Сигіли, гліфи, танцюючі ведмеді: 11 історій створення логотипів культових рок-гуртів

Протягом усього часу існування рок-музики гурти та музиканти використовували різні прийоми та артибути для просування своєї музики. Одні вважали, що одних їхніх імен достатньо. Інші прискіпливо шукали свій фірмовий стиль, який став би невід’ємним знаком їхньої ідентичності. І головним складником такого стилю, звісно, був логотип.

Музичний оглядач видання The Insider Макс Калніц ділиться історіями створення логотипів культових рок-гуртів, які дотепер вважаються найбільш упізнаваними серед фанатів та меломанів.

Як чотири музиканти Led Zeppelin створили чотири особисті логотипи

Як чотири музиканти Led Zeppelin створили чотири особисті логотипи

Чотири знакові символи Led Zeppelin — ідея гітариста та лідера гурту Джиммі Пейджа. Після того, як критики жорстко оцінили третій альбом гурту, у Пейджа виникла ідея випустити наступний альбом без жодного імені музиканта та жодної інформації про гурт.

Пізніше Пейдж поясняв журналу Rolling Stone: «Вони стверджували, що ми такі, ми сякі, ми не музиканти, а шахраї, що наша популярність роздута. Ну, окей, давайте побачимо, чи спроможний хто-небудь, окрім цих шахраів, створити музику такого калібру. На той час ніхто не був спроможний».

Він продовжував: «Колись у далекому минулому кожен майстер-ремісник в Англії мав власний штамп, який звався сигіл. Це була свого роду торгова марка, завдяки якій ви завжди знали, хто створив той чи інший виріб. Такий сигіл — як гарантія якості. Звідси і в нас виникла ідея, яка полягала в тому, щоби кожен із нас чотирьох придумав свій сигіл або, якщо хочете, свій символ. Так ми всі і зробили».

За даними Classic Rock World, Пейдж ніколи не пояснював свого символу Zoso, але шанувальники припускають, що, створюючи цей знак, Пейдж надихався творами англійського поета-окультиста Алістера Кроулі. Символ вокаліста Роберта Планта, перо з колом навколо нього, — це перо Маат, богині справедливості з Древнього Єгипту. Ударник Джон Бонем (три кола) та басист-клавішник Джон Пол Джонс обрали свої символи на основі книги про релігійний культ розенкрейцерів.


Як логотип The Who наслідував британську субкультуру модів 1950-х

Як логотип The Who наслідував британську субкультуру модів 1950-х

Протягом 50-х років минулого століття у повоєнній Великій Британії панувала субкультура так званих «модів» (які декларували моду в музиці та одязі як єдиний сенс життя). Моди прийняли як символ свого руху червоно-біло-синю мішень для кульової стрільби.

Художник Брайан Пайк зробив цей символ ще більш популярним, включивши його в емблему рок-гурту The Who. На логотипі Пайка 1964 року на мішені літера «h» зливається в єдину в обох словах назви, що символізує єдність гурту. А стрілка, спрямована вгору від літери «o», — мужність гурту, повідомляє енциклопедія Ultimate Classic Rock. Логотип швидко став сприйматися фанатими як символ гурту The Who, хоча ніколи не використовувався гуртом офіційно.


Як знак «Вкради своє обличчя» гурту Grateful Dead став найпопулярнішим логотипом гурту

Як знак «Вкради своє обличчя» групи Grateful Dead став найпопулярнішим логотипом гурту

Взагалі Grateful Dead («Вдячні мерці») мають багато логотипів, але череп «Вкради своє обличчя», мабуть, найпопулярніший. Він був розроблений в 1969 році аудіоінженером, хіміком, наркодилером та відомим ідеологом контркультури Оуслі Стенлі та художником Бобом Томасом.

Як повідомляє літопис гурту Grateful Dead Music, Оуслі побачив знак автостради з колом, розділеним білою лінією на сині та помаранчеві ділянки. Це надихнуло його на ідею оригінального дизайну: синьо-червоного кола, розділеного блискавкою. Через кілька днів череп був доданий для представлення «Вдячних мерців» та згадку про фольклорне коріння назви. Згідно давньої легенди, колись добрий чоловік поховав небіжчика, якого з різних причин відмовлялись ховати інші люди. Згодом, коли з цим добрим чоловіком траплялася біда, дух вдячного покійника завжди приходив на допомогу

Вперше логотип з’явився на концертній апаратурі Grateful Dead, а згодом — на обкладинці однойменного альбому 1970 року. Пізніше він з’явиться як обкладинка концертного альбому Dead’s 1976 року Steal Your Face. З того часу цей логотип назавжди уособив череп із блискавкою як знак назви гурту.

