У бізнесі існує поняття чайка-менеджменту. Якщо проаналізувати поведінку чайки, можна помітити наступне: чайка прилітає, істерить, випорожнюється і летить геть. Менеджер, який підходить до роботи, несучи попереду себе власне его, робить приблизно те ж саме. Ніхто в цьому процесі — ані сам менеджер, ані його колеги — від цього щасливим не стає.
Аби зменшити ризик появи таких чайка-менеджерів, люди почали робити бізнес… на знаннях. Точніше, на тому, аби передавати знання, займатися просвітництвом, розвивати науку й культуру. Від цього виграє кожен, адже суспільне благо — воно і моє, і твоє, і он того хлопця.
Розвитком мислення як базової навички, необхідної для гармонійного та наповненого життя, займаються, зокрема, в школі COWOGURU. Засновник COWOGURU та підприємець Андрій Мельник та Дем’ян Ом, автор проєкту «Філософський Сад» і засновник Відкритого Університету U, подискутували про ведення бізнесу в українських реаліях, про відповідальність, персональний розвиток і взаємодію з навколишнім світом. Коротко — читайте «Тези»**, а детальніше — слухайте подкаст.
Сила мислення
Сучасні люди почали замислюватися над тим, що, крім бізнесу та заробляння грошей, існують інші, глибші сенси існування. Це не означає, що вже завтра у всіх бізнес-школах в обов’язковому порядку впровадять філософію. На жаль, такий сценарій поки майже неможливий. Однак філософія вже стала формою дозвілля. Сьогодні модно здобувати глибинні знання, вивчати психологію. Ці тенденції позначаються на веденні бізнесу і поширюються у широкі маси.
Чому одні люди успішніші в реалізації своїх ідей, аніж інші? Це особливо помітно в підприємницькому середовищі. При тому, що всі володіють однаковим доступом до книг, тренінгів та кейсів, які можуть підштовхнути до успіху, лише маленька частина людей використовує цей ресурс.
Сьогодні в житті багатьох людей настає переломний момент. Смисли, які працювали раніше, перестають давати результат. А люди, відповідно, опиняються перед необхідністю шукати нові.
Андрій Мельник
Ви помічали, що, подорожуючи за межами України, око мандрівника незмінно радують доглянуті, красиві міста? Коли маєш навички організації процесів власного бізнесу, добре розумієш, що цей порядок — результат кропіткої роботи і певного типу мислення містян.
Наш світогляд впливає на простір, який нас оточує. Якщо ми мислимо ефективно, продуктивно, послідовно та обґрунтовано, то створюємо творче середовище довкола себе. Якщо наше мислення деструктивне і нераціональне, то наші сили спрямовуються на руйнування.
Сенс бізнесу
Коли людина починає перший бізнес, якийсь час її хвилює лише питання прибутку. Пізніше, коли певна сума грошей зароблена, а потреби і амбіції задоволені, підприємець замислюється про вічне. Тоді починається зростання.
Є люди, які знайшли нові смисли і активно займаються розвитком власної особистості. Робота для них — фон і засіб, але не мета.
Гроші для бізнесмена — як повітря для людини. Ми ж не кажемо, що людина живе заради дихання. Але ніхто не виживе без можливості дихати. Так і з бізнесом. Дивно говорити, що бізнес існує заради грошей. Але без них, тим не менше, він також неможливий.
Андрій Мельник
Якщо людина приходить у бізнес заради грошей — це, звичайно, добре, але справжня мета бізнесу в іншому. Будь-яке підприємництво — це спосіб пізнання певних форм і структур світу. Хтось пізнає життя крізь призму економічних систем, хтось — через філософію, ще хтось — через політику. Головне — розібратися та віднайти своє.
Роль маркетингу
Найскладніше — говорити «ні» речам, які не відгукуються у серці. Без цього вашими рішеннями керуватимуть зовнішні чинники. Наприклад, реклама.
Вона вміло виправдовує володіння великою кількістю непотрібних речей. Наприклад, нові «забігайлівки» окупаються за три-чотири місяці. Підприємцю здається, що це хороший бізнес, бо він приносить великі прибутки.
Насправді ж це місце, куди люди приходять випити чарку-другу. Навряд чи в цьому знайдеться велика мета і глибокий смисл.
