Хто ж його вигадав? Невесела історія веселого смайлика

Знайоме всім жовтеньке усміхнене обличчя — в ідеальному колі, з двома овальними очима та великим півкруглим ротом. Його одразу впізнають у всьому світі як символ щастя. Однак історія, що стоїть за народженням цього усміхненого сонечка, не така весела, як можна було очікувати. Емма Таггарт, ірландська дизайнерка та журналістка, яка нині мешкає в Берліні, згадує історію про зображення, намальоване за 10 хвилин. Зображення, яке зробило весь світ і кожного з нас трохи іншими.

Хто винайшов смайлик?

Народився смайлик у 1963 році у Вустері, штат Массачусетс. Графічний дизайнер Харві Болл отримав доручення від Державної страхової компанії State Mutual Life: створити образ для підвищення морального стану персоналу. Судячи з усього, Болл витратив усього 10 хвилин на створення схематичного усміхненого обличчя на жовтому папері. Жовтий колір теж було обрано за простою ознакою, як згадував Болл, «тому що він був сонячним і яскравим». За свою роботу, яка стала всесвітньо відомою, Болл отримав цілих 45 доларів.

Харві Болл зі своїм творінням
Харві Болл зі своїм творінням

Спочатку страхова компанія надрукувала смайлик на ґудзиках та плакатах, щоб роздати їх працівникам, сподіваючись таким чином їх підбадьорити. Невідомо, чи зробили усміхнені ґудзики щасливими їхніх володарів, проте образ швидко набув популярності. Жовті усміхнені обличчя почали з’являтися буквально на всьому: від вітальних листівок та наклейок до футболок та брелоків. І хоча було загальновизнано, що саме Болл винайшов смайлик, ані він, ані страхова компанія не отримували гроші за використання іміджу.

Харві Болл (сидить праворуч) на урочистостях з нагоди 35-річного ювілею смайлика
Харві Болл (сидить праворуч) на урочистостях з нагоди 35-річного ювілею смайлика

«Смайликові війни» за авторські права

З часом відбулося чимало правових сутичок між тими, хто міг би по-справжньому претендувати на право власності на дизайн смайлика. На початку 1970-х власники мережі Hallmark брати Бернар та Мюррей Спейн захистили авторські права на дизайн гасла «Have a Happy Day». Під цим гаслом брати продали понад 50 мільйонів смайликів і незліченну кількість продуктів із оригінальною графікою Болла. Їхньою метою було отримати максимальний прибуток, намагаючись водночас повернути американцям відчуття оптимізму під час війни у В’єтнамі. Брати Спейн публічно присвоїли всі лаври за символ гарного почуття в 1971 році, коли вони з’явилися в телевізійному шоу Whats My Line (навіть не згадавши, хто саме був автором).

У 1971 році французький журналіст Франклін Луфрані організував окрему The Smiley Company, яка з часом переросла у світовий гігант ліцензування, що існує й сьогодні. Навіть Wallmart намагався отримати авторські права на смайлик у 2006 році, але програв справу The Smiley Company, яка зараз має ексклюзивне право на усміхнені обличчя у понад 100 країнах.

У 2001 році син Харві Болла Чарлі Болл намагався врятувати творіння свого батька від ув’язнення в світі споживацтва. Він заснував World Smile Foundation — компанію, яка зосереджується на невеликих за масштабом, але зворушливих благодійних заходах. «Харві Болл вважав, що кожен з нас має можливість змінити на краще ситуацію в цьому світі, і жив відповідно до цього переконання, — зазначається на веб-сайті World Smile Foundation. — Він знав, що будь-які, навіть найменші зусилля, спрямовані на поліпшення світу, рано чи пізно принесуть результат. Тому що він як ніхто розумів силу посмішки та доброго вчинку».

Еволюція смайлика

Протягом багатьох років існувала незліченна кількість варіантів культового усміхненого обличчя. Поряд із його дизайном, його значення змінювалося також, відповідно до соціальних та культурних цінностей того часу. Те, що почалося як простий символ оптимізму у 60-ті роки, стало комерціалізованим логотипом у 70-ті та емблемою рейв-культури у 90-ті. Сьогодні смайлик з’являється на модних предметах і навіть як власна візуальна онлайн-мова в наших текстових повідомленнях та публікаціях у соціальних мережах. І все ж таки цікаво: чи залишилися би ми самі та наші емоції незмінними, якби не 10-хвилинний ескіз Харві Болла?

Джерело


Коли 50 років тому створювалася емблема Rolling Stones «Губи та язик», ніхто не міг передбачити, що вона стане такою відомою та прибутковою. Читайте історію відомого язика: хто та як створив логотип гурту?

Теги:

ТОБІ СПОДОБАЄТЬСЯ

Мистецьке непорозуміння: в Сеулі пара домалювала графіті вартістю в півмільйона доларів

На виставці сучасного мистецтва в Сеулі молода пара вирішила домалювати одну з картин, що знаходилася в експозиції. Графіті американського художника ...

Як страховики доять клієнтів: агенція Zulu Alpha Kilo показує метафору, яку важко ігнорувати

Реклама від агенції Zulu Alpha Kilo для платформи RATESDOTCA, де можна порівняти вартість страхових полісів, врізається у пам’ять надовго. Видовище ...

Передвісники весни: дев’ять велетенських арт-інсталяцій, що занурюють у природу

Білі круки, цифрові квіти та гриби зі стелі – пропонуємо вашій увазі кілька велетенських арт-інсталяцій, які дозволяють хоча б подумки зануритися у природу.

День рідкісних захворювань 2021: Як масштабна світлова ініціатива привернула увагу майже 17 млн українців

Кілька років поспіль українські організації та фармацевтичні компанії, що опікуються пацієнтами із рідкісними захворюваннями, реалізують низку проєктів в Україні до ...

IKEA зображає домівки як крихітні (і екологічні) всесвіти

Наші домівки, навіть крихітні, стали офісами, школами, спортзалами, ресторанами та кінотеатрами і, як показує IKEA, перетворилися на справжні всесвіти.

Організація Over the Bridge та Google AI створили нову пісню Nirvana

Хтозна, які б ще пісні написав Курт Кобейн, якби не вчинив самогубство. Але принаймні Google AI спробував заповнити цю пустку, створивши нову пісню Nirvana.