Точна розшифровка логотипу досі викликає суперечки. Деякі люди вважають, що 13-точкова блискавка представляє перші 13 штатів Америки, тоді як інші вважають, що це відсилка до 13-етапного процесу створення ЛСД, повідомляє The Dallas Morning News.


Як у Grateful Dead з’явилися «Ведмеді, що танцюють», які насправді не танцюють

Як у Grateful Dead з'явилися «Ведмеді, що танцюють», які насправді не танцюють

Логотип «танцюючих ведмедів» вперше з’явився 1973 року на задній стороні обкладинки альбому «Мерців» History of the Grateful Dead, Volume 1 (Bear’s Choice), в якому Оуслі Стенлі (прізвисько якого в хіповій тусовці було «Ведмідь») вибрав кілька своїх улюблених композицій.

Власне логотип з ведмедем створив художник Боб Томас. На персональному веб-сайті Оуслі Стенлі зазначається, що на створення логотипу його надихнула картинка, на якому була зображена мультяшна ведмедиця, яка сміється.

Але, за словами Оуслі, ведмеді насправді не танцюють. На своєму веб-сайті він пише: «Думаю, ви вже зрозуміли, що ведмеді на обкладинці альбому насправді не танцюють. Не знаю, чому люди так вирішили, ведмеді просто стоять».


Не довго думаючи: як лідер Red Hot Chili Peppers Ентоні Кідіс намалював знаковий логотип

Не довго думаючи: як лідер Red Hot Chili Peppers Ентоні Кідіс намалював знаковий логотип

За словами порталу Merchbar, фронтмен Red Hot Chili Peppers Ентоні Кідіс намалював знаковий логотип гурту в 1984 році. Напередодні релізу дебютного альбому гурту, що вийшов того ж року, керівництво компаній EMI America та Enigma Records попросило гурт надати якийсь логотип, тому Кіддіс просто намалював перше, що прийшло в голову: восьмизубу зірочку. А решта — додумування.

Логотип часто називають «зіркою близькості», по асоцації зі схожим малюнком Майкла Муркока, зробленим в 1970 році. Деякі шанувальники вважають, що це натяк на зірочку Курта Воннегута у передмові до його роману «Сніданок чемпіонів» 1973 року. Але в своїй автобіографії 2004 року «Тканина зі шрамами» сам Кідіс називає свій логотип «ангелом у небесній норі», якого видно із Землі.


Як однорічна дитина надихнула на створення логотипу Radiohead

Як однорічна дитина надихнула на створення логотипу Radiohead

Хоча графіка Modified Bear від Radiohead була представлена ​​лише на одній обкладинці альбому 2004 року Com Lag, цей ведмедик швидко став логотипом гурту і тепер є синонімом її ідентичності. Вперше логотип ведмедя був випущений як офіційний логотип Radiohead в рекламних матеріалах для четвертого альбому гурту Kid A у 2000 році.

В своєму інтерв’ю для культурологічного порталу Where There Walls автор лого, художник Стенлі Донвуд, пояснює, що ідея логотипу визріла завдяки малюнку для його доньки: «Цей ведмедик зовсім не злий, він голодний. Я просто згадав іграшки мого дитинства. Вперше я намалював цього ведмедика для доньки, коли їй був десь один рік. Це була частина історії про те, як забуті іграшки прокидаються в запилених коробках десь на горищі і прагнуть з’їсти дорослих, які їх покинули».

Фронтмен Radiohead Том Йорк у 2000 році в інтерв’ю для часопису Rolling Stone пояснив, що, на його думку, графіку Донвуда надихала інформація про генетично модифіковану їжу.

«Ми разом зі Стенлі Донвудом вигадали цю штуку, а він згодом зробив з неї витвір мистецтва. Мене особисто надихав мультфільм “Тестовий зразок”, про експеримент Франкенштейна, народження монстра, — сказав Йорк в інтерв’ю Rolling Stone. — Цей логотип ведмедя і є тестовий зразок. По суті, це перший мутант. Ідея була побудована на численних матеріалах, які ми читали про генетично модифіковану їжу. Ми були просто одержимі ідеєю мутації, яка потрапляє в людське ДНК. Один епізод з безлічі вигаданих нами був про цих плюшевих ведмедів, які мутують і починають їсти дітей».


