Театр — це життя, яке неодмінно захопить у свої дещо божевільні обійми, щойно ви відкриєте йому серце. Принаймні, так говорять. Існує мільйон легенд, стереотипів та уявлень про театр. А проте, є й реальність, в міру романтична та шалена, в міру прозаїчна та практична, про яку можна дізнатися лише від того, хто дійсно живе театром.
У четвертому випуску проєкту «Філософський Сад» зібралися Андрій Палатний, театральний куратор ГОГОЛЬFESTу, актор ЦСМ «ДАХ», та Дем’ян Ом, автор проєкту і засновник Відкритого Університету U. Скільки б іронічних зморшок не з’являлося у кутиках очей під час розмови, серйозних тем все ж не оминули. Тож, поговорили про життєвий шлях і театр як рушійну силу генезису людини. А ще — про взаємодії. Коротко — читайте «Тези»**, а детальніше — слухайте подкаст.
Про життєвий шлях
Театр нерідко стає життєвим шляхом для тих, хто наважився його полюбити. Адже це місце, де людина, захоплена величним дійством, стає собою. З усіма сильними та слабкими сторонами, характером та вдачею. Без прикрас.
Людина бізнесу постійно програє поспіху.
Дем’ян Ом
Глядач завжди відчуває акторів на сцені, а сам спектакль починається з тиші. У певному сенсі, вистава — це пауза між ударами серця, зупинка часу та рутини. Саме у театрі людина може видихнути, зняти маску, поки її носитимуть актори. Побути наодинці з собою. Без страху зазирнути в очі іншого. Це неоціненний досвід. Особливо у сучасному світі надшвидкостей.
Про стереотипи
Існує думка, що театр — це дещо кітчевий, але красивий музей. За дверима якого вишукано одягнені люди п’ють коньяк та споглядають чарівні казки.
Проте, коли занурюєшся в справжню театральну атмосферу, — відкриваєш абсолютно новий світ. Виявляється, він існує зовсім поряд, у тому ж місті, просто раніше цього не було помітно.
Усвідомивши це, людина починає по-іншому дивитися на реальність та отримує можливість поглянути зі сторони й на себе. Відкриває нові, важливі речі, ставить запитання: що я роблю в житті? Для кого? Навіщо?
Театр пробуджує внутрішню дитину, про яку також дуже часто забувають.
Завдання людини — викроїти час, дійти до театру, відкрити двері та зайти, решту театр зробить сам. Потрібно просто розбудити в собі дитину та віддатися дійству.
Дем’ян Ом
З іншого боку, театр нерідко допомагає побачити рішення, непомітні у звичайному житті, з його критичною свідомістю. Це стосується й бізнесу. Все-таки театр більше пов’язаний з творчим та інтуїтивним. Він викриває актуальні суспільні настрої і тенденції. У цей момент людина бізнесу може запитати себе: чи робить вона те, що потрібно суспільству?
Про синтез бізнес- та артистичного мислення
Існує система противаг: те, на що здатен підприємець, не зможе зробити театрал, і навпаки. Про це важливо пам’ятати. Метою бізнесу все-таки залишається прибуток, а ось метою театру є створення іншої цінності. Саме тому синтез може сформувати новий тип людини, яка усвідомлює силу підприємництва та враховує гнучкість мистецтва.
Суспільство потребує міфології. Адже міф — це форма самоідентифікації та збереження себе. Завдяки цьому відбувається генезис.
Андрій Палатний
Стів Джобс та Ілон Маск — теж свого роду художники. Просто їхні продукти принесли мільярдний дохід компаніям.
Творчість таких людей — геніальне поєднання мистецтва та бізнесу. Подібні приклади демонструють силу взаємодії. Енергія руху грає роль не тільки у процесі монетизації. Вона здатна, скажімо, одухотворити звичайний смартфон.
Говорячи про сучасне мистецтво, нерідко торкаємося теми внутрішньої молодості людини. Саме креативність та творчість визначають, наскільки ми відкриті до нового, а відповідно — як довго можемо залишатися молодими душею.
Україна та культурне поле західноєвропейської цивілізації
Існує певний міст між зовнішнім і внутрішнім. Він впливає на те, як країна презентує себе за кордоном, і як взаємодіє зі своїми громадянами. Українці перебувають на умовному перехресті. Тож, важливо відповісти на питання: у якій країні ми хочемо жити? Яким культурним кодом користуватися? Які умови створимо для наших дітей?
Можливо, наша держава досі обмежена складним історичним контекстом. Тому ми схильні озиратися на минуле і продовжуємо утримувати величезний бюрократичний чиновницький апарат.
Проте, озираючись назад, ризикуємо не помітити унікумів, здатних створити ключові та революційні речі для нашого суспільства вже сьогодні. Тут і зараз.
[с]
Більше про молодість духу, світ театру та його співзвучність зі світом бізнесу слухайте в подкасті — за цим посиланням.
Також цей текст доступний російською мовою за цим посиланням.
Усі матеріали проєкту «Філософський Сад» — лонгріди і подкасти — доступні тут.
*Партнерський матеріал
**«Тези» — це враження наших редакторів після прослуховування подкасту. Це синтез смислів, які кристалізувалися з бесіди двох людей, спроба показати смислові, сутнісні акценти. У короткому тексті. «Тези» — це не цитати, а авторські висловлювання редакторів, написані як загальне враження від розмови. «Тези» відповідають на запитання «НАВІЩО говорили?» і «ЯКИХ ТЕМ торкнулися ці люди?», подкасти — на запитання «ЩО в точності говорили?», «ЯК саме говорили?».
***Познайомитись з людьми, які працюють над проєктом, можна тут. Дякуємо за небайдужість та часткову підтримку проєкту програму «Культурна Столиця» Дніпра i програму розвитку місцевого самоврядування та висвітлення діяльності Дніпровської міської ради.
«Філософський Сад» прямо зараз отримав продовження — триває краудфандінг на англійську версію тез для публікації на європейських платформах. Ми хочемо, щоб голоси українських мислителів зазвучали на міжнародному ринку культурних і креативних індустрій.
Багато героїв «Філософського Саду» стали запрошеними тьюторами Відкритого Університету U — нових програм з філософії, дизайну, проєктного менеджменту для культурних і креативних індустрій.