Дизайн — це робота, і закінчивши навчання у дизайнерських школах, кожен студент починає замислюватися, куди йому йти далі: в агентство, студію, або працювати на себе? Про плюси та мінуси кожного варіанту розповідає засновниця й артдиректорка дизайн-студії meta² та проєкту School of Visual Communication Наталія Синєпупова.
Я довгий час займала критичну позицію щодо фрілансу, наполягаючи на тому, щоби випускники йшли в агентство напрацьовувати свій досвід і зв’язки, і тільки потім — організовували особисту практику. Але останнім часом почала її змінювати. Дистанційна форма роботи відкрила нові горизонти, змінила ринкові тенденції та вплинула на стратегії поведінки як замовників, так і дизайнерів.
За даними Payoneer середній дохід українського фрілансера за два роки виріс на 18 %, а замовників стало більше на 25 %. Зважаючи на активний розвиток глобальної взаємодії, вікно можливостей буде відкриватися все ширше…
Мені стало цікаво подивитися на те, що може запропонувати молодому дизайнеру сьогодні кожен із форматів, й ось, що в мене вийшло.
Агентство
Скажу відразу, я поважаю стандарти роботи, експертизу та професіоналізм агентства. Агентство для мене — доказ того, що ти даєш результат, талант і з мізками. В агентство не беруть кого попало.
Різниця між практикою в агентстві, у студії й на фрілансі — у кількості ролей, закритих продуктивно. Робота в агентстві — узгоджена за функціями, кожну з яких виконують фахівці. Плюси офіційних відносин у тому, що вони — офіційні. Із замовниками укладені договори, прописані брифи й тестові завдання, розібрані цілі, описані результати. Агентство встановлює чіткі завдання, показники, дедлайни. Дизайнеру можна зосередитися на головному: створенню дизайну, зануренню в ідеї, осмисленню, креативу, пошуку потрібних рішень.
Як правило, агентство надає клієнту широкий спектр послуг. Це можуть бути як розробка інформаційно-рекламної продукції, так і рекламне просування клієнтської компанії. Ключове слово — компанії. Тобто, це великий замовник, який має стійкий бізнес і бренд.
Бренди йдуть в агентство і платять гроші за експертизу комплексних функцій. Вони хочуть гарантій, хочуть результат. Не готові ризикувати.
Великі агентства мають усередині себе окремі підрозділи, які виконують певні типи роботи: дизайну, креативу, продакшну, діджитал-маркетингу або якісь інші.
Системна організація агентства нагадує взаємодоповнюючі пазли з чіткою бізнес-структурою і вбудованими функціями. Робота значного штату фахівців, повинна бути правильно організована. Люди повинні знати, що їм робити, а їхнє керівництво і власники — як за допомогою команди, задовольнити клієнта й забезпечити собі прибуток.
Поява міжнародних мереж спричинена розпадом Радянського Союзу, як наслідок, прийшли товари з-за кордону і, відповідно, бренди їх виробляють.
Україні потрібен певний час, щоби система, які лишилась ще з часів Союзу, почала виробляти власні товари й послуги. Робочі стандарти дизайнерів у протягом тривалого часу формувалися зарубіжними експатами, які вирощували тут, на місці, нову дочірню гілку.
В агентствах завжди був і залишається досі культ наставництва, менторства, вітаються різні форми внутрішнього навчання. Це дуже важливий момент для молодих, бо є зрозумілі алгоритми процесів, стандарти роботи, підтримка, правильна мотивація, креативна атмосфера та інше.
Студії
Якщо агентства, такі як BBDO, Y&R, Ogilvy, TBWA, McCann і ін., А також студії GRAFPROM, Студія графічного дизайну Юрка Гуцуляка, 3Z Studio на нашому ринку старожили, то локальні студії активно почали рости тільки після зміни економічної, політичної ситуації, а також, після потепління в комунікативному кліматі та глобальному світі.
То малому й середньому бізнесу, якому не по зубах були серйозні бюджети агентств, прийшло усвідомлення того, що дизайн і візуальна комунікація є хорошим інструментом для їхнього власного бізнесу. І вони захотіли отримувати блага за доступні гроші. Так коліщатка в нашій дизайнерської екомоделі закрутилися та почали швидше працювати…
Хто є замовниками локальної студії? Середній та малий бізнес приходить із радощами та болями свого, середнього / малого бізнесу. Часто, це хлопці з амбіціями. Підприємці по духу.