Маркетинг — це зібрати думки, які народжуються під час реалізації проекту, обговорити ідеї з однодумцями та вигадати, як завдяки цьому можна змінити мислення.
Андрій Мельник
У світі технологій і шаленого темпу агресивна реклама дуже ефективна. Вона успішно нав’язує людям непотріб. Але на ринку є місце і м’якому маркетингу. Він відрізняється тим, що дає можливість відчути атмосферу, відстежити думки та ненав’язливо презентувати продукт. Це підхід, який робить, наприклад, TED (американський приватний некомерційний фонд, відомий перш за все своїми щорічними конференціями, — Ред.), просвітницькою, а не рекламною кампанією.
Унікальність майстра
Коли спеціаліст стає майстром? Справжній майстер не має потреби рекламувати себе. За нього це роблять плоди його діяльності.
Головний критерій майстерності — створений продукт, яким із задоволенням користується велика кількість людей. Це може бути музичний трек, книга, наукова праця, публіцистичний твір і так далі. Майстер — людина, що створює та має втілений результат своєї праці. Чим більше результату, тим більша вірогідність, що з думкою майстра рахуватимуться.
Дем’ян Ом
Такі люди передають знання, немов запускають кулю для боулінгу. Вона котиться вперед, нарощуючи силу і міць. А потім зносить своєю енергією всі кеглі одночасно. Однак учитель не просто б’є зарядом інших, він розкриває та передає свою майстерність.
Вона коштує справді дорого, адже має дуже високий рівень. Майстрів такого рівня зараз досить мало.
Свобода довіри
Рівень свободи напряму залежить від рівня відповідальності.
В українському бізнесі з довірою дуже складно. Люди нерідко користуються нею, не несучи жодної відповідальності за власні вчинки і слова. У Радянському Союзі була практика покарання за недотримання слова. Фото «брехуна» вивішували на «дошку ганьби» і спільнота активно ганила винуватця.
Зараз інші часи. Ми вважаємо себе вільними, адже це особливість європейської та світової культури.
Але, повторимося, рівень свободи залежи від рівня власної відповідальності. Уявімо ситуацію. Людина потрапляє на нову роботу, їй дають завдання і перший час уважно контролюють його виконання. Якщо людина діятиме відповідально і зробить все якнайкраще, її дуже швидко перестануть контролювати. Тут для неї і почнеться свобода творчості.
Відповідальність породжує довіру, довіра — ще більшу свободу. Коло, у хорошому сенсі, замкнулося.
Якщо ж свободи немає, потенціал і творче мислення реалізувати дуже важко. Виходить, що відповідальність — один із основних елементів самореалізації.
[с]
Більше про довіру, свободу та відповідальність у бізнесі слухайте в подкасті «Філософський Сад» — за посиланням.
Також цей текст доступний російською мовою за цим посиланням.
Усі матеріали проєкту «Філософський Сад» — лонгріди і подкасти — доступні тут.
*Партнерський матеріал
**«Тези» — це враження наших редакторів після прослуховування подкасту. Це синтез смислів, які кристалізувалися з бесіди двох людей, спроба показати смислові, сутнісні акценти. У короткому тексті. «Тези» — це не цитати, а авторські висловлювання редакторів, написані як загальне враження від розмови. «Тези» відповідають на запитання «НАВІЩО говорили?» і «ЯКИХ ТЕМ торкнулися ці люди?», подкасти — на запитання «ЩО в точності говорили?», «ЯК саме говорили?».
***Познайомитись з людьми, які працюють над проєктом, можна тут. Дякуємо за небайдужість та часткову підтримку проєкту програму «Культурна Столиця» Дніпра i програму розвитку місцевого самоврядування та висвітлення діяльності Дніпровської міської ради.
«Філософський Сад» прямо зараз отримав продовження — триває краудфандінг на англійську версію тез для публікації на європейських платформах. Ми хочемо, щоб голоси українських мислителів зазвучали на міжнародному ринку культурних і креативних індустрій.
Багато героїв «Філософського Саду» стали запрошеними тьюторами Відкритого Університету U — нових програм з філософії, дизайну, проєктного менеджменту для культурних і креативних індустрій.