Як було створено смайлик гурту Nirvana: дві суперечливі історії

Як було створено смайлик групи Nirvana: дві суперечливі історії

Більшість шанувальників гурту вважає, що смайлик Nirvana, який вперше з’явився на флаєрі, що рекламував випуск альбому Nevermind 1991 року, був намальований особисто покійним Куртом Кобейном. Вважається, що Кобейна на створення логотипу надихнув подібний знак смайлика над стриптиз-клубом The Lusty Lady у американському Сіетлі.

Але після того, як гурт подав позов проти модельєра Марка Джейкобса, звинувативши його у використанні логотипу смайлика у своїй колекції Redux Grunge 2018 року, графічний дизайнер-фрілансер Роберт Фішер зненацька заявив, що насправді знаковий логотип розробив він, Фішер, а не Кобейн. Фішер розповів, що гурт прийшов до нього влітку 1991 року, шукаючи ідеї для обкладинки альбому Nevermind. В інтерв’ю часопису Billboard Фішер згадував, що «почав гратися з варіаціями смайликів, які він малював на останньому курсі в коледжі Отіс, коли кислотна культура була на піку моди».

Хто все-таки правий? Адвокати обох сторін ще не склали зброю.


Як гурт Queen створив логотип зі знаків зодіаку членів гурту

Як гурт Queen створив логотип зі знаків зодіаку членів гурту

З моменту появи в першому альбомі Queen у 1971 році, цей знаковий логотип став невід’ємним від іміджу гурту. Логотип розробив особисто Фредді Меркьюрі, який колись навчався в художньому коледжі.

Кожна з чотирьох тварин на логотипі відповідає знаку зодіаку учасника гурту. Є два Леви — для барабанщика Роджера Тейлора та бас-гітариста Джона Дікона; краб (він же рак) для гітариста Брайана Мея, і дві феї-діви для самого Фредді. Між двома левами є літера «Q», у якій всередині розташована корона, а позаду чотирьох тварин — птах фенікс. Значення фенікса незрозуміле, але дизайн дуже нагадує королівський герб Сполученого Королівства.


Як гурт Ramones побудував свій логотип на печатці Президента США

Як гурт Ramones побудував свій логотип на печатці Президента США

Як повідомляє портал Merchbar, Артуро Вега, креативний директор The Ramones, архівіст та «п’ятий Рамон», є натхненником логотипу, який допоміг відправити американський панк-гурт на шлях слави.

Повідомляється, що Вега думав про Ramones як про 100% американський гурт. Саме тому він використовував американську президентську печатку як основу для дизайну логотипу гурту. Орел на гербі Ramones замість стріл (як в офіційній печатці), стискає у правій лапі бейсбольну биту, що натякає на нестримну любов лідера гурту Джонні Рамонеса до бейсболу. У лівій лапі орла Вега замінив оливкову гілку на гілку яблуні, оскільки вважав, що гурт «такий ж американський, як яблучний пиріг». На банері в клюві птаха написано Hey Ho, Let’s Go, що є рефреном першого хітового синглу Ramones — Blitzkrieg Bop. Імена чотирьох членів гурту написані по периметру печатки як остаточний штрих.

Портал Merchbar не без деякої в’їдливості пише, що гурт Ramones значною мірою робив ставку на сувеніри, прикрашені логотипом гурту, щоб отримати хоч якийсь прибуток. У результаті гурт продав більше футболок, ніж альбомів.


Як Х’ю Сайм створив для гурту Rush логотип Starman, який дивує його до сих пір

Як Х'ю Сайм створив для групи Rush логотип "Starman", який дивує його до сих пір
Фанати Rush на концерті гурту

Вперше з’явившись 1976 року в альбомі 2112, логотип Starman, створений давнім другом гурту Rush художником Х’ю Саймом, став синонімом ідентичності гурту. Логотип був створений як поєднання двох ключових гравців концептуального альбому: Сонячної Федерації, яка намагається придушити творчу думку, та людини, яка намагається всіма силами сприяти творчості та мистецтву.

