?

Кожен епізод у нас насичений цими історіями, тому одну виділити не можу й буду закликати слухати обидва наші подкасти і «Пост правди», і «До ворожки не ходи», бо кожен по суті починається з історії.

З того, що мене вразило, історія про журналіста, який нині працює в The New York Times. У межах свого дослідження він навів на себе вроки. Згодом, усі негативні події в житті він пояснював тим, що навів на себе вроки, хоча й розумів, що все це не правда.

Або ефект Барнума, який полягає в тому, що якщо якесь передбачення написано достатньо абстрактно, в гороскопах умовно, воно швидше за все підійде власне вам, і ви будете готові в нього повірити, тим паче якщо воно позитивне.

Чому людину так легко ввести в оману?

Тому що ми емоційні створіння. Якщо це використовувати проти нас, то легко вийде нас обдурити. Тому, коли вас кваплять прийняти рішення, якщо ви розумієте, що вас вивели з рівноваги і ви агресивні, треба заспокоїтися, адже в такі моменти дуже легко маніпулювати. У людині емоційне домінує над раціональним.

Як це, знати майже всі варіанти впливу інтернету?

Інтернет дає змогу поширювати, як корисні ідеї, так і негативні, оманливі. У подкасті «До ворожки не ходу» в трейлері ми розказуємо історію. Коли Гутенберг створив спосіб друкарства рухливими літерами, після цього книжки стало більш поширеними в Європі. Це був такий медіум для поширення знань. Натомість книжки Коперника, Ньютона поширювалися меншими накладами, ніж книга «Молот відьом» (про інквізицію відьом). Так само й інтернет використовується і для поширення наукових матеріалі, і для фейків, жахастиків.

Багато людей на сьогодні вже знають як саме алгоритми впливають на них шляхом промоції, пошуку за словами. Як ви вважаєте, чому такі люди продовжують активно користуватися всіма цими мережами та платформами, ігноруючи свої знання?

Є поняття в соціальних мережах «переконливий дизайн». Сама концепція соціальний мереж націлена на час, який би ми їм приділяли. Тому у ютубі є автоматична реклама після перегляду конкретного відео. У Фейсбуці є стрічка новин, яка ніколи не закінчується. Кожного користувача хочуть забрати в цю мережу і тримати там якомога довше. Тим паче є так званий страх щось пропустити, коли здається, що якщо не сидіти в мережі, ми пропустимо якусь можливість.

Яких діячів радите слухати для того, щоби прокачати свій науковий світогляд?

Якщо ви вперше чуєте про «Куншт», раджу вам почитати матеріали на нашому сайті та послухати подкасти: про штучний інтелект «Проєкт інтелект», про медіаграмотність «Пост правди», логічний світогляд «До ворожки не ходи», щотижневий подкаст про пояснення речей із наукової точки зору «Буде тобі наука». Якщо вам подобається те, що ми робимо ви можете стати другом «Куншт», доєднатися до нашої спільноти, де ми щомісяця проводимо зустрічі з різними науковцями.

А загалом, зараз видають багато цікавих книжок українських авторів, подивіться на видавництво «Віхола», Yakaboo Publishing.

Спілкувалася Катерина Леляк


Читайте також:

«Усі стереотипні уявлення від незнання». Катерина Акварельна про нові проєкти Ukraїner, українську ідентичність та шароварщину

Теги: ексклюзивзнакові проєкти Україникреатив

СХОЖІ ПУБЛІКАЦІЇ

MasterZoo представив рекламну кампанію про сни пухнастих особистостей
Відео

MasterZoo представив рекламну кампанію про сни пухнастих особистостей

15 Травня, 2025

Національна мережа зоомаркетів MasterZoo спільно з креативною агенцією Taktika випустила нову рекламну кампанію, присвячену снам домашніх улюбленців. Особливістю промороликів стало поєднання різних технік: зйомка улюбленців, 3D-моделювання, AI-генерування. Для MasterZoo кожен...

Читати даліDetails

MAUDAU × Університет Чупарського: монстри, каструля і порятунок світу з доставкою

MAKE SENSE розробили міжнародну маркетинг стратегію для Motorimpex — українського лідера у сфері гідравліки

РЕКОМЕНДОВАНО

Люди

Дослідження ставок промоперсоналу 2025: значні зміни за чотири роки

16 Квітня, 2025
Маркетинг і Комунікації

GOLDEN DRUM АНОНСУВАВ СКЛАД ЖУРІ

18 Квітня, 2025

БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ

30+ визнаних експертів реклами і маркетингу виступлять на Ukrainian Creative Stories 2025
Інсайти

30+ визнаних експертів реклами і маркетингу виступлять на Ukrainian Creative Stories 2025

13 Травня, 2025
Global Best of the Best Effie Awards: міжнародна можливість для переможців Effie Awards Ukraine
Інсайти

Global Best of the Best Effie Awards: міжнародна можливість для переможців Effie Awards Ukraine

9 Травня, 2025

Про медіа

CreativityUA – ми пишемо про креатив, що трансформує бізнес, змінює людину та розвиває суспільство. Надаємо можливість брендам та особистостям ділитись досвідом та цікавою інформацією. Тримаємо в курсі важливих новин креативних індустрій і надаємо майданчик для поширення свіжих думок.

Тематичні напрями

  • Творчість і дизайн
  • Бізнес та Інновації
  • Маркетинг і Комунікації
  • Культура і Життя
  • Наука і Технології
  • Розвиток і Ефективність
  • Суспільство та Держава
  • Фестивалі та можливості
  • Відповідальність

Контакти

Відділ реклами

Імейл редакції

+380 44 221 6131

Новини Каннських Левів в Україні

Cannes LIONS 365  |  LIONS Live

Подкаст Creative Digest

Soundcloud  |  Apple Podcasts |  Google Podcasts

Ми у соцмережах

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Політика конфіденційності

З поверненням!

Увійдіть з логіном Facebook
Увійдіть з логіном Google
OR

Увійти в обліковий запис

Забули пароль?

Відновіть свій пароль

Будь ласка, введіть своє ім'я користувача або адресу електронної пошти, щоб скинути пароль.

Увійти
Немає результатів
Переглянути всі результати
  • РУБРИКИ
    • Ідеї
    • Інсайти
    • Ремесло
    • Бізнес
    • Люди
    • М’язи
    • Тренди
    • Натхнення
  • ТЕМАТИКА
    • Маркетинг і Комунікації
    • Бізнес та Інновації
    • Творчість і дизайн
    • Культура і Життя
    • Розвиток і Ефективність
    • Наука і Технології
    • Суспільство та Держава
    • Фестивалі та можливості
  • СПЕЦПРОЄКТИ
    • Cannes Lions 365
    • LIONS Live
    • Креативний дайджест
    • Філософський Сад
    • Комунікації для культурних менеджерів
    • Знакові проєкти України
  • ТИП МАТЕРІАЛУ
    • Новини
    • Добірки
    • Історії
    • Точка зору
    • Інтерв’ю
    • Аналітика
    • Відео
    • Події

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Цей вебсайт використовує файли cookie. Продовжуючи користуватися цим вебсайтом, ви даєте згоду на використання файлів cookie. Відвідайте сторінку Політика конфіденційності.