Зараз, коли перед усіма організаціями, великими та малими, постали нечувані досі виклики, креативність та неординарні ідеї стали важливими як ніколи. Але щоб сповна реалізувати свою здатність генерувати креатив, слід добре усвідомлювати, як саме працює креативний процес.
Як показали дослідження, найперша ідея, яка спадає вам на думку, рідко є найбільш креативною. Зазвичай, щоб знайти хоч одну дійсно неординарну ідею, доводиться чимало часу присвятити мозковому штурму, в ході якого ви генеруєте численні ідеї та їхні варіації, перш ніж нарешті знайдете найкращу і найкреативнішу з них.
Але попри все це, більшість людей схильні недооцінювати ту роль, яку відіграє в креативному процесі наполегливість. Існує така хибна думка, яку ми назвали «ілюзією креативного обриву»: хоча в ході генерації ідей креативність у межах однієї сесії або зростає, або зберігається на одному рівні, всі чомусь думають, що вона, навпаки, з часом йде на спад.
Експеримент
Щоб дослідити це явище (і як його можна подолати) ми провели ряд експериментів. Ми попросили людей передбачити динаміку свого рівня креативності, перш ніж генерувати креатив. Ці експерименти передбачали пошуки креативного рішення для різноманітних проблем і охоплювали декілька демографічних груп, зокрема студентів та дорослих фахівців.
В одному такому експерименті взяли участь коміки (професіонали та аматори), яким треба було вигадати дотепні жарти для мультфільму. Вони спробували спрогнозувати власну креативність, а потім отримали для написання жартів стільки часу, скільки забажають. З’ясувалося, що ті з них, які вважали перші ідей найкращими, припинили процес ідеації швидше. Як результат, вони подали менше жартів, з яких менший процент отримав високу оцінку креативності.
Тобто, якщо ви вважаєте що ваші перші ідеї будуть найкреативнішими, ви, ймовірно, припините креативний процес дочасно, так і не знайшовши дійсно найкращі ідеї, на які ви здатні.
Результативність vs. продуктивність
То чому ж люди так часто помиляються, прогнозуючи свою креативність? Справа в тому, що креативники часто (і хибно!) пов’язують результативність з продуктивністю. Коли ми генеруємо ідеї (та й взагалі виконуємо будь-яку роботу, що потребує розумової енергії), продуктивність з часом дійсно знижується. А люди часто вважають, що легкість продукування ідей є ознакою їх високої якості. Тобто людина відчуває, що її продуктивність падає, і їй починає здаватися, що ось ці останні ідеї вже є менш креативними. Але це зовсім не так.
В креативному процесі ті ідеї, що спадають на думку першими, є часто найочевиднішими. Лише копнувши глибше, ви знайдете щось справді оригінальне.
На щастя, «ілюзія креативного обриву» властива не всім креативникам однаково. В тій же серії експериментів учасників спитали, як часто впродовж дня вони виконують креативну роботу. Як виявилося, ті хто виконують креативну роботу частіше, рідше притримуються думки про спад креативності. Власний досвід, вочевидь, такі ілюзії швидко розвіює. Нарешті, ми з’ясували, що, незалежно від попереднього досвіду людини, навіть простого попередження про таку ілюзію часто достатньо, щоб людина її позбулася.
З огляду на результати дослідження ми сформулювали кілька порад, які можуть бути корисними для менеджерів креативних команд.
1. Обізнаність
«Ілюзія креативного обриву», як показали дослідження, явище всюдисуще. Але з нею стає набагато простіше боротися, якщо усвідомлювати її причини. Поясніть природу цієї ілюзії своїй команді. Поясніть, що їхні перші ідеї навряд чи будуть ціннішими за ті, які вони згенерують пізніше. Зробити це можна як у розмові сам на сам, так і в ході колективного обговорення щодо того, як адаптувати робочий процес, щоб припинити надавати надмірного значення першій ідеї.
Можна також нагадати своїм креативним командам, що, коли їхня продуктивність знижується і їм починає здаватися, наче в них скінчилися ідеї, це зовсім не означає, що їхня креативність вичерпано. Адже саме в цей момент їхня свідомість починає розсувати свої когнітивні обмеження та встановлювати нові зв’язки, а це – дві ключові умови, необхідні, щоб генерувати креатив.
2. Наполегливість
Формули, яка б гарантувала вам успіх не існує. Не можна однозначно стверджувати, що «плюс Х процентів часу на ідеацію дасть вам на Y процентів більше креативних ідей». Але є декілька способів пересвідчитися, що креативному процесу присвячуються належні час та увага.
Приділіть креативному процесу більше часу, ніж вам здавалося за потрібне: чи це буде додаткова сесія ідеації, чи більше часу на мозковий штурм, чи навіть запланований буферний час, у який за потреби можна провести додаткову нараду.
Попросіть свою команду генерувати вдвічі-втричі більше креативних ідей, ніж вам може знадобитися (особливо на ранньому етапі ідеації). Агресивна «квота на ідеї» спонукає команду швидко вичерпати очевидні ідеї і перейти нарешті до дійсно нових можливостей.
Поекспериментуйте з креативним процесом вашої команди, оцініть результати і вже на основі цих даних вирішуйте. Наприклад, під час свого наступного воркшопу відстежте, коли саме було згенеровано найкращі ідеї. Належать вони команді, яка присвятила мозковому штурму одну годину чи три? Чи збільшилася кількість висококреативних пропозицій після збільшення квоти на ідеї?
«Ілюзія креативного обриву» – явище типове, але подолати його можна, якщо ваша команда знає про цю ілюзію і готова вдосконалити свій креативний процес. А вищезазначені стратегії допоможуть налагодити такий креативний процес, який цінуватиме ідеї, що виникають на пізніших його етапах.
Автори статті – Лоран Нордгрен, Браян Лукас
Ряд корисних порад щодо пошуку креативних ідей було сформульовано, зокрема, під час онлайн-заходу LIONS Live.