В інтерв’ю виданню DiscoverMusic Сайм зазначив, що: «Відтворення еволюції зірки і людини була першою справжньою моєю співпрацею з лідером гурту Нілом Піртом. Він просто описав мені Червону зірку Сонячної Федерації як уособлення всіх тоталітарних держав, як все, що суперечить вільній думці та творчості, а людину в центрі — як нашого героя, борця за особисту свободу та свободу творчості. Я просто поєднав ці два образи. Спочатку це зображення не було призначене для бренду чи логотипу гурту, але асоціація ідеї лого с концепцією гурту була такою міцною та стійкою, що все вийшло само собою. Чому так вийшло — для мене досі загадка».


Як одного разу Прінс замінив своє ім’я знаковим гліфом, який назавжди увійшов у його спадщину

Як одного разу Прінс замінив своє ім'я знаковим гліфом, який назавжди увійшов у його спадщину
Прінс з гітарою, зробленою у формі його гліфу

Завершує серію історій створення логотипів рок-гуртів історія появи логотипу Прінса. Насправді логотип Прінса, мабуть, найсуперечливіший за всю історію рок-музики. Як пише журналістка видання Wired Маргарет Родс, ця історія має дві сторони. Існує історія про те, як Прінс змінив своє ім’я в 1993 році на свій гліф, щоб протистояти лейблу звукозапису Warner Bros, який спробував затримати випуск альбомів співака.

Інша історія — про те, як був розроблений власне гліф. Прінс найняв компанію HDMG, щоб вони розробили графіку для деяких його музичних відео, включаючи новий логотип. Арт-директор і керівний партнер компанії HDMG Мітч Монсон особисто намалював логотип, який мав стати одним із символів Прінса. Натхненний двома танцівницями, з якими працював Прінс (Кармен Електра та майбутня дружина Прінса Мейт), Монсон об’єднав жіночі та чоловічі гендерні знаки, щоб створити новий символ гендерного взаємовпливу, зазначає Маргарет Родс.

Проте, на думку Родс, у дизайні логотипу Прінса є недоліки: символ любові трохи неврівноважений, коло у верхній частині не ідеально кругле, а права сторона надто деформована.

Але автор гліфу Мітч Монсон стверджує, що так було задумано. «Я постійно чую це від людей: “Чи не могли би ви просто почистити цей логотип?“, — заявив Монсон в інтерв’ю Wired. — Але це мало бути саме так! Тому що сам Прінс не хотів, щоб це було ідеально».

Джерело

Продовжуючи тему історій створення логотипів відомих рок-гуртів: пропонуємо вам прочитати історію появи логотипу The Rolling Stones.

Фото в заголовку: Гурт Ramones на концерті. На задньому плані — той самий культовий логотип

Теги:

ТОБІ СПОДОБАЄТЬСЯ

Сильвестр Сталлоне зніме фільм про братів Кличків

Сильвестр Сталлоне зніме фільм «Брати-легенди», присвячений Віталію та Володимиру Кличкам. Герой серіалу «Роккі» виступить режисером і сценаристом стрічки. Спочатку зйомки ...

Фантастична подорож та цілий натовп Сьюзен: Zillow запускає нову кампанію

Зловісними ландшафтами сервіс із продажу нерухомості Zillow показав страх перед переїздом, коли дорога до нового дому – то справжня фантастична подорож.

Серія онлайн-нетворкінгів «Креативної Європи»

Національні бюро програми ЄС «Креативна Європа» з України, Латвії, Італії, Іспанії та Нідерландів організовують серію онлайн-нетворкінгів для представників культурних та ...

«Нас надихнула відсутність очевидного в київському просторі»: засновниці «Читати Київ» про ідею та місію проєкту

Одним з лауреатів, які отримали Премію Українського культурного фонду, став проєкт «Читати Київ». Його особливістю і двигуном стала небайдужість до ...

Мистецьке непорозуміння: в Сеулі пара домалювала графіті вартістю в півмільйона доларів

На виставці сучасного мистецтва в Сеулі молода пара вирішила домалювати одну з картин, що знаходилася в експозиції. Графіті американського художника ...

Як страховики доять клієнтів: агенція Zulu Alpha Kilo показує метафору, яку важко ігнорувати

Реклама від агенції Zulu Alpha Kilo для платформи RATESDOTCA, де можна порівняти вартість страхових полісів, врізається у пам’ять надовго. Видовище ...