Ось тут, гаряче й цікаво, розвинену економіку країни роблять не закордонні бренди, а малі та середні підприємці. Свої хлопці. І вони повинні бути з вічним двигуном всередині. Їх повинно бути багато, вони повинні стати стійкими.
Працюючи з ними, дизайнери можуть реально допомогти країні рости і якісно трансформуватися. Розвиваючи нові українські бренди, можна не тільки робити їх впізнаваними, доносити цінності та закохувати в їхні товари. Більше того, дизайнери можуть перетворювати візуальне середовище й культуру більше і швидше, ніж будь-хто інший. Яким чином? Навчаючи замовника не плодити сущого, не створювати інформаційного сміття, бути дбайливим до своїх споживачів, покупців, партнерів.
Як працює студія? Дуже часто студії організовують фахівці, що пройшли школу агентств, які знають робочу «кухню» зсередини. Команда зазвичай складається з 2-3-5 осіб і вміє робити щось не просто добре, а ще й відрізнятись від інших, із власним поглядом, спеціалізацією, методологією.
Локальна студія, це завжди люди «з очима». Відносини тримаються на довірі. Їх потрібно будувати, домовлятися, бути партнером, створювати й підтримувати атмосферу.
У студії функції перерозподіляються між усіма хто є в наявності. Організуючий принцип такого формату гри у квача: потрібно виконати завдання і якщо її не виконує один — інший повинен його замінити й закрити завдання.
Тут багато що залежить від особистих можливостей, талантів і бажання виконувати ту чи іншу роботу, «закривати» поле собою.
Фріланс
Фріланс — синонім свободи. Над дизайнером ніхто не стоїть. Він може сам вибирати з ким працювати, а з ким — ні. Не потрібно арт-директору (або команді) доводити свою правоту — ти доводиш її відразу замовнику. Фінальний результат залежить від того, якими компетенціями в цілому володіє дизайнер і який досвіду є в замовника.Чи довіряє клієнт дизайнеру, як фахівцю?
Фріланс дуже схожий на роботу в студії, тільки закривати всі питання потрібно самому. Організаційний принцип: один за всіх.
Дизайнер-фрілансер повинен узяти на себе, крім креативної частини, пошук замовлень, клієнтський сервіс, менеджмент, розробку стратегій, маркетинг, комунікацію, бухгалтерію, продажі (список далеко не повний).
Є сенс, особливо трудомісткі або вузькопрофільні задачі передавати іншим фахівцям на субпідряд.
Мова не про те, що дизайнер не зможе освоїти ці професії, а в тому, що йому просто ніколи буде займатися дизайном. Від вибору правильних підрядників і правильно вибудуваного взаємодії, залежить скільки часу залишиться (або не залишиться) на найважливіше.
Питання в якості результатів. Якщо впорається з усім на «відмінно» — окей, якщо немає — себе підведе. Недоотримає фінансово, знецінить свій бренд.
У самозайнятій позиції дизайнер вразливий і часто — безправний. Замовник, що йде не в агентство, а до фрілансера, зазвичай керує малим бізнесом. Нерідко на цій стадії розвитку бізнесу немає системності й рідна стихія — хаос. Як правило, у власника немає розуміння ролі дизайну для бізнесу, відсутні знання про ЦА. Він не знає те, навіщо йому бренд, позиціювання і т.д. І головне, він не має досвіду спільної роботи з дизайнером, не чує його, не слухає, не довіряє. Або навпаки, делегує все. Діє формально. Перекладає на дизайнера свою відповідальність.
Такий клієнт часто не володіє фінансовою стабільністю. Попросту кажучи, у нього немає грошей на те, щоби піти в агентство або студію й оплатити їхню експертизу. Це сигнал, що можна не отримати гонорар, який, звичайно, повинен оформлятися офіційно. Але договору фрілансери підписувати не люблять. Не бачать у ньому інструментів свого захисту.
Загалом, на початковій стадії фріланс може здатися молодому дизайнерові пекельним справою, складною й заплутаною. Так воно і є, але з приходом досвіду все налагодиться, а ще, хороші результати можна прискорити, пройшовши комплексну підготовку на навчальній програмі.
І наостанок, порада: як не вигоріти, працюючи 24/7 — досягати значних, для себе особисто, результатів. А це можливо лише розуміючи й приймаючи себе таким, який ти є, зберігаючи свої цінності та мрії. Дизайн — цікава робота, але вона починається з людини.
Читайте також:
Вигорання в креативних індустріях. 3:0 на користь ресурсу